Hledáme odpověď na otázky:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

Život na venkově.
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska.
SOCIOLOGIE.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Regionalistika, regionalizace, regionalismus
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Rodina.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Sídla.
Demografie je věda, která se zabývá:
URBANIZACE.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Venkov a jeho obraz ve vnímání lidí Pavlína Maříková Sociologická laboratoř KHV Česká zemědělská univerzita Praha.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Struktura středověké společnosti
Sídla.
MIGRACE.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
1 Pro koho je venkovská turistika a agroturistika největší příležitostí ? Ing. Marie Stříbrná.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
VLIV URBANIZACE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Obyvatelstvo ČR
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
Marketingové prostředí
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Migrace obyvatelstva Migrace (stěhování) a) vnitrostátní
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Petra Jarábová Markéta Kanisová
Sídla. místo koncentrace hospodářství a ubytování obyvatelstva - jde o základní centrum lidské aktivity. Studiem sídelních útvarů se zabývá věda zvaná.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Sídla -venkovská sídla a jejich funkce města – definice, funkce, urbanizace, suburbanizace, … struktura měst Andrea Pivná 4.Z.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Urbanizace a urbanismus
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
místem koncentrace hospodářské činnosti a ubytování obyvatelstva.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Sociální skupiny a role
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociální inkluze
MIGRACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Prvky edukačního procesu
Modernizační teorie Hans-Ulrich Wehler: Modernisierunstheorien und Geschichte. In: H.-U. Wehler: Die Gegenwart und Geschichte. Esseys. München 1995, s.
Transkript prezentace:

Hledáme odpověď na otázky: Rurální sociologie Hledáme odpověď na otázky: Čím se zde lidé na venkově zabývají? Jaké lidé na venkově navazují vztahy? Jak jsou vztahy na venkově institucionalizované a organizované? Proč to vlastně lidé dělají?

Vznik a vývoj rurální sociologie Vznik v Americe na poč. 20. století Emigrace do USA → problémy : rozdílný jazyk a náboženství Otázka: Jak dosáhnout sociálního konsensu ve vznikajících komunitách amerického venkova 1894 Charles R. Henderson nabídl universitě v Chicagu kurz „Social Conditions in American Rural Life“ 1908 ustanovení Commission for Country Life

Rurální sociologie v Evropě V Evropě na venkově jiné problémy – tradiční vesnice oproti americkým rozptýleným farmám Otázka: Jak zabránit zaostávání venkova při současném zachování sociální identity? Zdroje představ o venkovu: Rurální romantismus a antiurbanismus ( idealizace venkova x špinavému městu) Fyziokraté x Merkantilisté (bohatství je v půdě x obchod a zpracovatelství) Maltusiánství (lidská společnost roste rychleji než zdroje potravin → dobrovolná omezení) Vize modernity (věda do zemědělství. Modernizace)

Rurální sociologie v ČR 1924 – Československá akademie zemědělská (ČAZ) – studium společenské problematiky kromě agrární Koncem 30. let 20. st. – významná pozice v Evropě Inocenc Arnošt Bláha (1879 – 1960) – významný meziválečný sociolog, dílo: Sociologie dělníka a sedláka 1948 – sociologie prohlášena za pavědu, ČAZ zrušena 50. léta – Československá akademie zemědělských věd (J. Tauber) 60. léta – krátká renesance a rozvoj Čs. RS (opět empiricky orientovaná) 70. léta – otázkám venkova ze sociologického hlediska minimum prostoru 90. léta – obnova RS

Venkovská společnost Základní skutečnosti platné pro venkov: blíže k přírodě než město (jako fyzický prostor) sociální prostředí si zachovalo svébytné kulturní rysy společnost jako ustálená struktura sociálních vztahů si zachovala jistá specifika Tradiční venkovské společenství relativně uzavřená a soběstačná jednotka: izolovanost od jiných sociálních skupin důraz na tradici a místní autority multifunkčnost komunity silný akcent na rodinu V čisté podobě dnes již v Evropě neexistuje

Vztah město (M) x venkov (V) Koncepty: Dichotomický přelom 19. a 20. st. F. Tönniese – Gemeischaft und Gesellschaft Gemeinschaft založeno na příbuzenství, přátelství, sympatii a přirozené spontánní náklonnosti Gesellschaft – synonymum moderní společnosti, vyzrálá forma soužití, cílově vytvořený celek Poznamenán rurálním romantismem a antiurbanismem – venkov oslavován, město zamítáno Reálná společenství někde uprostřed

Vztah město (M) x venkov (V) Kontinuum M – V převládal po 2. sv. válce preferuje město, předpokládá se asimilace venkova městem, venkov se může vyrovnat městu přebudováním technické, ekonomické a občanské infrastruktury poplatný své době opojené modernizací Konvergence a divergence M s V vznikl v 70. letech 20. st. na univerzitě v Paříži vztah mezi M a V je prolínání protějšků, oboustranné ovlivňování M a V – rovnoprávní partneři

Proces urbanizace venkova Přeměna tradiční venkovské společnosti v moderní Na počátku 21. st. přerůstá do globalizace Dvojí pojetí urbanizace: roste relativní počet obyvatelstva žijícího ve městě (geograficko – demografické pojetí) roste počet lidí žijících městským způsobem života (socio-kulturní pojetí) Opačný proces k ad 1. Kontraurbanizace k ad 2. Ruralizace (nejde o tradiční způsob života typický pro 19. st.) Suburbanizace, Rurbanizace

Působení urbanizace na venkovskou společnost Hospodářský život – preference práce v rámci pracovní doby, následuje volný čas Kulturní život – posun od rodinného ke školnímu vzdělávání, instituce výchovné, vzdělávací a rekreační Politicko – občanský život – státoprávní instituce slouží k obhajobě zájmů venkova

Pod vlivem urbanizace se přetváří na venkově : Sociální struktura - profese, vzdělání, nové sociální struktury Sociální sítě – upevňují se funkcionální vazby, nové formy sdružování Kultura – větší individualizace, více hodnot a norem chování Není jednostranné ovlivňování M – V, ale vzájemné

Ruralizace 60. léta 20. st. evropské země, České země o 10 let později – rurální exodus = hromadné stěhování do měst O 10 let později – kritika Ruralizace: urbanizační proces je regulován Částečné povenkovštění městského stylu žití Obnovování venkovského stylu na venkově

Děkuji za pozornost