Sociální partnerství v Rakousku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Lisabonská strategie a maďarská politika zaměstnanosti László Kordás 29. duben 2006 Balatongyörök.
7 Nezaměstnanost.
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Vývoj sociální politiky u nás 1948 – 1989 Úvod do SP Letní semestr akademického roku 2008/2009.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Magyar Bányászati Szövetség Maďarský svaz důlního průmyslu 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Nástroj změny v místním prostředí
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Historie a práce II. výboru v rámci Valného shromáždění OSN a Valného shromáždění Pražského modelu OSN.
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
Evropský sociální fond v ČR
Mechanismy evaluace kulturních služeb
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Globalizace Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta Karviná.
Hospodářská politika.
Mezinárodní ekonomické právo 1.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Kde se EHSV nachází? Postavení EHSV v rámci institucí EHSV Evropská komise Evropský parlament Rada.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
NEZAMĚSTNANOST.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Komunitární program PROGRESS Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Ministerstva Zprostředkující agentury Poskytovatelé vzdělávání a kvalifikace Podnikání, obchod a zaměstnanost Forfás FÁS Skillnets Enterprise Ireland IDA.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Evropská unie jako aktér sociální politiky Přednáška předmětu Úvod do sociální politiky.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
OPERAČNÍ PROGRAM ZAMĚSTNANOST Podpora rovných příležitostí žen a mužů v Operačním programu Zaměstnanost Jihlava.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Evropská unie jako aktér sociální politiky Třetí téma kurzu Evropská sociální politika.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Ing. Veronika Dostálková MBA
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Komunitární program PROGRESS
Transkript prezentace:

Sociální partnerství v Rakousku Ursula Filipič, Vídeňská komora zaměstnanců

Přehled Co je to sociální partnerství? Předpoklady Historický vývoj Doba rozkvětu sociálního partnerství Zlomy od počátku 90. let 20. století 2000-2006: sociální partnerství je nepopulární Současné trendy

Co je to sociální partnerství? Model politiky hájící a vyvažující zájmy poradenství, účast na tvorbě politiky a implementace politických výsledků není ani samozřejmé, ani neměnné vyžaduje rozsáhlé institucionální a politické předpoklady významně ovlivňuje ekonomickou a sociální výkonnost Účastníci zastřešující svazy zaměstnavatelů zastřešující svazy zaměstnanců vláda, odborné rezorty tripartitní model vyvažování zájmů Mzdová, hospodářská, sociální politika a řízení trhu práce nadřazená úroveň běžný postup: nalézání kompromisů umožňuje výměnný obchod překračující meze politiky

Strukturální charakteristika Dohoda privilegovaná účast zastřešujících svazů na politickém rozhodovacím procesu a implementaci Sladění vyvažování zájmů mezi účastníky Kooperace dobrovolná, bez ukotvení v zákonech, neformální vztahy síť institucionalizovaných, formálních a neformálních kontaktů Rovnoměrné zapojení zájmových organizací Jednohlasnost Neveřejnost

Předpoklady Struktura zájmových svazů vysoký stupeň koncentrace vysoký stupeň centralizace politicky privilegované postavení zastřešujících svazů Kromě vlastních zájmů zohledňují i celkové hospodářské cíle Vůle ke kompromisu Napojení svazů na politické strany vertikální síť politické skupiny jsou začleněny do zájmových organizací - kumulace funkcí Podniková úroveň podporuje dosaženou dohodu Struktura hospodářství Podpora v širokých kruzích političtí činitelé, obyvatelstvo, mediální debaty

Počátky sociálního partnerství Historický růst do roku 1945 neexistovala dlouhodobá forma vyvažování zájmů mezi státem a svazy Po roce 1945: obnova mzdová a cenová dohoda, sociální politika časové a věcné omezení zčásti masivní odpor (říjnová stávka 1950) Posílení v 50ých a počátkem 60ých let 20. století Paritní komise pro mzdové a cenové otázky (1957) valná hromada (formální rozhodování) „prezidentské předjednávání“ (neformální rozhodování) mzdový podvýbor (1957) cenový podvýbor (1957) poradní sbor pro hospodářské a sociální otázky (1963) podvýbor pro mezinárodní otázky (1992)

Doba rozkvětu: od 60. do konce 70. let 20. století Institucionální rozčlenění prezidentské předjednávání hospodářskopolitická debata svazový výbor Stabilita slaďování a dohody mezi svazy mají mocný vliv ekonomická stabilizace a řízení trhu práce zákony: vyvažování zájmů v neparlamentním prostoru Zákon o pracovní ústavě

Význam sociálního partnerství Strategické zaměření na vyjednávání a kompromisy Aktivní utváření pracovních vztahů a významných politických oblastí ukazatel: málo stávek Privilegovaní účastníci tvorby politické vůle Sociální partneři dominují pouze v sociální politice Hospodářské a sociální úspěchy Negativní stránky: neprůhlednost, nesoulad s demokratickým rozhodováním nebyly odbourány hospodářské nerovnosti omezená přizpůsobivost

Změny a ztráta významu v 80. a 90. letech Náznaky změn v 80. letech zájmy se výrazně rozcházejí Socioekonomické prostředí v 90. letech internacionalizace, soutěžení mezi hospodářskými stanovišti integrace do EU předávání rozhodovacích kompetencí ztráta terénu a naopak rozšíření pole spolurozhodování pomalý hospodářský růst, stoupající schodek v rozpočtu ostřejší boj o rozdělení prostředků ztěžuje nadpolitické vyvažování zájmů Vláda změnila priority konsolidace rozpočtu, ochrana Rakouska jako hospodářského stanoviště rostoucí napětí ve vertikálních sítích (mezi Rakouskou sociálně demokratickou stranou a Rakouským odborovým svazem) Nezaměstnanost Heterogenizace pracovního světa atypické formy zaměstnání

80. a 90. léta 20. století: Politické prostředí: konkurence politických stran (především díky straně Svobodných FPÖ) tlak kritické veřejnosti Následek: posun v rozložení sil a vlivu na politické rozhodování

Dopady na sociální partnerství Zastřešující svazy: potíže s legitimitou a všeobecnou podporou heterogenizace: je těžší nalézt společný hlas pokles volební účasti v komorách posílení komor díky členským anketám Institucionální úroveň: paritní komise zasedá už jen zřídka cenový výbor ztrácí rozhodovací kompetenci (vstup do EU) komise pro mzdové a cenové otázky ztrácí na významu 1992: podvýbor pro mezinárodní otázky 1994: spoluúčast zájmových svazů na rozhodování v úřadech práce paritní zapojení do rozhodovacího procesu ještě platí silnější zohledňování zájmů zaměstnavatelů klesající vliv sociálního partnerství

Rozpory Kompromisů je méně a v méně oblastech konsolidace státního rozpočtu flexibilizace pracovního světa privatizace zestátněných podniků úsporné balíčky reforma pojištění v nezaměstnanosti reforma důchodového pojištění 1997

Sociální partnerství je nepopulární: 2000-2006 zlom: tradiční pravidla hry vyvažování zájmů (do r. 2002) úloha paritního zapojení svazů do rozhodování upřednostňování zaměstnavatelů, podnikatelů vyloučení zástupců zaměstnanců zásahy do autonomie komor vertikální sítě nadále pracují role jako zájmový kanál v neprospěch zaměstnanců Ztráta významu institucí sociálního partnerství zlom: účast sociálních partnerů na rozhodování obcházení připomínkového řízení úzké zadání vlády a malý prostor k vyjednávání nejvýraznější: pracovní právo a politika trhu práce také v jiných oblastech Slaďování politických zájmů a zaměření na vyjednávání a kompromis dosloužily

Opětovné oživení od r. 2007 Od r. 2007: opět velká koalice lidovců ÖVP a sociální demokracie SPÖ Vládní program 2007: prohlašuje, že opět silněji zapojí sociální partnery slaďování zájmů opět funguje např. základní dohoda o minimální mzdě 1.000 € Vládní program 2008: úkoly pro sociální partnery seznam zhruba 40 oblastí národní akční plán pro rovné příležitosti pracovní šance pro rodiče opatření aktivní politiky zaměstnanosti snížení aktivního volebního věku do podnikových rad opatření na posílení venkova právní úpravy pro invalidy, atd. Zapojení je rozdílné: členství v pracovních skupinách, rozpracovávání návrhů a konkrétních úprav

Opětovné oživení od r. 2007 Balíček pro zaměstnanost 2009 Nová úprava práce na dílčí úvazek před důchodem a práce na zkrácenou pracovní dobu celorepublikové pracovní nadace pro mladistvé apod. charakteristický rys: vůle ke kompromisu i když nebyly prosazeny významné požadavky Spolupráce v jednotlivých bodech sociální partnerství už není tak rozsáhlé jako v 60. a 70. letech zásadně změněné prostředí

Děkuji Vám!