VEDLEJŠÍ VĚTY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
To nejlepší od PRO PROTI ULI STEINA.
KRÁTKÉ Allez les Filles… ALE DOBRÉ.
Citáty O LÁSCE.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jsou v ž ivot ě chvíle, kdy nám p ř ítomnost druhého velmi chybí, a stále by jsme jej cht ě li mít p ř i sob ě.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
B Ů H
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Co je to smíšený pocit? Když se vám tchýně zabije ve vašem úplně novém autě.
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Věty tázací VY_32_INOVACE_02 Sada 22 Základní škola T. G.
Skladba souvětí.
Hledat lásku. Nesmysl - říká rozum. Směšné - tvrdí hrdost
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_364_Věta příslovečná AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Scházíš mi lásko .... Scházíš mi lásko ...
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Slabiky dě, tě, ně VY_32_INOVACE_11 Sada 3 Základní škola.
Karle, vy jste sourozenci? Ne, bratři.
Druhy vedlejších vět 2 Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
1.
To k tobě promlová Bůh … prostřednictvím Ducha Svatého.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
INTERNET Pro 5. ročník.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Rozhovor s NÍM.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Poznejte vedlejší větu.
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Maria.
AUTOR: Kateřina Křížová
SOUŘADNĚ SPOJENÉ VĚTY VEDLEJŠÍ
Rozhovor s NÍM.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Já chtěl bych tam být 1. V den kdy skončí naše dlouhá cesta, přijde pro nás Ježíš Král. otevřou se brány jeho města, řekne nám: „Tak pojďte dál.“ Ref:
Rozhovor s NÍM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
KRÁTKÉ Allez les Filles… ALE DOBRÉ.
Transkript prezentace:

VEDLEJŠÍ VĚTY

ROZHOVOR MEZI PANEM ZVĚDAVÝM A PANÍ UKECANOU Pan Zvědavý: Dobrý den Paní Ukecaná: Dobrý den pane Zvědavý. Už jste to slyšel? PZ: Co? PU: Že paní Kolenatá se vdala. Vzala si chlapa. PZ: Jakého? PU: Kterého potkala minulý týden tam… PZ: Kde? PU: Kam chodí oba pro sušenky. Vzali se včera. PZ: Proč? PU: Protože to byla láska na první pohled. A vzali se, přestože… PZ: I přes co? PU: Přestože je paní Kolenatá starší o 60 let. Vzali se z jediného důvodu. PU: Že mu odkáže svou vilu na náměstí. Takže on čeká… PZ: Na co? PK: Až umře!

Už jste to slyšel, že paní Kolenatá se vdala? Koho co? - předmětná Vzala si chlapa, kterého potkala minulý týden tam, kam chodí oba pro sušenky. Jakého? - Přívlastková Kde? - Příslovečná místní Vzali se včera, protože to byla láska na první pohled. Proč? - Příslovečná příčinná A vzali se, i přestože je paní Kolenatá starší o 60 let. I přes co? - Příslovečná přípustková Vzali se z jediného důvodu, že mu odkáže svou vilu na náměstí. Takže on čeká, až umře. Na koho co? - předmětná

DOMÁCÍ ÚKOL Na prázdný papír A4 napiš podobný rozhovor Bude minimálně stejně dlouhý, jako ten v předloze Budeme s ním pracovat v další hodině mluvnice

VYPIŠ VV PŘÍVLASTKOVÉ Znám hodně lidí, kteří sbírají brouky Který kůň ovsa dobývá, nejméně ho jí. Domy na západní straně, jež jsou stále ve stínu, nebudou tak drahé. Kdo šetří, má za tři. Nejsem mezi těmi, kteří shromažďují majetek. Otevři ty dveře, které vedou na balkon. Našel jsem hřib, jaký jsi ještě neviděl. Chtěl bych vědět, jaké auto se ti líbí. V parku miluji místa, kam se dá chovat před ostatními. Tolikrát jsem si přál vrátit tu chvíli, kdy jsem ji poznal.

řešení Znám hodně lidí, kteří sbírají brouky Domy na západní straně, jež jsou stále ve stínu, nebudou tak drahé. Nejsem mezi těmi, kteří shromažďují majetek. Otevři ty dveře, které vedou na balkon. Našel jsem hřib, jaký jsi ještě neviděl. V parku miluji místa, kam se dá chovat před ostatními. Tolikrát jsem si přál vrátit tu chvíli, kdy jsem ji poznal.

Urči druh vv + napiš otázku, kterou jsi při určení použil/a Řekni mi, kterému pánu sloužíš. Šli po silnici, jež vedla kolem kostela. Jeho přání, abych přijal vaši návštěvu, mě netěšilo. Vpravo stojí domy, do nichž se mají přistěhovat poškození. Říká se, že štěkající pes nekouše. Prohlédneme si obraz, jejž tak obdivoval van Gogh. Pes, který štěká, nekouše. Ti, kteří se dnes cítí lépe, mohou na chvíli opustit lůžko. Bylo mi řečeno, s jakým lumpem jsme se zapletli. Ukaž, kterým dětem jsi pomáhala.

řešení Řekni mi, kterému pánu sloužíš. – koho, co? (Co mi řekni?) Předmětná Šli po silnici, jež vedla kolem kostela. Jaké silnici? Přívlastková Jeho přání, abych přijal vaši návštěvu, mě netěšilo. Jaké přání? Přívlastková. Vpravo stojí domy, do nichž se mají přistěhovat poškození. Jaké domy? Přívlastková. Říká se, že štěkající pes nekouše. (Kdo) Co se říká? Podmětná Prohlédneme si obraz, jejž tak obdivoval van Gogh. Jaký obraz? Přívlastková Pes, který štěká, nekouše. Jaký pes? Přívlastková Bylo mi řečeno, s jakým lumpem jsme se zapletli. (Kdo) Co mi bylo řečeno? Podmětná Ukaž, kterým dětem jsi pomáhala. Ukaž (Koho)co? Předmětná

SESTAV VĚTU PODLE TOHOTO VZORCE 1VH, 2VV přívlastková 1VH, 2VV předmětná, 3VV přívlastková 1VH, 2VV příslovečná časová, 3VV příslovečná příčinná