Seznam doporučené literatury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Doprava Ivan Gros
MARKETING A MANAGEMENT
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Zahraniční obchod.
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Doprava. O čem tato lekce bude: o ukazatelích charakterizujících dopravu, o dopravní politice ČR.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Příprava nové dopravní politiky ČR
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
LOGISTIKA DOPORUČENA LITERATURA:
Název Doprava – rozdělení a charakteristiky Předmět, ročník
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Socioekonomická geografie
Demografie je věda, která se zabývá:
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Systém managementu jakosti QMS
Doprava 25. listopadu 2005.
Doprava.
Marketingové prostředí
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 29 -DopravaAnotace Prezentace se zabývá světovou dopravou a jejími druhy Autor Mgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný.
2.Marketingové prostředí
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Úloha dopravy v hospodářství
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Trh práce a politika zaměstnanosti
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Model strategie marketingového mixu
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Hospodářství.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální politika EU v období
Společné a koordinované politiky EU
osobní doprava patří do sféry služeb
Doprava.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Úvod, základní principy a cíle
Železniční nákladní doprava v 21. století
Autor: Mgr. Helena Nováková
Demografie je věda, která se zabývá:
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Seznam doporučené literatury ŠTŮSEK, J. Řízení dopravy. Skripta 2002 ŠTŮSEK, J. Základy marketingu v dopravě. Skripta 2002 ŠTŮSEK, J. Logistický management. Skripta 2005 EISLER, J. Úvod do ekonomiky podniku. Codex Bohemia s.r.o. 1998 EISLER, J., HOBZA, M. Ekonomika podniku dopravy.Skripta VŠE. 1994 DUCHOŇ, B. Ekonomika dopravy. Skripta ČVUT 1999. ABERLE, G. Transportwirtschaft. Verlag Munchen 2000.

CHARAKTERISTIKA A VÝZNAM DOPRAVY CHARAKTERISTIKA SVĚTOVÉ DOPRAVY DOPRAVNÍ SYSTÉMY VÝZNAM DOPRAVY V ČR

MEGATRENDY Převaha tržního hospodářství a západního způsobu života Individualizace přechod od trhu prodávajícího k trhu kupujícího Zvětšování sortimentu výrobků Zkracování životního cyklu výrobku Růst komplexnosti výrobků Zkracování termínů dodání

2. Globalizace Internacionalizace Ekologizace Deregulace Standardizace 3. Technická revoluce rozvoj dopravy rozvoj telekomunikací Informatizace 4. Stárnutí průmyslových společností 5. Mezinárodní migrace

Nové tendence v procesu globalizace Hodnotová orientace společnosti Změna životního stylu, vztahu k práci Rostoucí touha po uspokojování potřeb Hlavní faktor růstu je tvorba nových potřeb a tím nových spotřebitelů Růst vlivu zákazníka

Turbulentní charakter vývoje Mění se povaha konkurence Vznik nových příležitostí a rizik Mění se povaha konkurence Strategickým faktorem se stává „čas“

CHARAKTERISTIKA SVĚTOVÉ DOPRAVY DEFINICE DOPRAVY: „Doprava představuje činnosti spojené s cílevědomým přemísťováním osob nebo věcí v nejrůznějších objemových,časových a prostorových souvislostech za použití různých dopravních systému“.

Neustále roste rozvoj osobní i nákladní dopravy. Jednotlivé druhy dopravy se rozvíjejí odlišným tempem. Mění se poměr jednotlivých dopravních odvětví n a světové přepravě nákladů i osob.

2. DOPRAVNÍ SYSTÉMY V celosvětovém měřítku můžeme vymezit několik typů dopravních systému, které vznikaly pod vlivem těchto faktorů: Sociálně-ekonomického zřízení Úrovně rozvoje výroby Územní struktury(přírodní podmínky) Hustoty a rozmístění obyvatelstva Stupeň dělby práce a specializace Historické tradice

TYPY DOPRAVNÍCH SYSTÉMŮ Severoamerický – vysoká úroveň všech druhů doprav. Hustota železniční sítě zaostává za západní Evropou Západoevropský – rozvinuta většina dopravních oborů, zaostává vnitrozemská vodní doprava Dopravní systém Austrálie,nového Zélandu,Japonska a Jihoafr.rep.- rozvinutá námořní,letecká,automobilová doprava, Nižší úroveň říční a potrubní dopravy.

Systém s převládající železniční dopravou- typické pro rozvojové země (Indie, Pákistán, Alžír apod.) Systém s převládající silniční dopravou-Afganistan, Jemen,Etiopie apod. Dopravní systém(Ruska a dalších východních zemí) – rozvinutá námořní,železniční,letecká a potrubní doprava. Kvalita dopravních cest je špatná

VÝVOJ EVROPSKÉ DOPRAVY Vytváření společné dopravní politiky zemí EU Směřuje k dominanci silniční doprava- důvody: Přímé propojení dodavatelů s výrobou či zpracováním Pružnost dodávek Vyloučení překládání zboží Uplatňování nových technologií ve výrobě a zpracování Rozvoj kombinované dopravy Ochrana životního prostředí Plynulost dopravy

Harmonizace podmínek trhu v dopravě dle „Bílé knihy EU“

3.VÝZNAM DOPRAVY V ČR Strategická poloha ČR ve střední Evropě Dopravní infrastruktura je srovnatelná se státy EU V hustotě Ne kvalitě a technické vybavenosti Důležitým odvětvím NH (zaměstnanost) Podílí se na vytváření infrastruktury Růst mobility společnosti

Celkový podíl dopravy na HDP

Podíl druhů dopravy na tvorbě HDP v rámci dopravy

Počty zaměstnanců v dopravním sektoru

Celkový objem přepraveného zboží v tis.tun.

Porovnání přepravní vzdálenosti v osobní dopravě

Porovnání přepravní vzdálenosti nákladní doprava (km)

Porovnání přepravních výkonů v osob.dopravě v mil. osob

PERSPEKTIVY ROZVOJE DOPRAVY V ČR Dopravní politika musí být realizována jako integrovaný systém tzn. Integrace dopravní sítě ČR s sítí EU Efektivní dělba přepravní práce mezi jednotlivé druhy dopravy Přizpůsobení pravidel a prvků v dopravě evropské dopravní politice Podpora veřejné osobní dopravě Dosažení harmonizace silniční a železniční dopravy Snižování dopadu dopravy na životní prostředí

ČLENĚNÍ DOPRAVY Dopravu můžeme členit s několika hledisek: Dopravní cesty – silniční,železniční,vodní,letecká,potrubní Přepravovaného objektu – doprava nákladů, doprava osob, doprava zpráv(dopisů) Dopravního prostředku – automobilovou,železniční,lodní,leteckou. Přístupu na trh – veřejnou a neveřejnou Vlastnictví dopravních prostředků – veřejní nebo interní přepravci