Česká jaderná energetika v evropském kontextu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Investiční program ČEPS, a.s., do roku 2023
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Zpracovaly:Klára Hamplová Barbora Šťastná
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
1  Ministry of Industry and Trade 2006 Energetika ČR ve vazbě na energetickou politiku EU Ing. Zbyšek Sochor Ředitel sekce energetiky Ministerstvo průmyslu.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Centrum pokročilých jaderných technologií CANUT
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
To je náš svět. A jiný nemáme...
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Energetická bezpečnost ČR závěry NEK – aktualizace Václav Pačes Hynek Beran.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Energetika.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Jaderné elektrárny Vypracoval: Matěj Kolář Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Stres v jádře, jádro ve stresu. Dana Drábová Státní úřad pro jadernou bezpečnost.
Ruská federace x WTO a OECD
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic Směrnice 77/2001 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Jan Pouček Ministerstvo průmyslu.
Energetický hlavolam a možná role jaderné energetiky
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Odvětví průmyslu Česka
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
BUDOUCNOST ČESKÉ ENERGETIKY V EVROPĚ
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Temelín.
Badatelský den Dukovany
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Jaderná elektrárna.
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
Centrum výzkumu Řež s.r.o. Výzkum a vývoj v jaderné energetice Ján Milčák
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Jaderná energetika. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Energetická (ne)bezpečnost
STRATEGIE VYUŽÍVÁNÍ DOMÁCÍCH ZDROJŮ BIOMASY
Transkript prezentace:

Česká jaderná energetika v evropském kontextu „Na každý lidský problém existuje snadné řešení – elegantní, přijatelné a naprosto špatné“ (Murphy)

V jaké době žijeme v ropných krizích sedmdesátých let 20. století skončil svět levné energie, kdy barel ropy stál jen několik dolarů, zejména v druhé polovině 20. století byly významně vyčerpány snadno dostupně zdroje paliv, je deklarována potřeba šetřit uhlí, ropu a zemní plyn jako suroviny pro další generace, jsou nereálné naděje vkládány do obnovitelných zdrojů, jaderná energetika se stala kartou v politických soubojích, světová politická nestabilita nezaručuje spolehlivý tok paliv do průmyslových zemí tak, jak se to dělo po celé 20. století, řada odborníků z různých profesí poukazuje na katastrofický scénář pokračujícího vývoje ve využívání energie na biosféru, politická sféra zřejmě i v současnosti ignoruje varování očekávaného nedostatku energie

BDOE – barrels per day oil equivalent

Ještě výrazněji se to projevuje u roční spotřeby elektrické energie

Zásobování elektřinou: klíčový faktor ekonomického vývoje a životní úrovně pro dalších nejméně 50 let nezávislost na vnějších zdrojích nedosažitelná nedaří se stabilizovat výši spotřeby dosažení závazků z Kyota se jeví nemožným další vlivy na životní prostředí rostou vývoj skutečných cen energie na otevřeném trhu se nedaří spolehlivě predikovat v delším horizontu

Podíl jednotlivých zdrojů na výrobě el. energie

I přes extrémně technologicky a ekonomicky podporované a vítané zvyšování podílu obnovitelných zdrojů na výrobě elektrické energie (nárůst až 7% ročně) tyto zdroje budou i nadále v blízkých desetiletích tvořit jen 2 – 4 % celosvětové výroby elektrické energie !!!

Současná jaderná energetika v EU zajišťuje 35% spotřeby elektřiny má vysokou úroveň bezpečnosti technologie je plně pod kontrolou je nejlevnějším zdrojem investice už z větší části odepsány má velmi stabilní strukturu nákladů elektrárny mohou být (a jsou) modernizovány za rozumnou cenu byla vytvořena pracovní místa s vysokými požadavky na kvalifikaci (high-tech obor) nepřináší riziko zvyšování závislosti na importu Jádro : ekonomické řešení pro střednědobý horizont, má ale dlouhodobou budoucnost?

Podíl nákladů na palivo na ceně

Jsou tu samozřejmě i omezení nejstarší elektrárny musí být odstaveny a nahrazeny (čím?) ukončení provozu je časově náročné a nákladné vliv na regionální infrastrukturu nejistoty v nakládání s odpady nejisté legislativní prostředí (stálé zvyšování požadavků, často technicky nezdůvodněné) odpor veřejného mínění Jaderná energetika neposkytuje ideální a pohodlné řešení, ale může k řešení přispět a získat nám tím ČAS

Současná situace změny tržního prostředí stárnutí personálu a zařízení nedostatek specialistů předčasné odstavování jako důsledek politických rozhodnutí nedůvěra a nepochopení veřejnosti často podporované přezíravým postojem energetických společností

Důvody současné „stagnace“ výstavby nových bloků jaderných elektráren: Saturace a uspokojení současných energetických potřeb v některých zemích s rozvinutou jaderně energetickou politikou (Francie), které úspěšně vyvážejí elektrickou energii jako vysoce sofistikovaný výrobek Prodlužování životnosti zařízení, zvyšování výkonu a zlepšování koeficientu využití výkonu již provozovaných JE, čímž je získán energetický potenciál na období delší, než bylo původně projektově předpokládáno (Německo, USA) Důsledky černobylské havárie na jednom z netradičních typů reaktoru licencovaných a provozovaných pouze v bývalém SSSR, které negativně ovlivnily přístup politiků i veřejnosti k jaderné energetice obecně, a následně zpřísnily a prodloužily legislativní schvalovací proces Nedostatek finančních zdrojů na dokončení již rozestavěných bloků JE (Ukrajina, Bulharsko, Rusko), zrušení dostavby některých bloků z politických a ekonomických důvodů (Rakousko, Německo, Polsko) Vlivná protijaderná loby ovlivňující vládní a průmyslové decision makery Jaderný průmysl stále trpí svým vojenským původem a politickým utajením, které mu dřívější politické systémy s představami o národní bezpečnosti uložily; chybí větší čitelnost a transparentnost jaderné energetiky pro ne experty

Pes je zakopaný i v detailech Charakteristiky akademického rektoru Je bezpečný a jednoduchý Je malý a laciný Je rychle postaven. Je velmi flexibilní ve svém účelu. Nepotřebuje rozsáhlý vývoj a většinou používá dostupné komponenty. Charakteristiky typické jaderné elektrárny Je velká. Je těžkopádná Je značně komplikovaná. Je právě ve výstavbě. Je ve zpoždění za plánem. Je velmi drahá. Vyžaduje velice rozsáhlý vývoj na zdánlivě malých detailech. Vyžaduje dlouhý čas výstavby.

Podmínky dalšího rozvoje jaderné energetiky: Kontinuální zvyšování technické a ekonomické úrovně projektů modernizovaných a nových zdokonalených typů reaktorů v nových podmínkách mezinárodní spolupráce (zjednodušený design, modulární jednotky, pasivní bezpečnostní systémy, zálohování a diverzifikace funkcí I&C systému, snížení rizika havárií s tavením AZ) Zvyšování a sjednocování legislativní úrovně zajištění bezpečnosti provozu JE mezinárodními standardy (např. European Utility Requirements, NRC RG 1.70) Harmonizace priorit provozovatelů a předpisů nezávislých dozorných orgánů v jednotlivých zemích (modernizace a rekonstrukce provozovaných JE pro zajištění bezpečného a spolehlivého provozu, využití best practices) Poskytování a šíření objektivních informací, přesnost ve veřejné debatě o světové jaderné politice, vedoucí k pozitivní změně přístupu veřejnosti a politiků k jaderné energetice Dořešení otázky skladování a využití vyhořelého jaderného paliva (úložiště, ADTT) a likvidace zařízení po ukončení provozu Vůle investorů a dostatek finančních zdrojů na investiční výstavbu JE (deregulace cen energií, liberalizace energetického trhu, úvěrová politika velkých bank a pojišťovacích společností pro nové jaderně energetické zdroje) Zachování kontinuity jaderně-energetického know-how výchovou nových nástupnických kapacit jaderných odborníků

Podívejme se domů O jaderné energii jako součásti energetického mixu se začalo uvažovat před asi před 45-ti lety Na konci sedmdesátých let začala výstavba čtyř bloků tlakovodních reaktorů v Dukovanech. Tyto bloky dnes představují 21% celkové produkce elektřiny v ČR. Po spuštění dvou bloků v Temelíně stoupl v roce 2003 podíl elektřiny získávané z jádra na 32%.

Dobře definovaný legislativní rámec, nezávislý dozor Tři pilíře bezpečného využívání jaderné energie a ionizujícího záření v ČR Dobře definovaný legislativní rámec, nezávislý dozor Rozvinutá infrastruktura včetně kompetentních držitelů povolení Nezávislá hodnocení klíčových složek infrastruktury prováděná třetí stranou Establishment of an independent regulatory body - the State Office for Nuclear Safety in 1993; Integration of nuclear safety and radiation protection regulatory activities to one governmental body in 1995; Preparation and enacting of new legislation - Atomic Act was put into force in 1997 followed by its implementing Regulations and other Legal Acts; Reliable operation of Dukovany NPP accompanied by thorough safety re-assessment and preparation and execution of several modernization programs; Temelín NPP safety re-assessment followed by design changes implementation ;

Infrastruktura Česká republika měla a stále má rozvinutou infrastrukturu v jaderné oblasti Průmysl umí vyrobit prakticky všechny hlavní komponenty tlakovodních reaktorů včetně tlakové nádoby, hlavního cirkulačního potrubí, parogenerátorů, čerpadel i zařízení sekundárního okruhu. Průmysl byl a do jisté míry stále je podporován ve sféře výzkumu a vývoje.

Budoucí výzvy uchování znalostí, kompetentní personál a technická podpora efektivita (organizace, náklady) kultura bezpečnosti pokračování materiálového výzkumu podpora výzkumu výchova mladých odborníků. budování důvěry okolí

Úkoly zajistit bezpečný a ekonomický provoz stávajících kapacit s případným prodloužením životnosti, zajistit alternativní možnost výstavby nových zdrojů v letech 2015-25 – generace III+ a po roce 2025 – generace IV, zajistit ekonomicky optimální řešení konce palivového cyklu, zajistit dostatek odborníků pro předpokládané varianty. Energetika se neobejde bez zásahů státu (řešení selhání trhu, vytvoření průhledných podmínek pro investory)