Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 Anotace: Shrnutí učiva, podmět a přísudek ,shoda přísudku s podmětem upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, český jazyk Očekávaný výstup: Žák rozpozná základ věty, žák vyhledá základní skladební dvojice. Žák zvládá základní příklady syntaktického pravopisu. Klíčová slova: shoda přísudku s podmětem, cvičení Druh učebního materiálu: prezentace se shrnutím učiva a cvičeními Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 10 až 12 let Metodické doporučení: Lze využít pro výklad i pro shrnutí učiva na konci školního roku, snímky se cvičeními se mohou žákům vytisknout Ověření v praxi ověřeno dne: 22.5. 2013 Ve třídě: 5.
SHODA PŘÍSUDKU S POdmĚtem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vanda Šimonová. Dostupné z metodického portálu www.rvp.cz, ISSN 1802-4785.Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pracovníků (NÚV).
Musíme si uvědomit, jakého rodu je podmět
PŘÍSUDEK - příčestí minulé Podle typu podmětu napíšeme v přísudku i, y, a
PodmĚt rodu mužského Pokud je podmět rodu mužského ŽIVOTNÉHO píšeme v přísudku -i Pokud je podmět rodu mužského NEŽIVOTNÉHO píšeme v přísudku -y
PoDMĚT RODU ŽENSKÉHO Pokud je podmět rodu ženského, píšeme v přísudku vždy -y Substantivum DĚTI řadíme do rodu ženského, a proto v přísudku také píšeme -y
PodMĚT RODU STŘEDNÍHO V koncovce přísudku závisejícím na substantivu středního rodu píšeme -a
NĚKOLIKANÁSOBNÝ PODMĚT Pokud je v několikanásobném podmětu alespoň jeden člen rodu mužského životného, píšeme v koncovce přísudku -i Jsou-li členy podmětu rodu ženského a středního, píšeme v koncovce přísudku -y Jestliže jsou všechny členy podmětu rodu středního, v koncovce přísudku bude -a
Nevyjádřený a VŠEOBECNÝ PODMĚT Pokud je podmět nevyjádřený (my, vy…), napíšeme v koncovce přísudku -i. Pokud je podmět všeobecný, v přísudku napíšeme -i (např. Dávali to v televizi.).
A NYNÍ si PROCVIČ SHODU Po poli se proháněl- myši. Včely létal- z květu na květ. Na půdě v seně dováděl- malá koťata. Krávy spokojeně přežvykoval- trávu. Z teplých krajin přiletěl- ptáci. Kuba a Lukáš si pouštěl- letadlo a bedlivě sledoval-, aby se nerozbilo. Andrea, Klára a Milan hrál- kuličky a vůbec se při tom nehádal-. Na školní slavnosti se sešl- učitelé, rodiče a jejich děti. Z reproduktorů se ozýval- pěkné melodie. Všichni byl- spokojení.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Po poli se proháněly myši. Včely létaly z květu na květ. Na půdě v seně dováděla malá koťata. Krávy spokojeně přežvykovaly trávu. Z teplých krajin přiletěli ptáci. Kuba a Lukáš si pouštěli letadlo a bedlivě sledovali, aby se nerozbilo. Andrea, Klára a Milan hráli kuličky a vůbec se při tom nehádali. Na školní slavnosti se sešli učitelé, rodiče a jejich děti. Z reproduktorů se ozývaly pěkné melodie. Všichni byli spokojení.
DOPLŇ všechna i / y Zdenda, Matěj a Aneta přál- bab-čce k narozeninám. Helena a Adéla četl- velm- zajímavou knihu. Proč jste se vrátil- ? Nad vodam- se vznášel- lesklé vážky. Hladiny rybníků se třp-til-. Za venkovským- chalupam- se rozprostíral- úrodné lány plné ob-l- i kukuřice. Hladoví lv- se konečně nas-til-. Holky, o čem jste spolu mluv-l- ? Kuchařky a dva mladí kuchaři uvařil- dětem v jídelně v-borný oběd. Traktoristé dooral- poslední část pole. Na nádraží jsme zahlédl- staré parní lokomotiv-.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Zdenda, Matěj a Aneta přáli babičce k narozeninám. Helena a Adéla četly velmi zajímavou knihu. Proč jste se vrátili ? Nad vodami se vznášely lesklé vážky. Hladiny rybníků se třpytily. Za venkovskými chalupami se rozprostíraly úrodné lány plné obilí i kukuřice. Hladoví lvi se konečně nasytili. Holky, o čem jste spolu mluvily? Kuchařky a dva mladí kuchaři uvařili dětem v jídelně výborný oběd. Traktoristé doorali poslední část pole. Na nádraží jsme zahlédli staré parní lokomotivy.
KONEC PREZENTACE SHODA přísudku S Podmětem