Starověký Babylon files.posterous.com.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Města ČR – orientace na mapě
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
O Ježíši Kristu a Božím království
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
HC EATON PARDUBICE Hokejový klub.
0 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ 0 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Sčítání a odčítání úhlů
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
NÁZEV:VY_32_INOVACE_569_Boleslav II. a sv. Vojtěch
České země po roce 1306 Dějepis 2. stupeň
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Přemyslovci ( st.n.l.) pro 4. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Ve společenství s Matkou Boží
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dávní Slované Eliška Rybová.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Starověká Palestina.
IZRAEL Možno uvést úryvkem „Na orlích křídlech“ z knihy „Lidé smlouvy“ od E. Giles Hlavní otázky: Jaké jsou hlavní události starověkých dějin Židů? Jak.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Toto je první kniha tištěná mechanicky. Pan Gutenberg si dal tu práci a první kniha, kterou vysázel a vytiskl, byla právě Bible. V roce 1978 byla tato.
Světová náboženství.
Přemyslovci Vláda přemyslovských králů.
ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY LUCEMBURKŮ
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Helénistické období.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Spytihněv II..
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
Lucemburkové pro 4. ročník ZŠ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Syropalestina.
Helénistické období.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Starověká Palestina Petr Machala.
1.Jaký byl Daniel? UPŘÍMNÝ, VĚRNÝ HOSPODINU 2. Co žádali protivníci Daniela po králi? ABY VYDAL ROZKAZ NEMODLIT SE K HOSPODINU, JEN UCTÍVAT KRÁLI 3. Co.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Úžasné památky, nebo padělky?.  Údajně nalezen roku 1817 na zámku Zelená hora u Nepomuku  V roce 1818 anonymně zaslán zemskému purkrabímu pro nově.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_DĚJEPIS
Starověké Řecko I. počátky.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Blízký východ ve starověku 2
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Římské císařství - dominát
Přehled významných panovníků
Starověká Palestina.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Římské císařství - dominát
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Asýrie a její obyvatelstvo
Transkript prezentace:

Starověký Babylon files.posterous.com

Věda a údaje knihy Daniel - některé údaje v knize Daniel jsou zpochybňovány, protože pro ně nenacházíme žádné další podložení v historických materiálech - toto zpochybnění se pak udává jako argument pro mladší dataci knihy Daniel do 2. století př.n.l. do tzv. makabejské doby (pronásledování Židů Antiochem IV. Epifanem) místo do doby exilů Židů v Babyloně (6. století př.n.l.) - zde však stojíme před vážným rozporem: makabejská teze tvrdí, že proroctví napsaná údajným Danielem (nepovažuje jméno Daniel za jméno autora), jsou proroctví napsaná zpětně, napsaná tak, aby pěkně vycházela na zpětně na dějiny, tudíž je to prostě podvod. A pokud je v Bibli jedna podvodná lživá kniha, můžeme věřit těm ostatním?

Díl I.- Král Belšasar (Baltazar - PBK) Přednáška vychází z disertační práce ThDr. Jiřího Moskaly „Kniha Daniel a makabejhská teze, 1989 Díl I.- Král Belšasar (Baltazar - PBK)

Král Belšasar (Baltazar - PBK) - Daniel 5.kap. líčí Belšasara jako krále Babylona v době, kdy bylo město dobyto, tj. r.539, s největší pravděpodobností 13. října (1) - podle Cháranské stély a dalších babylonských dokumentů byl posledním králem Babylona Nabonid (25.5.556 - 13.10.539 př.n.l.) (2) - Závěr: Belšasar neexistoval, kniha obsahuje vymyšlené údaje - druhá polovina 19. století - Belšasar identifikován na klínopisných tabulkách (3) - Závěr: Belšasar existoval, ale nebyl král, proto kniha obsahuje závažný omyl (1) Wiseman, ISBE str. 390, Hasel, str. 108 (2) ANET, str. 560-562, Gadd, str. 47-49, Parker-Dubberstein, str. 11-13 (3) Shea, Update, str. 133

- na základě babylonských textů byl následně Belšasar identifikován jako syn Nabonida, korunní princ (4) - nebyl dosud nalezen text, který by explicitně nazýval Belšasara králem, byl však nalezen tento text (5): Nabonid svěřil »tábor« svému nejstaršímu /synu/, prvorozenému, vojsko po celé zemi poručel pod jeho /rozkaz/. /Všeho/ zanechal, svěřil mu království. A sám se odebral na dlouhou cestu. /Vojenská/ moc Akkadu pochodovala s ním. Odebral se do Teman /daleko/ na západě. (4) Dougherty, monografie, 1929 (5) úplné znění zprávy: ANET, str. 312-315

Hradby Babylona www.tobiasly.com

- je však možno o spoluvládci napsat, že to byl král? - z popisovaného textu je zřejmé, že tyto funkce (správa království, armády, vydržování bohoslužebných míst) náleží králi. Nabonid tedy ustanovil Belšasara spoluvládcem. Spoluvláda byla známá jak v Palestině, tak v Babyloně (6) - Belšasar jednal jako král, jako zástupce svého otce, ačkoli zřejmě nebyl králem, jak pojem chápeme dnes my - je však možno o spoluvládci napsat, že to byl král? (6) Hasel, str. 109

- použití slova „Král“ ve smyslu „Spoluvládce“ je dokumentováno v asyrských, novobabylonských a perských zemích (7): - r. 659 př.n.l. dosadil asyrský král Sancheríb svého syna Ašur-nadin-šumina na trůn a vládli spolu - r. 668 př.n.l. král Escharadon prohlásl svého syna Šamaš-šum-ukina králem nad Babylonem, přičemž dál sám vládl - novobabylonský král Neriglisar označil svého otce Belšumiškuna za krále Babylona, sám se vlády nevzdal - při novoročních slavnostech perský král Kýros povýšil svého syna Kambýsa na krále Babylona (7) - Shea, Update, str. 135-145, Dougherty, str. 198, Maier, str. 37, Hasel, str. 110

Klínopisná tabulka www.livius.org

- údaje knihy Daniel tedy rozhodně nejsou nepřesné - navíc současně objevené poznatky výborně vysvětlují záhadu, která vykladačům dlouho vrtala hlavou: proč Belšasar ustanovuje Daniele za třetího v království, ne druhého? - za druhého v království Daniele ustanovit prostě nemohl, protože druhý v království byl sám Belšasar, první byl jeho otec Nabonid. Proto mohl Danielovi slíbit až třetí místo (12) (12) Hejčl, str. 684

Belšasarova hostina, Rembrandt en.wikipedia.org

- zpráva z Daniele 5. kap. navíc dobře souhlasí s Xenofontem, který uvádí, že v noci, kdy Babylon padl, se slavil v Babyloně svátek, při kterém všichni po celou noc pili a hodovali, a že král Babylona byl té osudné noci zabit. Neuvádí však královo jméno (8) - stejně souhlasí Herodotos, který uvádí slavení svátku v Babyloně, neuvádí však údaj o smrti krále (9) - Nabonidova kronika uvádí, že Nabonid nebyl v době pádu Babylona (13.10. 539 př.n.l.) ve městě, a že Kýrova armáda vstoupila do Babylona bez boje. Když se Nabonid vrátil do Babylona, byl uvězněn (10) - Nabonidova kronika a Daniel 5. kap. se tedy shoduje v tom, kdo byl a kdo nebyl v Babyloně (11) (8) Xenofón, str. 256.258 (9) Hérodotos, str. 90 (I.191) (10) ANET, str. 306, český překlad ThDr. Moskala (11) Shea, Belshazzar, str. 71

Nabonid en.wikipedia.org

- údaj, že Nebúkadnesar byl otec Belšasara (Dan 5. kap - údaj, že Nebúkadnesar byl otec Belšasara (Dan 5. kap.) rovněž nelze použít jako důkaz nepravosti a neoriginálnosti knihy Daniel - Belšasar byl sice syn Nabonida, avšak termín „Otec“ - „´áb“ lze v semitských jazycích přeložit též jako dědeček, předek, patron, patriarcha apod. (13) - Wiseman uvádí, že Nabonid byl v Nebúkadnesarově rodové linii skrze příbuzenským sňatek s Nebúkadnesarovou dcerou, patrně královnou zmíněnou v Dan 5,10 (14) - verš tedy spíše znamená Belšasar z rodu Nebúkadnesara, druhý možnost (která se zdá snad i pravděpodobnější), je přeložit tentokrát „´áb“ jako dědeček (13) Pípal, str. 1, Gesenius, str. 1 (14) Wiseman, Belshazzar, str. 515, Yamauchi, Nabonidus, str. 468, Baldwinová, str. 122, Gadd, str. 35-92, ANET, str. 560-563

- označení „otec-´áb“ ve smyslu předchůdce v úřadu nebo příbuzenské linii, nebo „syn“ ve smyslu následník bylo v tehdejších dobách poměrně často používané, např.: - král Jehú je na Fragmentu análů a na Černém obelisku krále Salmanasara III. nazván „syn Omrího“ (16) (16) Jepsen, str. 150-151.224, Archer, str. 383, Kitchen, str. 39

- podle semitského jazykovéhu úzu je tedy docela přirozené, aby byl Nebúkadnesar nazván otcem Belšasara (15) - Jak mohl autor píšící ve 2. stol. př.n.l. vědět tyto detaily, které jsou zjistitelné jen z vykopávek? - Závěr zastánců makabejské teze: kniha Daniel stejně vznikla v makabejské době... (15) Gruenthaner, str. 406-427

Naopak prorok Daniel zmiňuje v knize řadu detailů, která by autorovi píšícímu o 400 let později neměla být známa (např. rozdílný způsob počítání délky vlády králů v Judě a v Babyloně) I přes tyto důkazy antisupernaturalisté (učenci odmítající existenci Boha a nadpřirozena) lpí na Makabejské tezi. Pro lidi věřící v Boha je však kniha Daniel výborně obhájena proti pochybovačné kritice. Jestliže jsou věrohodné historické údaje této knihy, zamysleme se, zda nebude pravdivé i proroctví, které předkládá.

Babylonská socha farm3.static.flicker.com

ANET = Ancient Near Eastern Texts Archer = Archer, Gleason L., Jr.: A survey of Old Testament Introduction, 15. d. Chicago: Moody Press 1980 Baldwinová = Baldwin, Joyce G.: Daniel. An Introduction and Commentary. The Tyndale Old Testament Commentaries. Downers Grove, Illinois: Inter- Varsity Press, 1978 Dougherty = Dougherty, R. P.: Nabonidus and Belshazzar. Yale Oriental Series, vol.15. New Haven, Conn: Yale University Press 1929 Gadd = Gadd, J. C.: The Harran Inscriptions of Nabonidus. In: Anatolian Studies 8 (1958): 35-92 Gesenius = Gesenius, Wilhelm: Hebräisches und Aramäisches Handwörterbuch über das Alte Testament. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer-Verlag 1962 Gruenthaner = Gruenthaner, Michael J.: The Last King of Babylon. In: CBQ 11 (1949): 406-427 Hasel = Hasel, Gerhard F.:Estabilishing a Date for the Book of Daniel. In: Symposium of Daniel. Ed. by Frank B. Holbrook. Washington, D.C.: Biblical Research Institute 1986, str. 84-164 Hejčl =Hejčl, Jan: Proroctví Danielovo. In: Bible česká. Díl 1: Knihy Starého zákona, s.3. Praha: tiskem Cyrilo-Metodějské knihtiskárny V. Kotrby 1925, str. 679-779

Hérodotos = Hérodotos: Dějiny. Živá díla minulosti. Praha: Odeon 1972 Jepsen = Jepsen, Alfred: Královská tažení ve starém Orientu. Prameny k dějinám starověké Palstiny. Praha: Vyšehrad 1987. Kitchen = Kitchen, K. A.: The Aramic of Daniel. In: Notes of Some Problems in the Book of Daniel. Ed. by D.J. Wiseman. London: The Tyndale press 1965, str. 31-79. Maier = Maier, Gerhard: Der Prophet Daniel. Wuppertaler Studienbibel. 2. Aufl. Wuppertal: R. Brockhaus Verlag 1986. Parker-Dubberstein = Parker, Richard A. - Dubberstein, Waldo H.: Babylonian Chronology 626 B.C. - A.D. 45. Studies in Ancient Oriental Civilization, No.24. Chicago: The University of Chicago Press 1942. Pípal = Pípal, Blahoslav: Hebrejsko-český slovník ke Starému zákonu. 2. vyd. Praha: Kalich 1974. Shea = Shea, William H.: Unity of Daniel. In: Symposium of Daniel. Ed.by Frank B. Holbrook. Washington, D.C.: Biblical Research Institute 1986, str. 165- 255. Shea, Belshazzar = Shea, William H.: Bel(te)shazzar Meets Belshazzar. In: AUSS 26 (1988): 67-81 Shea, Update = Shea, William H.: Nabonidus, Belshazzar, and the Book of Daniel: An Update. In: AUSS 20 (1982), str. 133-149. Wiseman, Belshazzar = Wiseman, D.J.: Belshazzar. In: ZPEB 1, str. 515-516. Wiseman, ISBE = Wiseman, D.J.: Babylon. In: ISBE 1, str. 384-391.

Xenofón = Xenofón: O Kýrově vychování. Antická knihovna, sv. 5. Praha: Xenofón = Xenofón: O Kýrově vychování. Antická knihovna, sv. 5. Praha: Svoboda 1970. Yamauchi, Nabonidus = Yamauchi, Edwin M.: Nabonidus. In: ISBE 3, str. 468- 470.