Průběh, ukončení a evaluace intervence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Sociální služby SOZ.
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Projektové řízení Modul č.1.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Počáteční fáze práce s klientem či klientkou
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Struktura poradenského procesu
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
ZAŘÍZENÍ NZDM V ČR Nízkoprahové programy „Nízkoprahové programy bezpečný přechod do dospělosti.“ Aktivity ČAS jsou podpořeny z ESF, státního rozpočtu ČR.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Ošetřovatelský proces
Komunitní sociální práce
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
ZAŘÍZENÍ NZDM V ČR ČESKÁ ASOCIACE STREETWORK sdružující nízkoprahové sociální služby NZDM a terénní prace s mládež: formy možné spolupráce s drogovými.
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Rozvoj sociálních služeb v Pardubickém kraji Evaluace projektu rozvoj metod sociální práce a tvorba kritérií efektivity služeb.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Terénní programy pro Liberecký Kraj K-centrum Liberec K-centrum Česká Lípa Protidrogový program v penitenciárních zařízeních.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Struktura poradenského procesu
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Posouzení životní situace rodin s dětmi
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Průběh, ukončení a evaluace intervence Průběh, ukončení a evaluace intervence. Nízkoprahová sociální práce – kontaktní práce, terénní práce, streetwork. Radka Janebová

Průběh intervence Bod neprůchodnosti – zastavení vývoje. Pozitivní přeznačkování. Domácí úkoly. Akceptace recidiv a vnímání jich jako příležitostí.

Motivační rozhovor Autory William R. Miller a Stephen Rollnick. Metoda vychází především z rogersovského, na klienta orientovaného přístupu. Přenesení zodpovědnosti za změnu a udržení změny z pracovníka na klienta, práce s postavením klienta v kole změny a práce na změnách klientova chování. Charakteristickým rysem metody je nedirektivní směřování klienta k žádoucím změnám v jeho chování a k zachování těchto změn.

Motivační rozhovor - FRAMES F - Feedback (zpětná vazba) – poskytování zpětné vazby klientovi, R - Responsibility (odpovědnost) – odpovědnost za změnu především na straně klienta, A - Advice (rada) – konkrétní rada klientovi, M - Menu (nabídka více možností) – nabídka více alternativ, klientovi dává pocit svobody a kontroly nad vlastním jednáním, E - Empathy (empatie ze strany pracovníka), S - Self-efficacy (podpora důvěry klienta ve vlastní schopnosti).  

Ukončování práce s klientem „Ukončení ze strany klienta“ může nastat v jakékoliv fázi sociální práce. „Ukončení ze strany pracovníka“ zpravidla nastává, pokud klient porušuje nějaká ujednání o spolupráci. Ideální situací je „dojednané ukončení“. To může nastat: buď tím, že je naplněn dojednaný cíl s klientem (či cíl kontroly), nebo proto, že uplynul čas vymezený pro spolupráci (byl uskutečněn předem stanovený počet sezení).

Dojednané ukončování – 3 fáze Rozvazování Stabilizace změny Evaluace (vyhodnocení)

1. Rozvazování Fáze přípravy na „ukončení“ práce s klientem. „Rozvazování“ by mělo začít probíhat v momentu, kdy začínají být cíle práce s klientem naplněny, a začíná být jasné, že již nebude do budoucna na čem pracovat. Pracovník může v takovém momentu klientovi pokládat otázku „Co bude jinak, až spolu přestaneme pracovat? Máte z něčeho obavy? Povězte mi z čeho?“ Problémy na straně klienta: popírání ukončení, emoční reakce, klient začne přicházet s novými problémy Problémy na straně pracovnice: ztráta klienta, může znamenat ztrátu možnosti, jak si potvrzovat, „jak jsem dobrá“. Řada klientů je ale ráda, že se sociální pracovnice zbaví.

2. Stabilizace změny Měla by proběhnout rekapitulace toho, co se podařilo. Cílem je ujistit se, že klient je schopen své problémy zvládat sám. Úkolem stabilizovat změnu, umožnit klientovi nahlížet na to, jak co dokázal, v čem se zlepšil, pomoci mu porozumět, co vedlo k jeho růstu a dává mu to návod pro řešení budoucích problémů. Klient na základě takové rekapitulace svých kompetencí může lépe pochopit, jaké zdroje má a jak je použít. Je užitečné zdůraznit zásluhy klienta na pokrocích. V kontextu „pomoci“ i „kontroly“ lze například položit otázku „Říkáš, že situace dobře dopadla. Soud podpořil tvé propuštění z ústavní výchovy. Jak jsi to dokázal?“

3. Evaluace Hodnocení výsledků/výstupů“ je proces na konci práce s klientem, kterým je zjišťováno, jaké se podařilo realizovat kvalitativní či kvantitativní změny v situaci klienta, zda se podařilo dosáhnout stanovených cílů. 2 typy evaluace: „Kvalitativní evaluace“ se zaměřuje na naplnění očekávání klienta a pracovníka. „Kvantitativní evaluace“ – pokroky jsou vyjádřeny číselně

Kvalitativní evaluace Probíhá slovním hodnocením, zda to, co bylo očekáváno, se skutečně podařilo a díky čemu (jakým strategiím a technikám). Většinou užíváme otázky typu: „V čem pro vás naše spolupráce byla užitečná? Co se podařilo? Co se nepodařilo? Dosáhli jsme toho, co jsme si naplánovali?“

Kvantitativní evaluace V sociální práci spíše výjimečnější. Například „měřící otázka“ užitá ve verzi pro „ukončování“ práce s klientem: „Když si představíte váš problém na stupnici mezi jedna a deset, kde jedna znamená, že to je úplně nejhorší, a deset, že je stav věcí ideální, tak kde jste byl na začátku naší spolupráce? … A kde jste nyní?“ Dále např. počet kg, které dítě přibere, počet cigaret, o které se sníží kouření, množství uspořených peněz atd. „Efektivita“ práce s klientem - zjišťování požadovaných výsledků s minimálním výdajem použitých zdrojů (např. kolik například společnosti ušetří výdajů, pokud uživatel drog využívá služby „harm reduction“) .

3 způsoby „evaluace“ z hlediska fáze procesu 1. Evaluace výsledků/výstupů (output) - čeho jsme dosáhli na základě stanovených cílů (např. jak se podařilo klienta integrovat, zlepšit jeho vztahy, rehabilitovat atd.), v sociální práci se dá obtížně kvantifikovat (lze lépe u lékařů – počet vyléčených), musíme zpravidla zjišťovat tak, že se klienta musíme zeptat, jak jsme mu pomohli. 2. Evaluace průběžných výstupů (throughput) - Předmětem může být například to, zda byly zvoleny vhodné metodické prostředky vzhledem k posouzenému problému, zda byla správně posouzena životní situace klienta, zda proběhl dostatečný počet setkání apod. V sociální práci má toto hodnocení velký význam, protože výsledky nemusí vůbec nic vypovídat o kvalitě práce s klientem. 3. Evaluace vstupů (input) - zahrnují nabídku, se kterou pracovník vstupoval do práce s klientem na samém počátku. O kvalitě práce totiž mohou vypovídat i takové věci, jako je vzdělání pracovníka, jeho výcviky, možnost řešit problémy na supervizích, časový prostor, který pracovník na klienta má, prostory organizace atd.

Nízkoprahová sociální práce „Nízkoprahovost“ v sociální práci lze charakterizovat jako princip snižování bariér (prahů) pro využívání služby sociální práce potenciálními i reálnými klienty. Základní rysy „nízkoprahovosti“ jsou (Herzog, 2007): Zaměření na osoby, které nevyhledávají běžnou (institucionalizovanou) pomoc. Služba je poskytována v přirozeném prostředí klienta. Pro realizaci služby není třeba znát podrobné údaje o klientovi. Jsou odstraňovány psychologické (služba není spojena se stigmatizací), sociální (služba je finančně dostupná každému) i technické (služba je v lokalitě, kde se pohybuje cílová skupina a je poskytována v čase, který vyhovuje cílové skupině) bariéry využití služby. Cíle jsou nastaveny pragmaticky.

Kontaktní práce Nízkoprahová forma práce. Vyznačuje se zakotveností „tady“ a „teď“ s klientem. Nejedná se o stabilní plánovaný rámec setkávání s klientem, kdy je předem známá doba setkání i délka pracovního kontaktu. 2 podoby: „Stacionární kontaktní práce“ probíhá v zázemí organizace. „Terénní sociální práce“

Terénní sociální práce Nízkoprahová forma sociální práce. Sociální práce vykonávaná v přirozeném prostředí klienta a je zaměřena jak na vyhledávání potenciálních klientů, tak na poskytování pomoci stávajícím klientům. Zahrnuje tři typy práce: Terénní práce v domácnostech – Na základě předem domluvených termínů proběhne návštěva pracovnice v domácnosti klientů. Terénní práce v institucích – Jedná se o práci s klienty v institucích, které vykonávají práci s jinou cílovou skupinou (například terénní programy pro uživatele drog poskytují služby svým klientům či dalším osobám ve věznicích) Streetwork

Streetwork Nízkoprahová a kontaktní forma práce. Jedná se o sociální práci „na ulici“ - tedy v neinstitucionalizovaném prostředí, ve kterém se pohybuje cílová skupina (např. hřiště, nádraží, pěší zóny, podchody, opuštěné domy, fotbalové stadiony apod.).

Použitá literatura: ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: SLON 1999, 89 – 96, 97 -100. (Průběh, Ukončení) (11) BEDNÁŘOVÁ, Z. Streetwork. In MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003, str. 169 – 178. HERZOG, A. Nízkoprahovost v praxi, aneb jak pracovat s prahy. In KLÍMA, P. a kol. Kontaktní práce. Praha: ČAS, 2007, str. 177 -188. JOHNSON, C. L. Social Work Practise. A Generalist Approach. Boston: Allyn and Bacon, 1998, pp 410-426 (Termination). LAAN, van der G. Otázky legitimace sociální práce. Boskovice: Albert, Ostrava: Zdravotně sociální fakulta Ostravské univerzity, 1998. ZIMMERMANNOVÁ, M. Terénní sociální práce. In KLÍMA, P. a kol. Kontaktní práce. Praha: ČAS, 2007, str. 177 -188.