…začíná experiment
Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období
T AJEMSTVÍ OTÁZEK JAK ZKVALITNIT INFORMAČNÍ CHOVÁNÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ Krakow
1.Informační chování 2.Zrození otázek 3.Otázky v souvislostech 4.Jak využívat otázky ve škole
Informační chování chování, které jedinec produkuje za účelem získání informací 1.Informační potřeba – vím, že něco nevím a chtěl bych vědět 2.Vlastní informační chování – pátrám po odpovědi v lidské mysli (tzv. vnitřní chování) ve vztahu k lidem ve vztahu k informačním prostředkům 3.Nasycení potřeby a pocit uspokojení x frustrace (agrese, apatie) Bod 2 společný jmenovatel: otázky ptám se sám sebe, zeptám se někoho nebo položím dotaz ve vyhledavači
Zrození otázek Informační chování - otázky - produkujeme od nejútlejšího věku… Tak přijde ta osoba s tím teplým nápojem v těle nebo ne?
Zrození otázek Na počátku je vždy zvědavost – zajímalo by mě, co se stane, když…? Copak se asi stane, když do toho pořádně praštím?
Zrození otázek Informační chování nás provází po celý život Jakou známku z té písemky asi dostanu?
Zrození otázek Život bez něj ani není možný… Je jedlá? …nebo není?
Zrození otázek Být? …či nebýt? Položení otázky souvisí s myšlením – kdo klade otázky, myslí.
O TÁZKY V LIDSKÉ MYSLI
Otázky v souvislostech Kognitivní procesy – Výsledek myšlenkových procesů – Spouštěč myšlení – Uzavřené otázky – konvergentní myšlení – Otevřené otázky – divergentní myšlení – Podněcovač paměti (mozaika) Emočně a sociálně – Jsou projevem zájmu – Podporují dobré vztahy
Kdo se moc ptá, moc se dozví… Platí to i ve škole?
Otázky ve škole? Český národní korpus
85% učitel (z toho ½ doplňkové, ½ uzavřené) 15% třída = průměrně 0.33 otázky na 1 žáka
Kam ve škole mizí přirozená lidská zvídavost?
Jak škola aktivuje myšlení?
Jak tento stav změnit?
1. P TÁT SE HODNĚ A SPRÁVNĚ …
Učitelské desatero Klaďte otázky různých úrovní – viz Bloomova sedmikráska Klaďte otevřené doplňovací otázky, spíše než uzavřené Klaďte otázky s otevřeným koncem Klaďte otázky podporující divergentní myšlení Nikdy se nespokojte s jedinou odpovědí! Klaďte otázky obecně celé třídě Ponechte tázanému čas na odpověď Klaďte jednoznačné otázky V jednom okamžiku klaďte vždy jen jednu otázku Neodpovídejte na své vlastní otázky
2. U ČIT DĚTI HODNĚ A SPRÁVNĚ SE PTÁT …
Veďte děti ke kladení otázek Hrajte s dětmi otázkové hry – 20 question task (Na co myslím?) – Neverending story (6W) – Tazatelské cornell notes (tázací zájmena) – Bloomova sedmikráska – Brainstorming aneb hra na Co ještě? – Co by bylo kdyby? Povzbuzujte děti ke kladení otázek Chvalte děti, když se ptají
V AŠE OTÁZKY PRO TENTO OKAMŽIK ?
P ŘEJI HEZKÝ DEN A MYSL PLNOU OTÁZEK … T: