Strategické řízení, projekt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Analýza zdrojů a schopností organizace
Vize, Strategie, Cíle.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Lenka Zahradníčková
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Podniková ekonomika Financování podniku.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Vybrané metody analýzy
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Analýza vlastního podniku
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
2.Marketingové prostředí
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Finanční analýza.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
Strategický management
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Lenka Zahradníčková
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický management
Lenka Zahradníčková
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Lenka Zahradníčková
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Lenka Zahradníčková
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Strategický management
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
Soustavy ukazatelů – úvod
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Model struktury strategického managementu
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
VYHODNOCENÍ EKONOMICKÉ VÝKONNOSTI STAVEBNÍ FIRMY
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Podniková ekonomika.
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Presentation Title 1st September 2002
Prezentace obchodního plánu
Vyhodnocení stavební zakázky
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Strategické řízení, projekt 2.Konzultace Lenka Zahradníčková lenkazah@kpm.zcu.cz 23. 11. 2013

Úvod Formulace strategie Projekt Lenka Zahradníčková Projekty a opakování

Strategické řízení Jaké klíčové otázky by mělo řešit strategické řízení? Kde jsme? Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? Lenka Zahradníčková Projekty a opakování

Formulace strategie Co patří mezi základní strategická východiska? Jaký je rozdíl mezi posláním a vizí? Jak musí být definován cíl? Základní strategická východiska Poslání Vize Cíle Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Strategie = dokument, ve kterém jsou určeny dlouhodobé cíle podniku, průběh jednotlivých operací a rozmístění zdrojů nezbytných pro splnění cílů = strategie je připravenost podniku na budoucnost = cesta, jak dosáhnout požadovaného cíle Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Strategie Jak je definována strategie dle Mintzberga? Plan Ploy Pattern Position Perspective Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekty

Strategie Kdy je strategie úspěšná? Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Strategie Hierarchie strategií Podnikatelská strategie Celopodniková strategie Strategie SBU Funkční strategie Procesní strategie Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Business Intelligence Business Intelligence můžeme chápat jako ucelený a efektivní přístup k práci s firemními daty, který má vliv na správnost strategických rozhodnutí, a tím i na obchodní úspěch společnosti.  Competitive Intelligence Součást BI Zaměřena na konkurenci Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Analýza prostředí Mikroprostředí Mezoprostředí Makroprostředí Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Analýza prostředí Proč by měla společnost analyzovat okolí? Proměnlivé prostředí Nepředvídatelné změny Značný dopad problémů, růst rizik Opatrný přístup k investicím Nejisté postoje zákazníků Krize a recese Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Externí analýza Makrookolí Legislativa Ekonomika Technologie Demografie Sociologie a kultura Politika Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Křivka odvětvového cyklu Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Externí analýza Mezookolí Porterův model 5 konkurenčních sil Model 6 sil podle Groeva Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Externí analýza Matice EFE Seznam příležitostí a hrozeb Výběr stejného počtu příležitostí a hrozeb Přiřazení váhy každému faktoru dle důležitosti pro úspěch v oboru, suma = 1 Ohodnocení faktorů stupněm vlivu na strategická východiska: 1 - nízký, … 4 - nejvyšší Stanovení celkového váženého ohodnocení Interpretace Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Externí analýza Faktor Váha Stupeň vlivu Váha x stupeň Příležitost 1. Snížení úrokových sazeb 0,1 3 0,3 2. Zlepšená nabídka profesí v reg. 0,08 1 3. …. 4. 5. …… Hrozby Nové zákony pro ekol. parametry 0,05 Zhoršení kvality subdodávek dod. 0,2 4 0,8 … 1,00 2,84 Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Interní analýza Marketing Management VaV Finance a účetnictví IT Mikroprostředí Marketing Management VaV Finance a účetnictví IT Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

VRIO Objasněte analýzu VRIO. Jak by měly zdroje vypadat z pohledu strategického řízení? Value (hodnota) Rareness (vzácnost) Imitability (napodobitelnost) Organization (organizace) Lenka Zahradníčková Projekty a opakování

Marketing Úloha mtg. je nenahraditelná Kontrola všech faktorů ovlivňující mtg. strategii Mtg mix Produkt Cenová politika Podpora prodeje Místo, distribuce Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Management Plánování Vedení Organizování Kontrola Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Výroba, vývoj a výzkum Kvalita Existence VaV oddělení Náklady Energetika Kapacity Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Informační systémy Jakým způsobem jsou využívané IT a IS v podniku Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekty

Finance a účetnictví Důležité posouzení finanční pozice a kvalita finančního řízení podniku Analýza celkových zdrojů a výsledků organizace Výkonnost Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Jakým způsobem je možné definovat výkonnost podniku? Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Jakým způsobem je možné definovat výkonnost podniku? Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Finanční analýza: hodnocení minulé a současné finanční výkonnosti organizace; finanční analýza dává odpověď, jak organizace hospodařila, kde jsou silné a slabé stránky její finanční výkonnosti; vyhodnocování předpokládaného budoucího ekonomického vývoje; pomocí aparátu finanční analýzy lze analyzovat ekonomické důsledky jednotlivých strategických variant a určit variantu, která je ekonomicky nejvýhodnější; ekonomické zdůvodnění připravovaných nebo předkládaných podnikatelských projektů pro statutární orgány či banky. Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Kde najdete zdroje potřebné pro provedení kvalitní finanční analýzy podniku? Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Jak se vyvíjel pohled na hodnocení výkonnosti? Klasická finanční analýza Value Based Management Komplexní měřítka výkonnosti Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Finanční analýza Absolutní ukazatelé Poměrové ukazatelé Pyramidové rozklady Souhrnné ukazatele Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Vyhodnocení ukazatelů finanční analýzy Srovnání v čase (vývojové trendy); Srovnání v prostoru (mezipodnikové srovnání); Srovnání se standardními hodnotami – NACE - viz (www.mpo.cz); Přínosy finanční analýzy Poskytnutí objektivního pohledu na potenciální růst výkonnosti podniku; Zhodnocení míry zranitelnosti organizace; Posouzení míry adaptibility a flexibility organizace; Identifikaci rizik plynoucích z dosavadního fungování organizace. Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Moderní trendy Value Based Management Komplexní ukazatelé hodnocení výkonnosti Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Finance a účetnictví Agregace ukazatelů rozvahy, výsledovky a cash-flow. Analýza absolutních ukazatelů (v čase, trendy, grafy). Analýza výkazů sestavených v procentním vyjádření (v čase, mezipodnikově, trendy, grafy). Výpočet poměrových ukazatelů. Srovnání poměrových ukazatelů s oborovými průměry (sektorová analýza), standardy, konkurencí, best practice. Hodnocení poměrových ukazatelů v čase. Hodnocení vzájemných vztahů mezi poměrovými ukazateli (pyramidové schéma). Výpočet a hodnocení dalších ukazatelů (ČPK) Výpočet a stanovení moderních ukazatelů pracujících s ekonomickým ziskem (WACC, EVA, MVA). Hodnocení moderních ukazatelů v čase, trendy, porovnání se strategickými cíli. Aplikace specifických postupů (souhrnné ukazatele, srovnávací grafy, apod.) Návrh na opatření vyplývající ze závěrů finanční analýzy. Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

EFQM Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Interní analýza Matice IFE Seznam silných a slabých stránek Výběr stejného počtu Přiřazení váhy každému faktoru dle důležitosti pro konkurenceschopnost v oboru, suma = 1 Ohodnocení faktorů stupněm vlivu na strategická východiska: Silné stránky ( 4 = významná , 3 = méně důležitá) Slabé stránky ( 2 = méně důležitá, 1 = významná) Stanovení celkového váženého ohodnocení Interpretace Interní pozice (4 = silná, 2,5 = střední, 1 = slabá) Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Interní analýza Faktor Váha Stupeň vlivu Váha x stupeň Silná stránka 1. Snížení zadluženosti podniku 0,16 3 0,48 2. Nový motivační systém pro zam. 0,05 4 0,20 3. …. 4. 5. …… Slabá stránka Nižší likvidita podniku 0,07 2 0,14 Nespolehlivý IS pro řízení výroby 0,2 1 … 1,00 2,34 Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Scénáře Po stanovení strategických východisek Strategie Analýza prostředí Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Scénáře Podnětem pro tvorbu scénářů Neúspěch strategického rozhodnutí založený na 1 alternativě 70. léta minulého století Nástroj kreativního myšlení Zvažování možností budoucího vývoje Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Scénáře Alternativní pohledy na budoucnost Identifikují některé zásadní události, hlavní hráče i jejich motivaci a nabízejí odlišné perspektivy budoucího vývoje světa. Tvorba a užití scénářů pak napomáhá k hledání cest jak čelit budoucím nejistotám Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Scénáře Co patří mezi přednosti a nedostatky scénářových přístupů? Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Scénáře Co patří mezi faktory, které podporují úspěšnost uplatnění scénářů ve strategickém řízení? Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Scénáře Druhy scénářů Očekávaný Pesimistický Optimistický Realistický Varovný Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Strategická východiska Identifikace rizikových faktorů a stanovení jejich významnosti. Výběr klíčových rizik, která dle vnímání firmy zásadně ovlivňují naplnění strategických cílů. Formulace základních scénářů a testování jejich konzistence. Stanovení pravděpodobnosti, se kterou mohou scénáře nastat. Provedení „gap analýzy“ pro posouzení míry naplnění formulovaných strategických cílů. Vytvoření scénáře, který se stane podkladem pro výchozí strategický záměr vedoucí ke zpracování strategického plánu firmy. Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Strategická východiska Identifikace rizikových faktorů a stanovení jejich významnosti. Výběr klíčových rizik Formulace základních scénářů Stanovení pravděpodobnosti Provedení „gap analýzy“ pro posouzení míry naplnění formulovaných strategických cílů. Vytvoření scénáře, který se stane podkladem pro výchozí strategický záměr vedoucí ke zpracování strategického plánu firmy. Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Identifikace rizikových faktorů Zjištění faktorů, které mohou ovlivnit strategická východiska Data BI vládní informace, materiály, dokumenty; webové stránky a reklamy; on-line databáze; interview a přehledy; finanční zprávy a reporty; obchodní prezentace, obchodní jednání a výstavy; prohlášení a prezentace vedoucích pracovníků firem nebo jejich tiskových mluvčí (konkurentů, dodavatelů, distributorů, zákazníků). Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Identifikace rizikových faktorů Stanovení významnosti Pravděpodobnost výskytu Intenzita negativního vlivu Matice hodnocení faktorů rizika Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Výběr klíčových rizik Analýza citlivosti (Stress test) Hospodářský výsledek před zdaněním = Tržby z prodeje zboží a služeb – Spotřeba materiálu a energie – Služby – Osobní náklady – Daně a poplatky – Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku + Tržby z prodeje dlouhodobého majetku a materiálu + Ostatní provozní výnosy – Ostatní provozní náklady – Nákladové úroky + ostatní finanční výnosy – Ostatní finanční náklady Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Formulace základních scénářů Očekávaný Optimistický Pesimistický Výstražný systém Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Stanovení pravděpodobnosti, se kterou mohou scénáře nastat Posoudit jednotlivé faktory rizika Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Stanovení pravděpodobnosti, se kterou mohou scénáře nastat Posoudit jednotlivé faktory rizika Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Provedení GAP analýzy Identifikace odchylek Stanovené cíle srovnáváme s hodnotami ve scénářích Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Vytvoření scénáře, který se stane podkladem pro výchozí strategický záměr Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Tvorba scénářů Vytvoření scénáře, který se stane podkladem pro výchozí strategický záměr Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Projekt Formulace strategického plánu Popis podniku, profil, historie Formulace poslání vize, strategických cílů, strategie; Poslání – proč podnik existuje Vize – budoucí stav podniku (min. na 3 – 5 let) Cíle – SMART Strategie – cesta, jak dosáhnout cílů Externí a interní analýza prostředí strategického záměru s použitím přístupů business intelligence Analýza makroprostředí Analýza mezoprostředí Analýza mikroprostředí (včetně finanční analýzy – poměrových ukazatelů za 3 roky zpět, srovnat výsledky s oborem, v čase nebo s konkurencí) Monitorovat, analyzovat, predikovat vývoj jednotivých prvků prostředí (na dobu horizontu vize) Výstupem silné, slabé stránky, příležitosti a hrozby Revize a korekce strategických východisek, strategický plán na dané období Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Projekt Úvodní informace název podniku, hlavní obor podnikání, stručná historie Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Projekt Základní strategická východiska Poslání Vize Cíle strategie Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Projekt Analýza prostředí Faktické informace MAP SWOT analýza Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Projekt Korekce cílů Lenka Zahradníčková Strategické řízení, projekt

Shrnutí Základní strategická východiska Strategie Analýza prostředí Scénáře Projekt Lenka Zahradníčková Úvod, management, strategický management

Děkuji za pozornost.