I.5. Demokracie přímá a nepřímá

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Advertisements

ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
3. Demokracie, horizontální a vertikální dělba moci
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR I.1. Pojem a základní znaky státu Mgr. Petr Čechák
STÁT A PRÁVO.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Volby a volební právo Občanská výchova.
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Název školy: Základní škola Městec Králové
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Ochrana základních práv a svobod JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Pojem práva a jeho klasifikace
Volby , Brno Připravily: Martina Gecová Dominika Prokešová
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Demokracie reprezentativní a přímá v ČR
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
Právní základy státu.
Demokracie reprezentativní a přímá v ČR
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
volby Volební systémy v demokratických zemích
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

I.5. Demokracie přímá a nepřímá ÚSTAVNÍ PRÁVO I.5. Demokracie přímá a nepřímá JUDr. Petr Čechák Petr.Cechak@mail.vsfs.cz

Demokracie přímá a nepřímá vláda lidu, lidem a pro lid Otázka, kdo je lid? – pojem demokracie prochází vývojem Přechod suverenity z monarchy na lid (legitimizující úloha demokracie) Dvě možné koncepce a) neomezená moc lidu (většiny) b) princip většiny při ochraně práv menšin Demokratický právní stát nutnost limitace výkonu moci (dělba moci a lidská práva) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Demokracie přímá a nepřímá Přímá a zastupitelská demokracie dnes většinou kombinace obou modelů 1) Zastupitelská (reprezentativní) demokracie výkon moci a rozhodování provádí zvláštní orgány generované volbou - legitimizační řetězec Primární a sekundární prameny práva Podstatné znaky demokratického (právního) státu suverenita lidu a svobodné volby princip vlády na čas princip většiny a princip ochrany menšin záruky základních práv a limitace (dělba) moci JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Demokracie přímá a nepřímá Volební právo – představuje státem garantovanou možnost se za splnění stanovených podmínek (např. dosažení věku) podílet na formování orgánů veřejné moci Aktivní a pasivní volební právo Principy volebního práva a) všeobecné census věku, pohlaví, náboženství, vzdělání, majetku b) rovné – stejné podmínky účasti a stejná váha hlasu c) svobodné (v některých státech naopak povinná účast) d) přímé versus nepřímé (prostřednictvím volitelů) e) tajné versus veřejné hlasování JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Demokracie přímá a nepřímá Většinový volební systém australský volební systém (alternativní hlasování) Poměrný volební systém volné kandidátní listiny vázané kandidátní listiny přísně vázané kandidátní listiny Metoda volebního čísla Hareova metoda Metoda volebního dělitele d´Hondtův systém, Imperialiho, Saint Lague Kombinované volební systémy JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Demokracie přímá a nepřímá Formy přímé demokracie dnes většinou jako doplněk zastupitelské demokracie tzv. polopřímá či plebiscitní demokracie Referendum fakultativní versus obligatorní doporučující versus závazné předběžné versus následné Plebiscit specifický název hlasování (referendum) o osudu určitého území (zejm. jeho příslušnost ke konkrétnímu státu – např. ve třicátých letech obyvatelé Sárska plebiscitem rozhodovali mezi jeho připojením k Francii nebo k Německu) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Demokracie přímá a nepřímá Lidová iniciativa (zákonodárná iniciativa lidu) používá se zejm. jako nástroj, jímž může lid sám navrhnout k přijetí návrh určitého právního předpisu, na jehož znění se lid shoduje; orgán moci zákonodárné návrh nemusí přijmout, ale musí jej projednat Recall (odvolání) odvolání jmenovaného funkcionáře voliči na základě nespokojenosti se způsobem, jak vykonává svou funkci ještě před uplynutím období, na nějž byl do své funkce zvolen Petice možnost obracet se s žádostmi, náměty či stížnostmi na orgány veřejné moci; na rozdíl od lidové iniciativy zde není povinnost těchto orgánů petici projednat či se s ní jinak věcně zabývat JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::