AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční výhoda, tržní příležitost, fúze, diverzifikace, kooperace MARKETINGOVÉ ZÁSADY VY-32-INOVACE-OSZ-213
Jedná se o konkrétní opatření stanovené ke splnění marketingových cílů, a to pokud možno s co nejmenší námahou a v co nejkratším čase 1)Zajištění konkurenční výhody platí, že čím více se organizace odliší od konkurence, tím více zákazníků získá Může jít o mimořádnou jakost, rychlost, bezpečnost, poskytování doprovodných služeb, nižší cenou apod.
Nejlepší konkurenční výhodu je vhodné formulovat do jedinečného a nezaměnitelného sloganu 2) Aktivní využívání tržních příležitostí Dnes nelze pouze čekat až se zákazníci sami objeví, ale je třeba je aktivně získávat Jedná se o tzv. využívání tržních příležitostí
Tržní příležitosti lze rozpoznat na základě rozboru informací o spotřebitelské poptávce a konkurenci 3) Zaměření na jednotlivé tržní segmenty Vychází ze zásady: „raději menší skupině zákazníků nabídnout vše než všem zákazníkům nabídnout trochu“ Důležitá je orientace na určitou cílovou skupinu zákazníků = segmentace trhu
Segmentace trhu – rozčlenění trhu na menší části (tržní segmenty), tj. na odlišné skupiny zákazníků, kteří vyžadují specifické produkty a rozdílný marketingový přístup Segmentace je součástí tzv. cíleného marketingu 4) Koncentrované použití sil Cílem je dosáhnout lepšího výsledku se stejným objemem výdajů, nebo stejného výsledku s nižším objemem výdajů
Koncentrace sil může znamenat: a)Rozšíření vlastní nabídky – diverzifikace – např. rozšíření nových produktů pro nové trhy b)Spojení s jinou firmou – fúze – vytvoření různých řetězců organizací c)Spolupráce mezi právně samostatnými organizacemi – kooperace – rozdělení funkcí organizace a jejich přenesení na centrální místo, které má lepší předpoklady pro jejich plnění
Koncentrace sil sleduje dva cíle: a)Zlepšení výkonnosti organizace – z důvodu úspory nákladů, vzájemné informovanosti b)Zlepšení tržní pozice – prostřednictvím společných nákupů, společných reklamních a prodejních akcí apod.
POUŽITÉ ZDROJE: ŠIMKOVÁ, Eva: Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus s. ISBN BELLOVÁ, J. et. al: Občanský a společenskovědní základ. Ekonomie. 1. vydání. Kralice na Hané: Computer Media s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2007