AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková NOVOROZENEC VY-32-INOVACE-PSY-203 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: reflex, analyzátory, denní režim, socializace
novorozenecké období trvá přibližně 1 měsíc míra novorozence je v průměru 50 cm a váha 3 až 3,5 kg novorozenecká fáze se označuje jako doba adaptace Denní režim novorozenec asi 16-20 hodin denně spí v úsecích bdění uspokojuje své biologické potřeby (jídlo, vylučování)
Reflexy umožňují novorozenci adaptaci Moroův reflex – při porušení rovnováhy (rozhození paží a jejich následné sevření) Robinsonův úchopový reflex - (sevření prstů vložených do dlaně) Hledací reflex Sací reflex – důležitý pro kojení Hltací reflex Vylučovací reflex Chůzový reflex
Činnost analyzátorů Chuť - je funkční jen částečně, preference sladkých podnětů Čich - začíná reagovat až po dvou dnech, a to jen na silné podněty Termorecepce - dozrává ještě několik dní (je třeba novorozence zahřívat) Zrak - je fixován pro ostré vidění ve vzdálenosti cca 25 cm. Dítě upřednostňuje kontrastní a tvarově bohaté objekty Sluch - funkční již při narození, teprve za pár týdnů reaguje na hlas matky
Emocionalita rozlišuje v podstatě jen dvě emoce - příjemnou a nepříjemnou Pláč - projevuje ihned od narození. Za několik dní je provázen i slzami
Socializace pro zdravý vývoj je třeba, aby byly v novorozeneckém období uspokojovány biologické potřeby, dítě mělo dostatečný přísun adekvátních podnětů, žilo v nechaotickém prostředí a navázalo pozitivní citový vztah s matkou způsob ošetřování, upevňuje takové citové reakce, které mají pozitivní význam pro jeho další prožívání a orientaci – fáze bazální důvěry (pocit jistoty a lásky) ? Vysvětlete jaký má význam kojení pro vztah novorozence a matky?
při pocitech nelibosti se pak posilují naopak spíše zlostnost, vzpurnost a strach. nezapomínat na roli otce, čím dříve naváže otec s dítětem vztah, tím bohatší a intenzivnější bude jejich vztah v budoucnosti
Základní duševní potřeby dítěte Podněty – stimulace v náležitém množství a kvalitě Životní jistota – hledá jí především u rodičů Smysluplný svět – potřeba řádu ve vztazích a věcech Pozitivní identita – vědomí vlastního „já“ Otevřená budoucnost – životní perspektiva, existence
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012. 536 s. ISBN 978-80-2462-153-1 HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. 1.vyd. Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2005.184 s. ISBN 80-247-0870-1 PAULÍNOVÁ, Lea a NEUMANNOVÁ, Lenka: Psychologie pro tebe. 3. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 216 s. ISBN 978-80-7333-068-2 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz