Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1 Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1.4 75022320 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Název a číslo učebního materiálu : VY _32_INOVACE_05_20 J. A. KOMENSKÝ Ročník: 6. - 9. ročník Anotace: J. A. KOMENSKÝ – životopis, dílo, ukázky z tvorby Podpora vzdělávání v ZŠ Šumná Autor materiálu: Mgr. DANA ŽIŠKOVÁ Vytvořeno: LISTOPAD 2013
Jan amos komenský * 28. 3. 1592 jihovýchodní Morava (Nivnice) † 15. 11. 1670 Amsterdam
ŽIVOTOPIS „Učitel národů“ český myslitel, filosof, spisovatel, pedagog Kazatel Jednoty bratrské Studium na gymnáziu v Přerově Poté studium v Německu – Heidelberg Oženil se, žil ve Fulneku po r. 1621 (bitva na Bílé hoře) byl nucen opustit Fulnek i vlast r. 1622 zemřela jeho žena i děti na mor
ŽIVOTOPIS r. 1628 odešel do polského Lešna (v Lešně shořela velká část jeho díla) postupně byl zván na univerzity evropských měst, aby přednášel své myšlenky dostal se do Anglie, do Švédska r. 1648 se vrátil do Lešna po. r. 1648 (uzavřen Vestfálský mír) naděje exulantů vrátit se do země skončily, Komenský se rozloučil s návratem do vlasti
ŽIVOTOPIS posledních 14 let života strávil v holandském Amsterdamu blízkým přítelem mu byl Rembrandt van Rijn pohřben v kostelíku v Naardenu
DÍLO psal česky i latinsky, německy dílo zahrnuje spisy teologické, filosofické i pedagogické tvůrce české pedagogické soustavy vytvořil metodiku výuky jazyků autor nejslavnějšího díla 17. stol. – Labyrint světa a ráj srdce
DÍLO Informatorium školy mateřské Labyrint světa a ráj srdce Brána jazyků otevřená Velká didaktika (Didactica magna) Svět v obrazech (Orbic pictus)
LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE alegorický příběh Hlavní postavou je poutník (Komenský), který se ocitá ve městě uprostřed nicoty (představující svět). Jeho průvodci jsou Všezvěd (Všudybud) a Mámení (nasadí mu „růžové brýle“), kteří mu líčí krásy dobře jdoucího světa. Poutník však vidí jen klam, marnost, faleš, bídu a smrt. Chce odtud utéci, ale nemá kam. Východisko nachází v otevření svého srdce, jen v sám sobě a uzavírá se do sebe.
DIDACTICA MAGNA původně psána česky, poté latinsky pedagogické dílo, přeložené do několika jazyků Výchovu rozdělil do čtyř stupňů po 6 letech: I. do 6 let mateřská škola II. do 12 let povinná školní docházka III. do 18 let latinské školy, gymnázia IV. university Jeden z prvních projektů systematizace školství, velmi pokrokový Obsahuje zásady vyučování, např. učit se musí od mládí. Názorné vyučování. Přiměřenost látky k věku. Vše převádět do praxe. Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu. Nutnost stálého opakování.
BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Učebnice, složená z paragrafů (1000), které jsou rozčleněné do kapitol (100), v nichž jsou formou krátkých průpovídek popsány různé jevy a věci – téma náboženské, příroda, lidské tělo, duše, řemesla, společnost, věda atd. V těchto průpovídkách je použita celá obvyklá slovní zásoba (asi 8000 slov) a gramatika daného jazyka. Žák se tedy jazyk naučí tím, že si zapamatuje verze těchto průpovídek a jejich význam.
SVĚT V OBRAZECH – ORBIS PICTUS učebnice byla vydána roku 1658 v Norimberku v prvním vydání byly texty latinsky, italsky, německy a francouzsky přelomová tím, že při její tvorbě Komenský uplatnil svoji zásadu škola hrou – chtěl, aby žáci rozuměli tomu, co se učí! v učebnici je hodně ilustrací, tak aby byla pro žáky poutavá (téma: biologie, teologie, člověk –tedy základy společenských věd)
zdroje OBRÁZKY http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3 %BD http://www.spisovatele.cz/jan-amos-komensky#cv http://cs.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A9%C5%99e_jaz yk%C5%AF_odev%C5%99en%C3%A9 http://cs.wikipedia.org/wiki/Orbis_pictus OBRÁZKY http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johan_amos_come nius_1592-1671.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/ Labyrint_sv%C4%9Bta.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orbis_pictus_1685 _flores.JPG