AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Friedrich Fröbel ( ).
Pedagogika volného času (VČ)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Demokracie a její hodnoty
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Pedagogické disciplíny
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Význam J.A. Komenského 5.část
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Československá pedagogická společnost, školský zákon, zákon o vysokých školách, pedagogický slovník, Česká asociace pedagogického výzkumu VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE VY-32-INOVACE-PED-115

Koncepce našeho školství, zasaženého v letech 1939 – 1945 fašistickou ideologií, byla v letech 1945 – 1948 v centru pozornosti všech politických stran Po roce 1948 přebírá odpovědnost KSČ, je zavedena důsledná koncepce jednotného školství formulovaná řadou školských zákonů a reforem, které však prakticky nikdy nebyly plně realizovány a nepřinesly očekávané výsledky. Vedla k pasivitě a průměrnosti i k nižší odborné úrovni našeho školství

v roce 1964 vzniká Československá pedagogická společnost jako organizace, která usiluje o rozvoj a integraci pedagogických snah ve společnosti zájem pedagogické vědy se rozšířil z oblasti školské, kam tradičně směřoval, i na oblast výchovy mimoškolské a rodinné a vedle výchovy dětí a mládeže se stále více zaměřoval i na oblast dospělých, a to i v postproduktivním věku

didaktika tohoto období se (ve shodě se zahraničními tendencemi) musela vyrovnat především s problematikou programovaného učení, s inovací didaktických prostředků na úrovni soudobé techniky, s modernizací vyučovacích metod apod vydán školský zákon, který je platný v současné době (novela z května 1990) – snížil desetiletou povinnou školní docházku na devítiletou

Česká pedagogická teorie se rychle vrací ke svým kořenům, k husitskému odkazu, ke Komenskému, k Lindnerovi, Masarykovi a především k tradicím rozvíjených za předmnichovské republiky obnovují se a prohlubují tradiční kontakty se západní pedagogikou, roste zájem o alternativní školu, hledá se odpověď na základní problémy výchovy v moderním světě koncipování teoretických základů liberální výchovy naší mladé generace v podmínkách demokracie

vedle státních škol vzniká široká síť škol soukromých, liberalizují se cíle, obsah, formy i metody výchovy a vzdělávání podstatně se rozšířila síť vysokých škol, zvláště univerzit 1995 – novela školského zákona, stanovila devět let školní docházky plnit na základních školách

1995 byl novelizován zákon o předškolních a školských zařízeních (původně z roku 1976) duben 1998 – zákon o vysokých školách – umožnil rozvoj neuniverzitního a soukromého sektoru v oblasti vysokého školství. Změnil právní postavení vysokých škol, které už nejsou institucemi státními, ale veřejnoprávními a disponují vlastním majetkem

k významnému rozvoji došlo po roce 1990 také v oblasti pedagogické teorie. Do centra pozornosti se dostaly zvláště tyto oblasti pedagogického zkoumání:  filozofie výchovy a obecná pedagogika – podstata a proměny alternativního školství  didaktické problémy  speciální pedagogika  pedagogika rodinná

významným počinem bylo v roce 1995 vydání Pedagogického slovníku (Průcha, Walterová,Mareš) v roce 1992 je založena Česká asociace pedagogického výzkumu, která sdružuje výzkumné pracovníky, učitele i další odborníky k podpoře pedagogického výzkumu.

současné trendy pedagogiky deideologizace vědy – žádný vědní obor by neměl být poznamenám politikou humanizace – polidštit vztah učitel – žák, respektování žáka jako svobodné osobnosti demokratizace – všichni by se měli učit všemu podle svých schopností, demokratické je dostat každého žáka na úroveň maxima, nedemokratické je srovnávání žáků – u dětí se objevuje fenomén neúspěšnosti autentičnost – žák ve škole prožívá to, co v životě

konkretizace – snaha odklonit se od obecných tezí o výchově a vzdělávání, které stejně nepomáhají dovednostní zřetel induktivní přístup – od jednotlivostí k závěrům psychologizace – psychické poznatky je třeba uplatňovat při poznávání dítěte subjektivizace – chápat žáka, studenta jako samostatnou a zodpovědnou bytost, dítě by mělo mít možnost volby atraktivnost – motivovat žáky

POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, s. ISBN PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN