PRINCIPÁT OCTAVIANUS v čele říše

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍMSKÉ LEGIE.
Advertisements

Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
ΑΘΕ Athény (Αττική) ATHÉNY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Boj o ovládnutí západního středomoří
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Caesar prosadil řadu opatření, která zvyšovala jeho popularitu.
Rozvoj Athén po řecko–perských válkách
České země po roce 1306 Dějepis 2. stupeň
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Vznik státních útvarů V.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
Druhý triumvirát (vznik císařství)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Po Caesarově vraždě neměli spiklenci připravenou novou vládu. Domnívali se, že odstraněním diktátora se vše vrátí do republikánských pořádků.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
Římská republika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Caesar prosadil řadu opatření, která zvyšovala jeho popularitu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Rozkvět císařství Dějepis VY_32_INOVACE_316, 16. sada, D
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Období císařství I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o období římského císařství – principátu.
Římské císařství a jeho rozkvět
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
MAGNETICKÁ SÍLA A GRAVITAČNÍ SÍLA
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
KRIZE A ZÁNIK ŘÍMSKÉ REPUBLIKY
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze
Claudius Michaela Prokešová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Císařství 27 př n.l..
Registrační číslo projektu:
Římské císařství 27 př. n. l. – 476 n. l..
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antický Řím Dějiny impéria.
Konec republiky.
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Občanské války Dějepis VY_32_INOVACE_315, 16. sada, D
Řím v době císařství Petr Machala.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ZŠ tgm Rajhrad Autor: M. Kocmanová 34
Principát Petr Machala.
Vojenství Římanů František Křivánek 6.C 2010/2011.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
Doba římská Germáni Zdroj:
Senát Říma a senát Konstantinopole – cesta od mocného politického centra k městské radě Mgr. Jana Malaníková.
Boj o ovládnutí západního středomoří
Římské císařství 31 př.n.l. – 476 n.l..
PELOPONÉSKÁ VÁLKA (431 – 404 př. n. l.)
OCTAVIANUS v čele říše AUGUSTUS (vznešený) – vžilo se jako jeho osobní jméno. PRINCEPS první občan ve státě IMPERATOR císař Do jeho rukou byla soustředěna.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Po Caesarově vraždě neměli spiklenci připravenou novou vládu. Domnívali se, že odstraněním diktátora se vše vrátí do republikánských pořádků. Dostupné.
Země se mírně otřásla při krátkém a slabém zemětřesení, která jsou v jižní Itálii tak běžným jevem, že jim jen málokdo věnuje větší pozornost, a nejsou.
REPUBLIKA, DIREKTORIUM
Boj o ovládnutí západního středomoří
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MYKÉNSKÉ OBDOBÍ Mykénské období ukončil vpád Dórů VLÁDNOUCÍ VRSTVA – MOHUTNÉ PEVNOSTNÍ REZIDENCE, ZE KTERÝCH OVLÁDALA NEJBLIŽŠÍ OKOLÍ (kyklopské zdivo)
Digitální učební materiál:
Hospodářství v římské říši v 1.st.n.l.
Transkript prezentace:

PRINCIPÁT OCTAVIANUS v čele říše AUGUSTUS (vznešený) – vžilo se jako jeho osobní jméno. PRINCEPS první občan ve státě IMPERATOR císař Do jeho rukou byla soustředěna nejvyšší moc politická, vojenská i náboženská. Formálně se však přihlásil k obnově republiky.

DĚLBA MOCI V DOBĚ CÍSAŘSTVÍ AUGUSTUS IMPERATOR 600 senátorů JISTÝ ČLEN SENÁTU PORADNÍ SBOR STÁTNÍ SPRÁVA VOJSKO DANĚ Vládnoucí úředníci SPRÁVA PROKONZULŮ volby Senátní provincie Římský lid Císařské provincie

X Císař se dělil o moc a správu provincií se senátem Dělba moci jednoznačně ve prospěch císaře (postupem času navíc rostla) omezování práv občanů byrokratická správa říše (císařští úředníci podřízení přímo císaři) kult panovníka – panovník roven žijícímu bohu => sochy, chrámy a uctívání božskými poctami V roce 27 př. n. l. věnoval římský lid prostřednictvím senátu Augustovi zlatý štít (nedochoval se), na kterém byly shrnuty čtyři nejdůležitější císařovy ctnosti : vojenské zásluhy velkodušnost spravedlnost zbožnost SENATVS POPVLVSQE ROMANVS IMPCAESARI DIVI AVGUSTO COS VIII DEDIT CLVPEVM VIRTVTIS CLEMENTIAE IVSTITIAE PIETATIS ERGA DEOS PATRIAMQVE Text štítu nalezen na mramorovém sloupu v Arles (Francie)

ÚZEMNÍ ROZMACH IMPERIA AGRESIVITA A VÝBOJE MĚLY DVA HLAVNÍ DŮVODY Touha po zisku Strach, že budou napadeni Ve vrcholném období (1.– 3. století) sahalo IMPERIUM ROMANUM od Atlantiku po Rýn, od Dunaje až k Perskému zálivu. Středozemní moře nazývali Římané „MARE NOSTRUM“ = Naše moře. PRAVIDELNÁ ŽOLDNÉŘSKÁ ARMÁDA – z čestné občanské povinnosti se stalo řemeslo Služba za plat trvala 25 – 30 let. Elitní složky: pretoriánské kohorty (ochrana Říma) = císařská garda (ochrana císaře), městské kohorty (veřejný pořádek a stráže), kohorty vigilů (hasiči) – stálá římská posádka měla asi 13 000 mužů. Na hranicích – bojové jednotky a ochrana hranic 25 legií po 5000 mužích (cca 125 000). Pomocné jednotky složené z barbarů. Na velikost říše byla armáda s celkem asi 300 000 mužů celkem malá, ale účinná a efektivní.

LEGIE ŘÍMSKÁ LEGIE I II III IV V VI VII VIII IX X Pěší jednotka o síle 5000 mužů Kompaktní a celistvá formace Velmi pohyblivá i v náročném terénu centurie mani pul LEGIE I kohorta II III IV V VI VII VIII IX X klikni Cizinci (peregrini) byli zařazováni do auxilií – pomocných sborů = většinou byli posíláni do boje jako první sled a doplňovali těžkou pěchotu o jezdectvo, vrhače oštěpů a lučištníky. Legionáři byli vojáky vyšší hodnoty a byli šetřeni až do rozhodující fáze bitev, nebo do boje vůbec nezasáhli.

Legionář - 2.století n. l.

PAX ROMANA 27 př.n.l. – 180 n.l. Ukončení občanské války. Uzavření míru se silnými sousedy. Umírněná, ale energická vnitřní i zahraniční politika. Slabším národům či kmenům na hranicích byl mír vnucen silou.

se definitivně změnila RES PUBLICA ROMANA se definitivně změnila v IMPERIUM ROMANUM Dědičná monarchie. Úředníci jmenováni císařem. Političtí oponenti pronásledováni a trestáni vyhnanstvím nebo popraveni.

TIBERIUS (14 – 37 n.l.) Augustův nástupce zdědil konsolidovanou a pevnou říši prázdná státní pokladna úsporná opatření expanze za Rýn nezájem o panování odchod do ústraní na ostrov Capri růst moci pretoriánů v Římě – teror a pronásledování kvůli „urážce majestátu“

CALIGULA (37 – 41) CLAUDIUS (41 – 54) NERO (54 – 68) Zpočátku oblíben, zrušil Tiberiovy zákony o urážce majestátu. Zavražděn vlastními pretoriány. CLAUDIUS (41 – 54) Tvůrce státní byrokracie. Výborný hospodář – stavební rozvoj. Územní expanze do jižní Británie. NERO (54 – 68) Výstřední a nevyzpytatelný panovník. Nechal vraždit i své nejbližší příbuzné. Spáchal sebevraždu.

PARTHOVÉ MARE NOSTRUM Pokračuj na snímek 15. Hranice říše ve druhém st.n.l. GÓTOVÉ SASOVÉ CHERUSKOVÉ VANDALOVÉ PARTHOVÉ MARE NOSTRUM Pokračuj na snímek 15.

Vepiš pojem do prázdného pole Jak je to správně? Vepiš pojem do prázdného pole AUGUSTUS USTGUAUS PEREGRINI REGRINEPI MARE NOSTRUM AMER TRONSUM KOHORTA HORKOTA PAX ROMANA RAX NAPOMA IMPERIUM MIREPIUM Vysvětli co jednotlivé pojmy znamenají. (Pro správné řešení klikni na přesmyčku)

Odkryj jednotlivá pole a poznej, kdo je na obrázku. II III IV ? A B C D Odkryj jednotlivá pole a poznej, kdo je na obrázku.

Vyznač na mapě průběh hranice Římské říše ve druhém století n.l.

Klíčem by mohl být latinsko – řecký nápis nalezený nedaleko ARCHEOLOGOVÉ NAŠLI V BÝVALÉ GALII TABULKU S TAJEMNÝM TEXTEM. ZATÍM JI NEROZLUŠTILI. POKUS SE JE PŘEDEJÍT A PŘIJÍT NA TO, JAKÝ VZKAZ PŘINÁŠÍ. IXX – IX – XXIII – IX – IXX – XVI – I – III– V– XII – XVI – I – XVIII – I – II – V – XVI – XVI – XXII – XII Klíčem by mohl být latinsko – řecký nápis nalezený nedaleko IV=Δ

SI VIS PACEM, PARA BELLUM* Chceš-li mír, připravuj válku ŘEŠENÍ – za jednotlivé římské číslice dosaď odpovídající písmeno latinské abecedy – A=1 B=2 …………Z=26 SI VIS PACEM, PARA BELLUM* Chceš-li mír, připravuj válku Vegetius (asi 400 př.n.l.) ve svém díle "Epitoma rei militaris" ("Výtah z umění válečných"). Upravená myšlenka: „ Igitur qui desiderat pacem, praeparet bellum“ . (Tedy nechť ten, kdo chce mír, chystá válku)

DOSTUPNÉ Z WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Statue-Augustus.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vexilloid_of_the_Roman_Empire.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%C3%A9gionnaire_romain.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_shield.svg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Peace_dove_blue_sky.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claudius_Ny_Carlsberg02.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tiberius.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caligula_Bust_Houston_Museum.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nero_Glyptothek_Munich_321.jpg LITERATURA: BITTNER, V. RICHTER, E. Geschichte und Geschehen Band1. 1. vydání Stuttgart: Ernst Klett Verlag 1995 ISBN 3-12- 410110-3 FREYH, R. VOLKMER, J. HUG, W. RUMPF, E. Menschen in ihrer Zeit 1 Im Altertum und früher Mittelalter. 1. vydání Stuttgart: Ernst Klett Verlag 1970 RULF, J. VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro 6.ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 1. vydání Praha: SPN 2001 ISBN 80-85937-59-X ŠTĚPÁNKOVÁ, A. SLEPIČKA, P. Odmaturuj z dějepisu 1. 1. vydání Brno: Didaktis 2006 ISBN 80-7358-059-4 Schéma rozdělení moci – snímek 2: autor Struktura legie – snímek 5: autor Mapy – snímky 11,14: autor