Parazitické a poloparazitické rostliny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LISTNATÉ LESY Skupina: Elicerová a Hrubý Téma: Listnatý les.
Advertisements

Pletiva vodivá.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
Minerální výživa rostlin
Heterotrofní výživa rostlin
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: KRTIČNÍKOVITÉ, ZVONKOVITÉ
Poznávání přírodnin.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Rostlinná pletiva.
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Brslen evropský Euonymus europaeus L.
ROSTLINNÁ PLETIVA.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ROSTLINNÁ PLETIVA.
Test: Pletiva a orgány cévnatých rostlin
Kořen autor: David Hainall.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Rozmnožují se pohlavně - semeny, ta jsou holá bez oplodí, oplození není závislé na vodě jako u výtrusných rostlin,rostliny mají pouze.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Přírodopis  Prezentace zaměřená pro přípravu na závěrečný poznávací test z přírodopisu druhého pololetí 6. ročníku základní školy!
„Divně“ se živící vyšší rostliny
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Ukázky borky.
Způsoby výživy rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
Zvláštnosti metabolismu rostlin
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Poloparazitické rostliny a společentsva Jakub Těšitel Melampyrum nemorosum a jeho společenstvo – Čertoryje,
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KRTIČNÍKOVITÉ SCROPHULARIACEAE.
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Dvouděložné rostliny. PRYSKYŘNÍKOVITÉ Pryskyřník prudký.
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
KOŘEN.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Odd.: KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
ROSTLINY.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Heterotrofie u rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Stavba rostlinného těla
Vztahy mezi populacemi - negativní
Histologie – Trvalá pletiva rostlin
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Semenné rostliny. Rodozměna – gametofyt versus sporofyt.
Parazitismus rostlin Rostliny čerpají potřebné minerální látky a fotosyntetické asimiláty částečně, nebo zcela z jiných rostlin druhů Rozdělení:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

Parazitické a poloparazitické rostliny Jiří Jirout

Parazitismus Definice: Kontaktní antagonistická koakce charakteristická krátkodobým či dlouhodobým soužitím dvou druhově rozdílných organismů, negativně na sebe působících Popis: Vzájemné negativní působení vyvolává jednostranné nebo spíše oboustranné specifické a nespecifické reakce zůčastněných druhů, indukované jejich kontaktem. Vztah parazit – hostitel je od počátku nutno chápat jako trofický vztah

Kdo je kdo? Parazit = organismus životně závislý na příjmu živin z hostitele. Adaptací, mutací a selekcí je jeho celý metabolismus k tomuto cíli zaměřen Hostitel = organismus, u něhož se během evoluce nevytvořila jediná adaptace, která by sloužila ke snadnějšímu napadení parazitem, právě naopak. Ve větší či menší míře jsou všechny adaptace zaměřeny na zachování stavu před napadením a proti činnosti parazita

Okamžik infekce 1) Penetrace do pletiv (mechanicky, enzymaticky, přes zdravé či poškozené buňky, průduchy či lenticelami, oděrkami atd.) 2) Parazit proniká pletivy (rozkladem protoplastu získává nutriční látky), případně se napojí na cévní svazky hostitele 3) Parazit identifikován jako cizí agens: a) specificky (poznáním komponentů patogenu - interakce receptorů v buněčných membránách a specifických látek patogena) b) nespecificky (reakcí na penetraci a poškození)

Průběh infekce Nadzemní části rostlin: 1) vytváření apresoria (orgán sloužící k mechanickému porušení buněčných stěn) 2) růst haustorií (tenká vlákna), která mohou vyvíjet značný tlak na buněčnou stěnu 3) průnik přes buněčnou stěnu až k membráně 4) rozvětvování bez porušení membrány Podzemní části rostlin: 1) značně usnadněné pronikání 2) selektivní rhizosférní efekt - vznik obranných pásem 3) infekce pak možná jen poraněními a oděrkami

Reakce hostitele komplikovaná, komplexní a účinná => rezistence (odpor) hostitele 2 druhy odporu: a) statická obrana (strukturální adaptace): tlustá kutikula, trichomy, ukládání suberinu, SiO2 a různých látek allelopatické povahy do buněčné stěny a do různých částí pletiv b) dynamická obrana: - autonomní (tvorba odpovídajícího korkového pletiva kolem místa infekce, intenzivní nekróza pletiv kolem místa napadení) - indukovaná (vytváření antigenů, antitoxinů, …).

Vyšší rostliny jako paraziti 2 skupiny holoparazité = úplní parazité hemiparazité = fakultativní parazité organické i anorganické látky nemají chlorofyl na povrchu hostitele haustoria do floému i xylému voda a minerální látky zelené, schopné fotosyntézy místa s dostatkem světla haustoria buď jen do xylému nebo jen do floému a pak kořeny v půdě př. záraza (kořeny lučních rostlin ) podbílek (kořeny listnatých dřevin ) kokotice (na jeteli aj. ) př. jmelí, ochmet (do xylému) světlík, černýš, všivec (do floému)

Vyšší rostliny jako paraziti pouze dvouděložné rostliny dříve měly normální fotosyntetický aparát a kořenový systém celkem téměř 7000 rostlinných druhů v celém světě četné druhy čeledí: Santalaceae, Loranthaceae, Cescutaceae, Orobanchaceae, Rafflesiaceae, Hydnoraceae, Balanophoraceae, Lauraceae, Myrtiflorae, Convolvulaceae, Lennoaceae a Scrophulariaceae

Ochmetovité (Loranthaceae) velmi příbuzné hemiparazitní druhy průnik haustoriem přes kůru do xylému napojení transportního systému na hostitelův vodu a živiny aktivně sají, organické látky si vytvářejí 1) ochmet evropský (Loranthus europaeus) - parazituje na dubech

2) jmelí bílé (Viscum album) - parazituje na desítkách druhů jmelí bílé borovicové (Viscum laxum) - na borovicích a smrku ztepilém jmelí bílé pravé (Viscum album) - na dvouděložných dřevinách (lípa, topol, akát, javor, jeřáb, vrba, bříza, hloh, dub aj.) jmelí bílé jedlové (Viscum abietis) - na jedli bělokoré

Kokoticovité (Cuscutaceae) holoparazitický rod klíčí i bez přítomnosti hostitele, bez něj za několik dní zahyne po nalezení hostitele: prehaustoria => haustoria přes buněčné stěny => cévní svazky vylučuje látky zabraňující tvorbě kalusů nebo peridermu pomocí osmotických potenciálů odebírá vodu a organické látky kokotice evropská (C. europaea) - napadá asi 45 druhů hvědnicovitých kokotice jetelová (C. trifolii) kokotice povázka (C. epithymum)

Krtičníkovité (Scrophulariaceae) asi 2600 druhů, +/- parazitních - hostiteli jsou především luční rostliny, trávy, jetel, brukvovité, makovité, truskavec, vikev, čirok, aj. v ČR rostou rody: 1) lepnice (Bartsia) - jen v subalpínském stupni Krkonoš a Hrubého Jeseníku

2) světlík lékařský (Euphrasia rostkoviana) - celkově 150 až 180 druhů; zejména v mírných pásmech 3) zdravínek jarní (Odontites vernus) - celkově asi 20 až 25 druhů; zejména západní Středomoří oba rody mají tendenci vytvářet kořenový systém a mohou žít i bez hostitele

4) kokrhel (Rhinathus) - 10 až 60 druhů ze severní části Eurasie a Severní Ameriky kokrhel větší (Rhinanthus major) kokrhel menší (Rhinanthus minor) kokrhel luštinec (R. alectorolophus) kokrhel sličný (Rhinanthus pulcher) rostliny 1) a 4) - 6) berou od hostitele vodu s minerálními živinami; fotosyntetizují samy

5) všivec (Pedicularis) - asi 400 druhů; v ČR 9 druhů všivec přeslenitý (P. verticillata) všivec statný (P. exaltata) všivec lesní (P.sylvatica) všivec bahenní (P. palustris) 6) černýš (Melampyrum) - 30 až 40 druhů;eurosibiřská oblast černýš luční (M. pratense) černýš hajní (M. nemorosum) černýš rolní (M. arvense)

Zárazovité (Orobanchaceae) holoparaziti; asi 140 druhů značně specializovaní ke klíčení semen nutná přítomnost kořenů hostitele do vzdálenosti nejvíce 3 mm za přítomnosti kořenových výměšků klíčí 90 až 100 %, bez výměšků 0,01 % embryí 1) podbílek šupinatý (Lathraea squamaria) listy nahrazeny šupinami - parazituje na kořenech jak listnatých tak jehličnatých dřevin

2) záraza (Oronbanche) haustoria do kůry kořene, napojení na cévní svazky zvýšení respirace v kořenech hostitele při napadení přesun transpiračního proudu do parazita značně velký vliv na produkci biomasy značné požadavky na přísun cukrů - hostitelé: bobovité (jetel, tolice, štírovník), hluchavkovité, konopí, břečťan, slunečnice,… záraza větevnatá (O. ramosa) záraza hřebíčková (O. caryophyllacea) záraza obecná (O. vulgaris)

záraza písečná (O. arenaria) záraza štíhlá (O záraza písečná (O. arenaria) záraza štíhlá (O. gracilis) záraza síťnatá (O. reticulata) záraza větší (O. major) záraza nachová (O. purpurea) záraza bílá (O. alba) záraza žlutá (O. lutea) záraza břečťanová (O. hederae)

Děkuji za pozornost A něco na závěr... učitel o přestávce: “Povím vám velice smutný vtip: Jedna studentka měla v písemce uvést příklad parazitické rostliny a uvedla: bodlák a plevel. Chtělo se mi plakat. Chce se mi plakat doteď. Má moje práce vůbec nějaký smysl???”