Síťové organizační struktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Vyskytuje se ve třech rovinách:
MARKETING A MANAGEMENT
Vlastní a franšízingové prodejny … … stejné nebo odlišné kanály?
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Financování Vniřní a vnější. Vnitřní financování  Důvody:  Větší hospodářská a finanční nezávislost  Lepší likvidita  Lepší přístup k úvěrům  Menší.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Předmět a prameny pracovního práva
Strategické aliance HOLDING.
…od myšlenky k realizaci franchisingového konceptu.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
Význam informací v podnikání
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Program INOVACE Projekty na ochranu práv průmyslového vlastnictví
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Odměňování pojišťovacích zprostředkovatelů
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
MARKETINGOVÝ MIX.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Sdružování organizací
NAUKA O PODNIKU I Sdružování podniků.
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
MARKETING.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_11 NázevFranchising Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekPodnikání AnotaceJiný.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Franchisa. Co je franchisa Za úplatu poskytnutí vyzkoušeného podnikatelského konceptu/modelu/ značky a podpory jiným podnikatelům. Podnikatel Franchisant.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
Podnikání v oboru družstevního peněžnictví a jeho efektivnost ESFS Řízená konzultace 15. Prosince 2006.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
TRH (tržní mechanismus)
Franchising VY_62_INOVACE_ ledna 2014
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
{ Franchise Meeting Point Co je to FRANCHISING? Jméno: Miklíková Eva Datum vystoupení: není známo Střední škola KNIH, o.p.s.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_10.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_02.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Smlouva o obchodním zastoupení Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Sdružování organizací
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika malých a středních podniků
Evropská družstevní společnost
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Další vnitrostátní předpisy
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Síťové organizační struktury FRANCHISING

FRANCHISING Franchising vznikl v USA a v 80.letech se rozšířil ve vyspělých státech 1. použití franchisové smlouvy - v automobilovém odvětví Velký rozmach zažívá v gastronomii (Hacienda Mexicana) a oblasti fast-food (McDonald´s, Burger King) a hotelnictví (Holiday Inn, Orea hotels) Dle statistik ze zemí EU je franchising 6 krát úspěšnější než podnikání "na vlastní pěst"

Definice franchisingu Odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží nebo služby nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podnikatelů - franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí. (viz.Evropský kodex etiky franchisingu)

FRANCHISING Soubor práv k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví), kterých má být využito k dalšímu prodeji zboží nebo k poskytování služeb konečnému spotřebiteli. ochranné známky, obchodní jména, označení obchodů, uživatelské vzory, projekty, autorská práva, know-how nebo patenty

FRANCHISING Základní pojmy FRANCHISA - licence (právo) opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet FRANCHISOR - poskytovatel franchisy FRANCHISANT - franchisový příjemce, nabyvatel franchisy FRANCHISOVÉ POPLATKY - platby, které platí franchisant franchisorovi za licenci a služby FRANCHISOVÁ SMLOUVA - dlouhodobá smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a franchisantem Základní pojmy

FRANCHISING Pro Malé a střední podnikání Právnické i fyzické osoby Nejčastější uplatnění: obchod, služby, gastronomie Master-franchising Z makroekonomického hlediska - podporuje a rozvíjí malé a střední firmy, které jsou hnacím motorem ekonomického rozvoje

FRANCHISING Výhody franchisora Konkurenční výhoda - rychlejší expanze Jistější a rychlejší odbyt Lepší vyjednávací pozice na trhu Lepší dosažitelnost nabízených služeb a výrobků pro zákazníka Menší zatíženost kapitálovou investicí Lepší přístup k úvěrům, leasingu a pojištění pravidelný příjem za užívání značky expanze značky určité obohacení - lokální poznatky a zvyklosti riziko podnikání je rozloženo na mnoho příjemců franchisy - problémy jedné jednotky nepoloží celý systém

FRANCHISING Nevýhody franchisora Musí velmi dobře prověřit, komu franchisu poskytuje –náročné neustále prověřovat, zda jsou v celém franchisovém řetězci dodržovány normy možné riziko - že příjemce se může s nabytým know-how osamostatnit a vytvářet tak konkurenci

FRANCHISING Výhody franchisanta identita na trhu, příjemce získává know-how, které by měl až po mnoha letech praxe jednotný obraz, který si lidé pamatují a znají malá a neznámá firma proniká na trh s nižšími náklady pomoc při startu - analýza místa, poradenství při zařizování a řízení, finanční podpora zajistit každému franchisantovi základní školení a poskytnout mu nepřetržitou obchodní a/nebo technickou pomoc po celou dobu platnosti smlouvy průběžné poradenství stálá výměna informací a zkušeností s franchisovým partnerem podnikání s menším rizikem a s podporou většinou renomované firmy

FRANCHISING Nevýhody franchisanta Povinnost platit vysoké poplatky Poskytne franchisorovi prokazatelně správné hospodářské údaje, aby usnadnil vyhodnocení výkonu a hospodářských výsledků Na franchisorovo přání umožní v přijatelnou dobu franchisorovi (nebo jeho zmocněncům) přístup do prostor franchisanta a k jeho podkladům Franchisant nesmí po dobu platnosti smlouvy ani po jejím ukončení předávat třetím osobám know-how, poskytnutý mu franchisorem

FRANCHISING Franchisorovi tato forma odbytu přináší konkurenční výhodu - umožňuje rychlejší expanzi a vstup na nové nebo vzdálené trhy. Má tak zajištěn jistější a rychlejší odbyt. Zvyšování počtu franchisantů způsobuje, že franchisor a jeho franchisový systém má lepší vyjednávací pozici na trhu. Rozrůstání sítě také způsobuje, že nabízené služby a výrobky jsou pro zákazníka rychleji a snáze dosažitelné. Organizační struktura franchisové sítě je založena na dělbě práce: franchisor se věnuje systémovým a strategickým úkolům a franchisantům přenechává řešení operativních záležitostí. Franchisor např. nemusí řešit personální otázky zaměstnanců franchisanta.

FRANCHISING Franchisor může při budování sítě rozložit nároky na vlastní kapitál na jednotlivé franchisanty a není tak zatížen velkou kapitálovou investicí. Franchisant sice potřebuje pro zahájení podnikání určitý vstupní kapitál, ale výrazně menší riziko franchisového podnikání ve franchisovém systému mu umožňuje získat lepší přístup k úvěrům, leasingu a pojištění. Franchisant využívá jméno a silnou značku franchisora, který se o její známost a image neustále stará, stejně jako o vývoj a propagaci svých výrobků nebo služeb. Díky jednotné a společné propagaci v celé síti se marketingová síla značky zvyšuje.

FRANCHISING Franchisanti mají možnost se podnikatelsky relativně samostatně realizovat ve "svém" podniku; a mají větší motivaci než zaměstnanci vlastněných poboček. Koncepce vytvořená franchisorem a podmínky sjednané ve franchisové smlouvě dává franchisantovi rámec i prostor pro jeho vlastní podnikatelskou aktivitu a nasazení. Franchisant má možnost nakupovat přímo od franchisora, který je přímým výrobcem a to obvykle za nižší ceny, než kdyby nakupoval v síti velkoobchodních prostředníků. Prodejní koncepce, kterou franchisant od franchisora získává, je několikrát ověřená. Franchisor, aby obstál v konkurenci, je nucen své produkty a svou koncepci vyvíjet a upravovat podle požadavků zákazníků. Franchisanti znají svůj místní trh a situaci zpravidla lépe než vzdálený franchisor a mohou pružně reagovat na místní potřeby.

FRANCHISING Franchisové partnerství franchisantovi umožňuje snížit výrazně rizika podnikání. Franchisant má jistější a rychlejší vstup na trh, podpora franchisora mu umožní vynaložit nižší počáteční náklady než kdyby začínal sám. Franchisant při startu svého podnikání získává know-how, které by nabyl až po několika letech praktického provozování a s ním rozsáhlou vstupní podporu - může např. využít již hotový nebo upravený typový projekt provozovny, franchisor mu pomáhá při úpravách nebo vybavení provozovny. Franchisantovi a jeho zaměstnancům franchisor poskytne školení a trénink v oblasti provozu, managementu a prodejních postupů, které jsou často na úrovni velkých firem. V průběhu trvání franchisového partnerství franchisant získává od franchisora průběžnou podporu v oblasti vedení provozu, managementu a marketingu.

FRANCHISING FRANCHISOVÁ SMLOUVA Musí být v souladu se zákony a s Kodexem etiky franchisingu. Musí odrážet zájmy členů franchisové sítě tím, že chrání franchisorova práva z průmyslového a duševního vlastnictví a společnou identitu i autoritu franchisové sítě. Všechny smlouvy a smluvní ujednání se sepisují v úředním jazyce země, v níž má franchisant své sídlo (nebo je do tohoto jazyka překládá překladatel) a podepsané smlouvy se okamžitě předávají franchisantovi Franchisová smlouva musí jednoznačně stanovit příslušné povinnosti a odpovědnosti stran a všechny další podstatné podmínky smluvního poměru.

Evropský kodex etiky franchisingu Kodex etiky by měl být praktickým souborem základních ustanovení slušného jednání pro účastníky franchisingu v Evropě V době, kdy byl franchising ve stádiu svého zrodu, se do značné míry opíral o etický kodex Francouzské franchisové federace Vytvořený již v roce 1972 Je samoregulačním kodexem etického chování pro ty, kteří se v Evropě zabývají franchisingem.

Česká asociace franchisingu Nezisková, profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu (=franchisory) a odborníky zaměřující se na problematiku franchisingu např. v oblasti práva a poradenství ČAF vznikla v roce 1993. Členy ČAF jsou jak velké, známé mezinárodní systémy, tak i menší tuzemské franchisové systémy. Poslání ČAF - České asociace franchisingu je zaměřena na podporu rozvoje stávajících franchisových systémů a vytváření příznivějších podmínek pro rozvoj tohoto způsobu podnikání Česká asociace franchisingu je členem Evropské franchisové federace (EFF) Členství v Evropské franchisové federaci tak dává možnost, aby franchising v České republice udržoval krok s evropskými trendy

AKTUÁLNÍ STAV FRANCHISINGU V ČR Doba trvání franchisové smlouvy se pohybuje od 2 roků do 20 let; nejčastěji se setkáváme se střednědobými smlouvami v délce 5 let, zpravidla uzavíranými s možností jejich prodloužení. Výše vstupní investice se pohybuje od 10 tis. Kč do 15 mil. Kč, v jednom případě (OBI) je tato investice 200 mil. Kč. U evidovaných konceptů se průběžný franchisový poplatek pohybuje nejčastěji od 1 % do 7 % z obratu. Jako nejčastěji uváděnou odpověď na otázku, jak si představují franchisové systémy své franchisanty je zkušenost s daným oborem, kapitálová vybavenost, schopnost vést kolektiv.

AKTUÁLNÍ STAV FRANCHISINGU V ČR Česká asociace franchisingu eviduje cca 90 franchisových systémů a sítí, které více či méně vykazují prvky franchisingu. Největší zastoupení má kategorie konceptů z oboru restaurací, hotelů, kaváren a čajoven, včetně rychlého občerstvení; další velkou skupinu tvoří koncepty z oboru bydlení a hobby. Polovinu systému tvoří systémy, které na trhu působí více než pět. Třetina z nich jsou koncepty provozované v ČR 10 a více let. Mezi nejstarší systémy patří McDonald´s, YVES ROCHER a OBI.

Jak se stát členem ČAF Členem ČAF se může na základě Stanov stát fyzická nebo právnická osoba, pokud o jejím přijetí za člena rozhodne Správní rada ČAF schválením písemné přihlášky a pokud splní podmínky stanovené Stanovami ČAF a zaváže se: dodržovat Stanovy, splnit podmínky stanovené Etickým kodexem franchisingu, splnit podmínky Přijímacího řádu ČAF, účastnit se aktivit vyvíjených ČAF, podrobit se usnesení a rozhodnutí orgánů ČAF, zaplatí členský příspěvek.

PERSPEKTIVY RANCHISINGU Franchising a poptávka po něm není "módní" záležitostí, nýbrž logickou konsekvencí změn na evropském a českém trhu. Nabízí mnoho výhod, bezpečnější podnikání a relativně vysokou rentabilitu vloženého kapitálu. Dle statistik a zkušeností ze zemí EU je franchising 6 krát úspěšnější než podnikání "na vlastní pěst". Franchising nachází uplatnění ve všech zemích světa. Internacionalizace úspěšných franchisových systémů každoročně stoupá. Právě globalizace otevírá šance a trhy pro podnikání v jiných regionech Evropy.

PERSPEKTIVY FRANCHISINGU V ČR V současné době se nejvíce franchising uplatňuje, obdobně jako v ostatních zemích, v oblasti obchodu, služeb a gastronomie. Zlepšují se možnosti a podmínky financování pro české franchisanty, zvyšuje se informovanost a povědomí o tomto způsobu podnikání. Můžeme očekávat, že se zvýší nabídka franchisových systémů, hlavně ze zemí Evropské Unie. Zvýší se však i poptávka po tomto způsobu podnikání, zejména u malých a středních podnikatelů, a to buď jako alternativa jejich dalšího rozvoje nebo u některých jako jediná cesta, jak se udržet na trhu.

Použité zdroje Dědina, J., Malý, M. Moderní organizační architektura, Malý, M., Dědina, J. Organizační architektura http://www.czech-franchising.cz/