Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce dějepisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Advertisements

Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Textová média v DV AR 2013/2014.
1. prezentace, Pedagogika I - NPED035, ZS 7. seminář, Metody a formy výuky Vyučující: Vojtěch Žák
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Maria Bezchlebová, NÚOV Jaro 2009
Výukové metody.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Vybrané techniky a metody sociální práce
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Metody pedagogické diagnostiky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Pedagogická diagnostika
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Slohové postupy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Měření rychlosti zvuku
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce dějepisu Přednáška č. 8 - 9 AR 2013/2014

Výuková metoda (VM) VM – cesta žáků podporovaných a vedených učitelem k osvojení příslušných výchovně vzdělávacích obsahů Edukační cíl → volba metod

Klasifikace výukových metod Různí autoři - různá kritéria: podle logického postupu – metody analytické, syntetické, induktivní…… z hlediska výukového procesu – metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické a klasifikační dle počtu žáků, kteří se na výuce podílejí – metoda hromadné výuky, skupinové v., individuální, individualizované v.

Klasifikace VM dle stupně aktivity a heurističnosti – metody informačně receptivní, reproduktivní, problémového výkladu, heuristické, výzkumné dle rozhodujícího pramene poznání a typu poznatků – metody slovní, názorně- demonstrační, praktické (činnostní) taxonomie dle I. J. Lernera – reproduktivní, přechodné, produktivní metody dělení metod dle komunikačních faktorů atd.

Josef MAŇÁK, Vlastimil ŠVEC, Výukové metody, Brno 2003 ↓ Klasické výukové metody Aktivizující metody Komplexní výukové metody

Klasické výukové metody Metody slovní (verbální) Vyprávění Vysvětlování Přednáška Práce s textem Rozhovor Metody názorně –demonstrační Předvádění a pozorování Práce s obrazem Instruktáž

KM -Metody dovednostně-praktické Vytváření dovedností Napodobování Manipulování, laborování, experimentování Produkční metody

Aktivizující metody Diskusní metody Heuristické metody Situační metody Inscenační metody Didaktické hry

Komplexní výukové metody Frontální výuka Skupinová a kooperativní výuka Partnerská výuka Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků Kritické myšlení Brainstorming Projektová výuka Výuka dramatem Výuka podporovaná počítačem, televizní výuka Otevřené učení, učení v životních situacích, sugestopedie a superlearning, hypnopedie

Verbální metody ve výuce D (VM) Slovní monologické metody v dějepisu nezastupitelné, ale přílišná verbalizace dějepisu také často vytýkána VM - monologické (VMM) a dialogické (VDM) VMM Vyprávění – rekonstrukce historických událostí a dějů, příběh efektivnější kratší práce s hlasem, tempo, přestávky, intonace, řeč těla Místo, čas, příčiny → průběh událostí a souvislosti→ hodnocení události →výchovné využití události z hlediska rozvoje osobnosti Ž

VMM Vysvětlování – příčiny, následky, pojmy vysvětlení historického jevu – určení jeho vlastností a znaků Pojem výklad - “obšírnější poučení o určité věci či problému“ U se musí při VMM neustále přesvědčovat o úrovni porozumění – vhodně formulované otázky

Schopnost učitele vysvětlovat patří k jeho základním kompetencím Aby bylo vysvětlování úspěšné, je třeba usilovat o: 1. srozumitelnost – postupnost vyvozování návaznost uvádění konkrétních příkladů využívání názorných pomůcek jasný, přesný, výstižný jazyk 2.logickou stavbu - orientace na hlavní fakta strukturování poznatků v systém analogie, zobecňování navazování na jiné obory

Přednáška v dějepisném vyučování na střední škole delší ucelený projev, zprostředkující závažné téma zainteresovaným posluchačům, jasně strukturovaný a promyšlený řečnický útvar, důležitá technika řečového projevu vhodná pro: úvod k novým aktivitám či učebním jednotkám - motivace vhodná pro shrnutí a systematizování učiva vhodná pro vysvětlení teorie možná zejména ve vyšších ročnících SŠ → rozvoj logického myšlení

Práce s textem VM založená na zpracování textových informací, dominuje žákovo samostatné učení podporované učitelem Klasické varianty – práce s učebnicí, učebními texty (didaktické texty), příručkami, encyklopediemi, odbornou a krásnou literaturou Učebnicový text: verbální informace+ ikonický text otázky a učební úkoly klíčová slova přílohy (mapy, schémata, doplňující a rozšiřující informace) rejstříky

Porozumění textu předpokládá u Ž dovednosti: vyčlenit a označit v textu hlavní myšlenky a klíčové informace uspořádat klíčové informace podle určitého kritéria stanovit vztah mezi informacemi vyjádřit uspořádané informace graficky prezentovat obsah textu vlastními slovy zformulovat k textu otázky zaujmout k hlavním myšlenkám textu vlastní stanovisko doplnit text vlastním hodnotícím komentářem Existují různé strategie práce s textem: SQ4R S – rychlá předběžná orientace v základní struktuře textu, dopátrat se smyslu textu Q –klást si otázky, postihující to, co známe a co dosud ne 4R – číst podrobněji, pořizovat si stručné poznámky včetně otázek, které nás napadají, zapamatovat si klíčové informace a zpětně si je vybavit, informace získané z textu přehledně shrnout

Verbální dialogické metody ve výuce D (VDM) VM rozhovoru otázky a odpovědi dvou nebo více osob na dané výchovně-vzdělávací téma ( oslovení, replika) řízený rozhovor volný rozhovor (debata, diskuze) termín výukový rozhovor – vedoucí role učitele ↓ prostředek aktivizace žáků Rozhovor začíná položením otázky – správná formulace je velmi důležitá

Výukový rozhovor prostředek aktivizace žáků důležitý pro motivaci Ž podává učiteli informace o stavu vědomostí a dovedností Ž (zpětná vazba) umožňuje učiteli řídit a usměrňovat výuku, diferencovat, ovlivňovat tempo výuky náročnější podoba rozhovoru učí žáky formulovat, zaujímat stanoviska, vyjadřovat vlastní názory, argumentovat,

Otázka ve výukovém rozhovoru Otázky: zjišťovací otevřené zavřené otázky konvergentní a divergentní otázky problémové atd. Nevhodné otázky: řetězová otázka sugestivní otázka nejasná otázka

Podoba výukového rozhovoru Nemusí být pouze: I. U Ž otázka → odpověď II. U → Ž → U Ž → U III. U → Ž → výměna názorů mezi žáky

Kladení otázek nejdříve položit otázku, ponechat čas na promyšlení odpovědi, pak vyvolat žáka U má reagovat pozitivně na odpověď žáka rovnoměrně pokládat otázky všem žákům, U nesmí mít Ž mimo své „zorné pole“ nedávat stereotypní a pouze příliš direktivní otázky umění aktivního naslouchání