Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4EK211 Základy ekonometrie Modely simultánních rovnic Problém identifikace strukturních simultánních rovnic Cvičení / Zuzana.
Advertisements

Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Název operačního programu:
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Morfologie – přednáška 1
SEO pro novou firmu Bartošová Lenka 3MA
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Větné členy.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška je zaměřena na popis tvarosloví současné spisovné češtiny s ohledem na současnou morfologickou teorii, dále na zvládnutí.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Základy obecné lingvistiky Lucie Medová
BZOL – ZS 2009 Základy obecné lingvistiky Lucie Medová týden ledna 2010.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Мetafora a metonymie v české mluvnici
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
Akademický rok 2011/12 1. ročník – LS 1. cvičení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Poradenské systémy ve vybraných členských zemích EU (CIFAS projekt) European Environment Agency.
Postup při určování větných členů
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Český jazyk 2 morfologie, syntax
Formální jazyky a gramatiky
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
VII. Neutronová interferometrie II. cvičení KOTLÁŘSKÁ 7. DUBNA 2010 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Bakalářská práce - zpracování
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Základní principy anatomického názvosloví
Unakuzativa a unergativa v češtině Lucie Medová Ústav bohemistiky FF JU České Budějovice Žďárek, Hořovice 28. listopadu 2009.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
[Výrazy funkce a funkční v Mathesiově definici věty a foném(at)u] Martin Beneš – ÚJČ AV ČR; ÚČJTK FF UK v Praze vzdělávací cyklus Moderní mluvnice češtiny.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Marketing sportu bp 2086.
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Universitá degli Studi di Udine
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Gramatická kategória čísla
Gramatická kategória čísla
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i. Lucie Medová Út 15:50 – 17:30 S4 6. října 2009

Kontakt Lucie Medová e-mail lmedova@ff.jcu.cz telefon 38 777 4852 konzultace středa 12:30 – 13:30 pátek 12:30 – 13:30

Kalendář 13 týdnů výuky 9. 10. – 18. 12. 2009 4. 1. – 15. 1. 2010 změny 3.11 týden 5 1.12. týden 9

Potenciální (akreditovaný) program Morfologická struktura českého slova Gramatická kategorie jmenného rodu Vyjadřování kvantity Syntaktické funkce pádu Deixe Slovesný rod Slovesný vid Věta a propozice Zvuková stránka věty Komunikativní funkce výpovědi Valence predikátu

Blíže ke skutečnému programu? Pád Caha (2009), ch.1 Konstrukce se SE Oliva (2001), Medová (2009) Pasivum, participiální konstrukce Karlík & Veselovská (2005?) Syntax infinitivů Caha (2004), Dotlačil (2006) Syntax klitik Rezac (2002), Dotlačil (2006) Funkční generativní popis jazyka Sgall (1967)

Skutečný program bude k dispozici příště Požadavky k zápočtu prezentace v hodině aktivní účast a/nebo seminární práce (na předem zkonzultované téma!)

Pád Caha, Pavel (2009): The Nanosyntax of Case. PhD. dissertation, CASTL Tromsø bude k dispozici na webu (?)

Terminologie pád paradigma syntagma způsob / označení způsobu, jímž jazyky označují závislost jména na jeho řídícím výrazu (V, P, Adj) paradigma repertoár tvarů daného výrazu syntagma konkrétní použití daného výrazu

Terminologie ii. spíme v nov-é budov-ě, před vedl-ej-š-í budov-ou budov-a, budov-y, budov-ě, budov-ou, etc. N vs. Adj vs. zájmena SG vs. PL (vs. DU vs. Paucal)

Syncretismus o maxiti-s NOM the.NOM bojovník-NOM t-on maxiti-Ø ACC the-ACC bojovník-ACC t-u maxiti-Ø GEN the-GEN bojovník-GEN GEN a ACC jsou synkretické

Synkretismus ii. neexistuje rozdíl mezi GEN a ACC rozdíl mezi nimi je, ale není „vidět“ pro jméno bojovník člen jiné třídy

Synkretismus iii. Proč je na světě synkretismus? je možné úplně všechno? existují nějaká omezení?

Moderní řečtina bojovník PL bojovník SG alfa neexistuje NOM maxit-es maxit-i-s álpha A ACC maxit-i-Ø B GEN maxit-on

Typologie bří Schlegelové organizace jazyků do (typologických) skupin podle toho, jak tvoří slova z morfémů analytické ± 1 morfém : 1 slovo syntetické M1-M2-kořen-M3-M4 aglutinační inflekční polysyntetické ± mnoho morfémů: 1slovo

Pád Blake, Jerry (1994/2001): Case. OUP NOM > ACC > GEN > DAT > etc. Pádová blízkost (Case contiguity) v daném jazyce, synkretismus pádových forem se objevuje jenom mezi určitými pády – a posloupnost těchto pádů je pro daný jazyk stálá Caha (2009):7(5)

Prognóza (predikce) NOM ACC GEN DAT lze *

Krok 2. (Krok 1: Pádová blízkost) restrikce na tom, KDO může být synkretický s KÝM Baerman et al. (2005) synkretismus strukturních pádů je běžný pokud je některý ze strukturních pádů synkretický (s nepřímým), pak je to „marked“ (= periferní) pád

Strukturní vs. nepřímý pád NOM a ACC jsou přímé / strukturní ostatní jsou nepřímé GEN DAT LOC INS COM(itative)

Univerzální pádová blízkost synkretismus (pokud není náhodný) se děje mezi pády a posloupnost těchto pádů je neměnná mezi jazyky (tedy je univerzání) posloupnost pádů je tato NOM-ACC-GEN-DAT-INS-COM Caha (2009): 10(10)

Náhodný synkretismus výsledek fonologických procesů vlastních danému jazyku příklad NOM.PL muž-i ACC.PL muž-e INS.PL muž-i jinde NOM vil-a Míš-a GEN vil-y Míš-y  -i INS.PL INS.PL hoch-y muž-y  -i

Synkretismus ne-náhodný náhodný Sanskrit: málo alomorfie přes paradigmata morfo-syntaktické třídy náhodný v jednom paradigmatu neexistuje v morfo-syntaktických třídách Sanskrit: málo alomorfie NOM-ACC: neutra, duál LOC-GEN: duál, etc.

A co to tedy všechno znamená? synkretismus ukazuje na to, že v jazyce (-ích) existuje organizace na určité úrovni abstrakce Jakobson (1962): morfém (Caha (2009) & nanosyntax: rys)