Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Advertisements

No......tak to teda byla noc !!!. Moji kamarádi i já jsme se výborně bavili….
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Barvy podzimu Podzim Sluníčko se rozloučilo s kytičkami, s travičkou, na cestu jim zamávalo paprskovou ručičkou. Jděte všichni honem spát, musím podzim.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Procvičujeme větné členy 2
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Větné členy.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Základy obecné lingvistiky Lucie Medová
BZOL – ZS 2009 Základy obecné lingvistiky Lucie Medová týden ledna 2010.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 8/9: 24. listopadu / 1. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 10: 8. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Počítání s řemesly II. MALÍŘKA LÉKAŘKA ZDRAVOTNÍ SESTŘIČKA PRODAVAČKA
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
V mládí každý věří, že svět začal teprve jím, že je tu vlastně všechno jen kvůli němu Johann Wolfgang von Goethe.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
„Regionální nedostatek kvalifikovaných sil … Evropské koncepty“
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Hrátky s češtinou.
Jazykový rozbor všestranný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_20
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Unakuzativa a unergativa v češtině Lucie Medová Ústav bohemistiky FF JU České Budějovice Žďárek, Hořovice 28. listopadu 2009.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Grafický rozbor vět Postup.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Opakujeme vedlejší věty 1
VĚTA JEDNOČLENNÁ A DVOJČLENNÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Téma: Předmět a příslovečné určení
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
No tak to teda byla noc !!!.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Transkript prezentace:

Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3

Konstituenty i.  Ta Púova lahev medu by mohla spadnout.

Konstituenty a větné členy i.  větný člen Ta Púova lahev medu  podmět  konstituent Púova  přívlastek  ≠ konstituent

Konstituenty a větné členy ii.  Ta Púova lahev medu by se mohla rozbít. [Ta Púova lahev medu] NP  příklonky v češtině přízvukový takt [Včera] se Pú přejedl medu rozvitý větný člen [Ta Púova lahev medu] by se... infinitivní konstrukce [Vyjít si na procházku] by Íjáček mohl věta [Púovi, který nebyl ani trochu zlomyslný,] se to všechno přes noc rozleželo v hlavě

Testovat konstituenty i.  vedle sebe (adjacent) [ Ta Púova lahev medu] by se rozbila. Kterýho viděl včera Pú [__ kamaráda]?  nahraditelnost [ Vona ] [by se mohla rozbít] [Ta Púova lahev medu] [se rozbila]

Stromová struktura  Ta Púova lahev medu by mohla spadnout.

Testovat konstituenty ii.  elipsa Ta Púova lahev medu by mohla spadnout a ta Íjáčkova lahev medu by mohla spadnout taky...a ta Íjáčkova lahev otrušíku by mohla prasknout

Testovat konstituenty iii.  pohyb („hni jím“) Pú [strašně nahlas] chrápal na mýtině Na mýtině Pú chrápal strašně nahlas Strašně nahlas chrápal Pú na mýtině *Strašně Pú chrápal na mýtině nahlas *Pú chrápal na strašně mýtině nahlas

Sloučení (Merge)  operace, která vezme 2 struktury a udělá z nich 1  operace na budování konstituentů XY Z

Merge ii.  binární struktura (jako pracovní hypotéza)

Hlava  determinuje distribuci celého konstituentu Ta Púova lahev medu by mohla spadnout  nejdůležitější část konstituentu sémanticky

Projekce  [ V sníst V med N ]  [ V kopírovat V rysy N ]  [ N lahev N medu N ]

Theta role – θ-role – tematická role  koncepty zmizet, překážka,...  lexikalizovány  predikátyvalence pršet, sněžit spát, zmizet démonizovat, číst dát, koupit

Tematické role  Agent Pú žertoval, běžel klusem...  Pacient / Téma Íjáček zahynul, Listí shnilo...  unakuzativa vs. unergativa  intranzitiva

Tematické role ii.  tranzitiva Sněhurka snědla jablíčko.  ditranzitiva Zlá Královna dala Sněhurce jablíčko. Adresát  Cíl (goal)  Odkud (source)  Prožívatel (experiencer)

θ Criterion  každá θ-role je udělena právě jednomu konstituentu ve větě  každý konstituent má právě jednu θ-roli ve větě Pú se škrábe na uchu Íjáček se učesal

A teď  argument pro binární strukturu založený na Abels (2008)  X’-struktura  lexikální kategorie N, V, A, P

Lexikální kategorie +N-N +VAV -VNP