Kolektivní inteligence.  neuvěřitelné možnosti  spolupráce tisíce jedinců  ochrana před predátory- nižší pravděpodobnost napadení  hledání potravy-

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tropický deštný prales - živočichové (fauna)
Advertisements

V lidském těle je více než 600 svalů.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Slova Květiny.
Moudrost h usí Kladli jste si už někdy otázku, proč husy na svých dlouhých cestách létají vždycky ve formacích ve tvaru V? Jak se často stává, můžeme.
Kodex řízení evropské akvakultury FEAP. EIFAC – evropská komise pro sladkovodní rybářství (FAO) FEAP – federace evropských chovatelů ryb –( Federation.
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
PSYCHICKÉ STAVY.
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
t-rozdělení, jeho použití
Rizikové užívání drog. Pokus o definici Jako rizikové označujeme takové užívání drog, které s sebou nese více rizik, než je nezbytně nutné.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Co je to rovná daň? Žďár nad Sázavou, Třebíč, Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS.
Kvantové počítače Foton se může nacházet „současně na více místech“ (s různou pravděpodobností). Nemá deterministicky určenou polohu. To dává šanci elementární.
19.a školení lektorů.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Obratlovci -HLODAVCI-
Pojmy a interpretace.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
R O Z H O D O V Á N Í Patří ke klíčovým manažerským dovednostem (ve všech oborech a oblastech života): - výroba, finance, informatika, doprava, služby,
Jiří Polák, DTCE TMT Managing Partner Základní pravidla krizového managementu Poznámky k informační bezpečnosti, infrastruktuře a kategorizaci.
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
Mravenci Mravenci jsou drobný blanokřídlý hmyz s velikostí od několika milimetrů po několik centimetrů. Jejich tělo tvoří oddělené části: - hlava - hruď.
Antipredační chování ťuhýka obecného (Lanius collurio) Anna Falkenauerová Školitel: RNDr. Roman Fuchs, CsC.
Člověk Člověk je společně s živými organizmy součástí živé přírody.
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Mravenci Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Vojtěch Antoš.
ČLENOVCI HMYZ.
Ptáci v sadech a ovocných zahradách.
KROKODÝLI.
Sociální psychologie osobnosti
Termiti (všekazi) - společnský hmyz - pohlavní a nepohlavní kasty
Andrea Brožová Doubková
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Kavky potřebují pomoc Daniel Dvořák 6.B. Kavka obecná Corvus monedula Samec-délka křídla :223 mm do 250 mm Samice-délka křídla od : 214 mm do 243 mm Samec-hmotnost.
STAŇ SE ČLENEM! STAŇ SE ČLENEM ODBORŮ To určitě! Mnoho dobrých důvodů proč se stát členem odborů.. Protože Tvoje práva jsou naše práce Přesčas y zadarm.
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace Autor: Taťána Šťástková DUM_012/ČLOVĚK A JEHO SVĚT/STĚHOVAVÍ PTÁCI/VYDMUCHOV/ŠŤÁSTKOVÁ/2012.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Petr Stránský.  Tradiční ekonomický model neuvažuje riziko. Tím model říká, že spotřebitel “zná vše”. (Jistota) Nereálné. Pokud uvažujeme riziko:  upřesňujeme.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Slova Květiny.
Induktivní statistika
Sociální skupiny a role
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Etologie.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Induktivní statistika
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
MECHANIKA.
PTÁCI STĚHOVAVÍ PTÁCI NA JAŘE.
Živočichové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Induktivní statistika
Etologie.
Transkript prezentace:

Kolektivní inteligence

 neuvěřitelné možnosti  spolupráce tisíce jedinců  ochrana před predátory- nižší pravděpodobnost napadení  hledání potravy- předávání informací v hejnu

 musí být neustále v činnosti  nemají vůdčího jedince → VŠICHNI JSOU SI ROVNI  Etolog Jens Krause (University of Leeds):  o změně směru i tam kam poletí rozhoduje hejno  žádný jedinec nemá pojem o celku → pro jednotlivce důležité chování hejna →

 každý pták má pod kontrolou daný počet jedinců (6-7) → sousedů- nehledě na to, kde se nacházejí nebo jak daleko jsou od sebe

 méně než 1 cm, slepí  1 kolonie dělníků  úkoly: koordinované, aby kolektiv přežil  sbírání potravy  udržování mraveniště  starání se o vajíčka  odstraňování odpadu → nemají ponětí o chodu celé kolonie, ALE FUNGUJE TO!

 EXPERIMENT s ROBOTICKOU RYBOU: (Jens Krause)

 ovládat aspoň 1 rybu v hejnu → reakce ostatních ryb  živé ryby jsou k robot. rybě zprvu nedůvěřivé, po chvilce ji přijmou za svou (i přes to, že se chová divně)  normální ryba X robotická ryba: nezvyklá situace pro ostatní ryby, následují robot. rybu, myslí si, že má jasné informace

 1) Velmi malé hejno (robot + 2 ryby) → úspěšně odvedla hejno od potravy  2) 1 X 10 ryb → neúspěšný pokus- pokud se 1 ryba rozhodne špatně, hejno ji nebude následovat, pokud její rozhodnutí nepodpoří ještě 1 nebo 2 ryby- PRAHOVÉ HODNOTY = KOLEKTIV SE CHOVÁ INTELIGENTNĚJI NEŽ JEDINCI!!!

 nevidí, řídí se podle pachu  každé hnízdo má určitý pach a KAŽDÝ ÚKOL MÁ SVŮJ URČITÝ PACH (kdo nese potravu, hlídá vejce,…)  sháněči potravy vyčkají, až se vrátí průzkumníci → vrátí se bezpečný počet průzkumníků → vyrazí na lov  = společné jednání mnoha neinteligentních jednotlivců  Chování mravenců velmi jednoduché- asi 20 různých vzorců chování /1 mravenec

 2 cesty ke zdroji potravy: kratší X delší → kterou si vyberou? - náhodné- jedinec nedokáže odhadnout ani změřit délku cesty - zprvu chaos - kolonie se kolektivně rozhodně pro kratší cestu- složité chemické informace- FEROMONY- vylučují je a čtou znamení

 cesta, kde cítí více feromonů = kratší cesta (mravenci se vrací dříve)= vyšší koncentrace feromonů → čím dál víc mravenců se vydává kratší cestou → → KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE

 několik čidel a základních typů chování  Experiment- podobný jako s mravenci → → minirobot za sebou nechává světelnou stopu → čím světlejší stopa → větší pravděpodobnost, že ji robot bude následovat → stejná strategie jako u mravenců! Budoucí využití robotích hejn: - Průzkum neznámých prostředí (jiné planety) - nanoroboti- injekčně vpravit do těla člověka

 Do jaké míry se naše chování liší od chování hejna?

 Jednáme jako jednotlivci  Rozhodujeme vlastním rozumem  Jednáme podle naší svobodné vůle,…  … „tedy aspoň si to myslíme“

 Necvičenému oku → zmatek, chaos  Zrychlený sled chodců (10krát rychleji) → chaos není tak velký, jak se zprvu zdál  → vzorce pohybů a struktur v hustých davech, které si jako jednotlivci neuvědomujeme  → davy se samy regulují, aniž by je jednotlivci ovládali  → chodci se snaží jeden druhému vyhnout → inteligentní výsledek, oddělují se od sebe různé směry pohybů

 samoorganizace nebývá vždy inteligentní  př. Mekka struktura podobná víru, ohromná síla, zahynulo přes 400 lidí.  výpočet samoorganizačních vzorců v davech → pomoc vyhnout se v budoucnu nezvladatelným situacím!!!

 Experiment v Zürichu → jsou lidé společně chytřejší? - 20 testovaných osob- úkol → odhad: - 1) vlastní → jsou vzájemně propojeni, po své odpovědi mohou vidět, jaké odpovědi zadali ostatní. → jestliže průměr všech odhadů je lepší než odhady jednotlivců → DAVOVÁ INTELIGENCE

 Je výhodné? → výsledek není jednoznačný → Nikdo zatím nemůže s jistotou potvrdit, je- li kolektiv chytřejší než jednotlivci

 … lidé se při určitých rozhodnutích chovají jako hejno  Druh inteligence, která se nám zdá být nezvyklá a cizí, ale ve skutečnosti je nám bližší, než si myslíme.  Můžeme se od ní mnoho naučit

Jsme teprve na začátku…

 Německý dokument:  Hejna- kolektivní inteligence (Schwärme) ve spolupráci s Eurovision Science a European Sommission DG Research