Procesy Informační proces Administrativní procesy Informační proces
Procesy Proces představuje ucelené aktivity, které obvykle vyžadují účast více činností U procesu lze určit: „Hodnotu“ Náklady na proces Vlastníka procesu Čas na realizaci Vnitřní uspořádání
Charakteristické vlastnosti procesu Definované vstupní a výstupní veličiny Zřetězení s předcházejícími a následujícími činnostmi Závislost na faktorech Možnost ovládání průběhu
Workflow systémy P K AH A
Workflow systémy A – administrativní, opakované činnosti administrativního charakteru P – produkční, podporují hlavní podnikové procesy ( likvidace pojistné události, žádost o poskytnutí úvěru) K – kolaborativní, podporuje týmové řešení ( zpracování smlouvy) AH – ad-hoc, náhodnost vzniku (vyřízení nestandardní reklamace)
Administrativní procesy Dobře strukturované, předem definované Využívány většinou uživatelů Procesy propojeny s formuláři a dalšími dokumenty Velká průchodnost
Produkční procesy Podrobně strukturovány a formalizovány Procesy složité Vysoká průchodnost Vyžadují integraci Cílem je vysoká produktivita Omezený okruh uživatelů
Kolaborativní procesy Méně strukturovány Řízená spolupráce Dynamická možnost změny procesu Průchodnost procesu
Ad-hoc Rychlá definice procesu Procesy definují koncoví uživatelé Dynamické modifikace procesů Průchodnost procesu
Charakteristika procesu
Definování procesu Činnostmi Rolemi a odpovědností Metrikami Výstupními produkty Návaznostmi jednotlivých činností Technikami, nástroji, dokumenty
Členění procesů Ortoprocesy – produkty pro externího zákazníka Paraprocesy – produkty pro interního zákazníka Metaprocesy – monitoring, reporting
Informační proces Informace - význam, který přisuzujeme údajům Údaj (data) – vhodně formalizovaný obraz vlastností objektu Informační systémy – veškeré informační procesy v organizaci
Informační systémy pro podporu: Strategického řízení – Executive Management System Taktického řízení – Management Information System Operativního řízení – Transaction Processing System Kancelářského informačního systému – Office Information System Elektronické výměny dat – Electronic Data Interchange
Datový sklad – Data Warehouse Systém předmětově orientovaných databází navržených za účelem poskytování informací Systém orientovaný na vyhledávání a přidávání dat Systém orientovaný na podporu řízení procesů
Přínosy: Dobře monitorovatelné prostředí Zajištění komplexního pohledu na data Snížení redundantnosti dat Zajištění kvality dat
Datové sklady Podnikový datový sklad – Enterprice Data Warehouse Datové tržiště – Data Mart – (specifické zaměření)
Komunikace Vztah mezi minimálně dvěma subjekty při reakci na určitou objektivní situaci Vnitřní komunikační systémy Formy komunikace (ústní a písemná) Komunikační kanály (formální, neformální)
Reporting Cíl: racionálnější provádění určité činnosti nebo procesu Budoucí vývoj: integrované systémy reportů se promítnou do struktury MIS Reporting: retrospektivní zaměřený na budoucnost
Model procesu komunikace
Problémy komunikace Překroucení informace Komunikační zahlcení Nevhodná forma předávání zpráv Nepřesné vyjadřování
Reporting Dílčí cíle: Reporting musí srovnávat musí vykazovat musí analyzovat musí syntetizovat
Reporting-oblasti Vnější rizikové prostředí Zákazníci Kategorizace zákazníků (spokojenost, doba spolupráce, dle reklamace) Míra realizace zboží Podíl specielních zakázek Obchodní toky
Trh Marketingový mix Podíl na trhu Konkurence Rozložení zákazníků Kategorizace výrobků dle tržní životnosti Náklady na reklamu Efektivnost obchodních cest Podíl služeb
Vnitřní rizikové prostředí Výkonová rizika Příprava výroby, vývoj Náklady Kvalita Finanční rizika Zdroje finančních prostředků Finanční pozice, ziskovost Podnikatelská rizika
Personální rizika Pracovní kapacita Struktura zaměstnanců Mobilita, fluktuace zaměstnanců Náklady práce Noví zaměstnanci - adaptabilita