BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
vysoká nehodovost v ČR (71 SZ / 1 mil. obyvatel, 19. -20 vysoká nehodovost v ČR (71 SZ / 1 mil. obyvatel, 19.-20. místo v EU, průměr EU je o 29% nižší) podle statistik Policie ČR – příčinou 96% DN je lidský faktor podle zahraničních výzkumů – na vzniku zhruba 30% DN se spolupodílí nevhodné uspořádání komunikace pomocným nástrojem je bezpečnostní audit a bezpečnostní inspekce
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury povinnost zavést ve všech státech zaměřeno na transevropskou silniční síť ve všech fázích = projektování, výstavba, provoz 4 nástroje hodnocení dopadů na bezpečnost silničního provozu u vyhledávacích studií audity bezpečnosti pozemních komunikací prohlídky pozemních komunikací bezpečnostní inspekce
Národní strategie bezpečnosti 2004 – 2010 – cíl snížit počet SZ na 50% počtu nehod v roce 2002 – nepodařilo se dosáhnout „Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011-2020“ – hlavním cílem je snížit do roku 2020 počet usmrcených v silničním provozu na úroveň průměru evropských zemí a současně oproti roku 2009 snížit o 40 % počet těžce zraněných osob
Dopravní nehoda událost v provozu na pozemních komunikacích, např. havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu Def. dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
Kolizní diagramy Slouží pro přehledné popsání dopravních nehod (grafické vyjádření nehod) k nim se sestavuje tabulka ke koliznímu diagramu přinášející informace např. o datu, dni a čase jednotlivé nehody, světelných poměrech (tma, soumrak, den), stavu vozovky (mokro, sucho, zimní podmínky), o následcích nehody (hmotné škody v Kč, počet lehkých, těžkých nebo smrtelných zranění) obsahuje i slovní popis dané nehody nebo přímo výpověď svědků u každé nehody je uvedeno také číslo vyšetřovacího spisu
Kolizní diagram a značky a symboly používané v kolizních diagramech
Konfliktní situace situace, které se blíží nehodovým, ale jsou včas odvráceny, např. změnou rychlosti nebo směru jízdy výhoda – odhalení problémů dříve, než dojde k nehodě, současně se sledováním získání aktuálních dopravně inženýrských dat a souvislostí, které mohou vést ke vzniku konfliktních situací
Diagram konfliktních situací
Ukazatele bezpečnosti Charakteristiky nehodovosti Ztráty z nehodovosti Relativní nehodovost Hustota ztrát z nehodovosti Sledování a vyhodnocení dopravních konfliktů
1. Charakteristiky nehodovosti přímé celkový počet nehod počet nehod s osobními následky nepřímé užívání bezpečnostních pásů, autosedaček, ochranných přileb užívání alkoholu a drog telefonování při řízení sledování rychlosti pasivní bezpečnost vozidel silniční infrastruktura
2. Ztráty z dopravních nehod ekonomické vyjádření ztrát z dopravních nehod jednotkové náklady v r. 2011 SZ – 18,6 mil Kč TZ – 4,8 mil. Kč LZ – 509 tis. Kč výše hmotných škod
3. Relativní nehodovost R = N x 106/ 365 x I x L x t kde: R – relativní nehodovost I – průměrná denní intenzita (voz/den) L – délka úseku (km) t – sledované období (let) Běžné hodnoty R dálnice 0,1 – 0,3 směrově nerozdělené silnice 0,5 – 09 R větší než 1,6 ukazuje na závažný problém!
Doporučení pro bezpečné uspořádání křižovatky včasná postřehnutelnost v komunikační síti, vyznačení typu křižovatky, souvisí zejména s předností pro dosud hlavní proudy, správné dopravní značení na příjezdech, správná dispozice křižovatky, u OK optimální poměr okružního pásu a pojížděného prstence, kolmé vedení paprsků křižovatky, zamezení tangenciálních průjezdů křižovatkou, dodržení správných rozhledových poměrů, jednotnost počtu pruhů na okruhu, vjezdech a výjezdech, zajištění dobré viditelnosti v noci a za zhoršených podmínek.
Chybné tangenciální průjezdy
Nestejný počet jízdních pruhů na vjezdu a okruhu 1! 2!
Úpravy komunikací ve městech ke zvýšení bezpečnosti V obcích se stane 70 % dopravních nehod Místa častých dopravních nehod: Přechody pro chodce, Oblast zastávek hromadné dopravy, Průtahy silnic.
Doporučení pro bezpečné uspořádání přechodu zkrácení délky přecházení vložením středního dělícího ochranného ostrůvku, vysazené chodníkové plochy, které zužují profil přecházené komunikace a zajišťují lepší podmínky pro rozhled jak pro chodce, tak pro řidiče, zvýšení plochy přechodu – integrovaný příčný práh, optimalizované šířky jízdních pruhů, které přispívají k nižší rychlosti motorových vozidel, kvalitní osvětlení a dostatečné vybavení, tj. zajištění včasné viditelnosti chodce na přechodu za zhoršených podmínek a v noci.
Výsledky výzkumu BESIDIDO následky dopravních nehod před a po provedené úpravě přechodu Stavební úpravy pozitivně ovlivňují bezpečnost komunikace
Doporučení pro bezpečné uspořádání tramvajové zastávky eliminace zastávek s výstupem na vozovku – nevýhodný výškový rozdíl při nástupu a výstupu, ohrožování cestujících automobily, zastávkové mysy – jízdní pruh je v prostoru zastávky nahrazen chodníkem, automobily jsou vedeny po kolejích, vídeňské zastávky – zastávka se zvýšenou vozovkou.
Doporučení pro bezpečné uspořádání průtahu úprava přechodu extravilán – intravilán, např. přestavba průsečné křižovatky na vjezdu do města na okružní, příp. vložení vjezdového ostrůvku, úprava přechodů pro chodce vložením např. středního dělícího ostrůvku, vkládání vysazených chodníkových a zelených ploch do parkovacích pruhů.