BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Zklidňování dopravy příklady dobré praxe
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
Statistika dopravních nehod
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Opatření ke zklidňování na místních komunikacích
OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY I N S T I T U T D O P R A V Y
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Úvod do pozemních komunikací
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
1. pololetí 2010 Statistika nehodovosti v silničním provozu na území České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA 19. července 2010.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Nehodovost na okrese ZNOJMO
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Prázdniny bezpečnější
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
ROK 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Krajské ředitelství policie hl. m
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
A OHLASU OTROKOVICKÉ VÝZVY
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH

vysoká nehodovost v ČR (71 SZ / 1 mil. obyvatel, 19. -20 vysoká nehodovost v ČR (71 SZ / 1 mil. obyvatel, 19.-20. místo v EU, průměr EU je o 29% nižší) podle statistik Policie ČR – příčinou 96% DN je lidský faktor podle zahraničních výzkumů – na vzniku zhruba 30% DN se spolupodílí nevhodné uspořádání komunikace pomocným nástrojem je bezpečnostní audit a bezpečnostní inspekce

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury povinnost zavést ve všech státech zaměřeno na transevropskou silniční síť ve všech fázích = projektování, výstavba, provoz 4 nástroje hodnocení dopadů na bezpečnost silničního provozu u vyhledávacích studií audity bezpečnosti pozemních komunikací prohlídky pozemních komunikací bezpečnostní inspekce

Národní strategie bezpečnosti 2004 – 2010 – cíl snížit počet SZ na 50% počtu nehod v roce 2002 – nepodařilo se dosáhnout „Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011-2020“ – hlavním cílem je snížit do roku 2020 počet usmrcených v silničním provozu na úroveň průměru evropských zemí a současně oproti roku 2009 snížit o 40 % počet těžce zraněných osob

Dopravní nehoda událost v provozu na pozemních komunikacích, např. havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu Def. dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích

Kolizní diagramy Slouží pro přehledné popsání dopravních nehod (grafické vyjádření nehod) k nim se sestavuje tabulka ke koliznímu diagramu přinášející informace např. o datu, dni a čase jednotlivé nehody, světelných poměrech (tma, soumrak, den), stavu vozovky (mokro, sucho, zimní podmínky), o následcích nehody (hmotné škody v Kč, počet lehkých, těžkých nebo smrtelných zranění) obsahuje i slovní popis dané nehody nebo přímo výpověď svědků u každé nehody je uvedeno také číslo vyšetřovacího spisu

Kolizní diagram a značky a symboly používané v kolizních diagramech

Konfliktní situace situace, které se blíží nehodovým, ale jsou včas odvráceny, např. změnou rychlosti nebo směru jízdy výhoda – odhalení problémů dříve, než dojde k nehodě, současně se sledováním získání aktuálních dopravně inženýrských dat a souvislostí, které mohou vést ke vzniku konfliktních situací

Diagram konfliktních situací

Ukazatele bezpečnosti Charakteristiky nehodovosti Ztráty z nehodovosti Relativní nehodovost Hustota ztrát z nehodovosti Sledování a vyhodnocení dopravních konfliktů

1. Charakteristiky nehodovosti přímé celkový počet nehod počet nehod s osobními následky nepřímé užívání bezpečnostních pásů, autosedaček, ochranných přileb užívání alkoholu a drog telefonování při řízení sledování rychlosti pasivní bezpečnost vozidel silniční infrastruktura

2. Ztráty z dopravních nehod ekonomické vyjádření ztrát z dopravních nehod jednotkové náklady v r. 2011 SZ – 18,6 mil Kč TZ – 4,8 mil. Kč LZ – 509 tis. Kč výše hmotných škod

3. Relativní nehodovost R = N x 106/ 365 x I x L x t kde: R – relativní nehodovost I – průměrná denní intenzita (voz/den) L – délka úseku (km) t – sledované období (let) Běžné hodnoty R dálnice 0,1 – 0,3 směrově nerozdělené silnice 0,5 – 09 R větší než 1,6 ukazuje na závažný problém!

Doporučení pro bezpečné uspořádání křižovatky včasná postřehnutelnost v komunikační síti, vyznačení typu křižovatky, souvisí zejména s předností pro dosud hlavní proudy, správné dopravní značení na příjezdech, správná dispozice křižovatky, u OK optimální poměr okružního pásu a pojížděného prstence, kolmé vedení paprsků křižovatky, zamezení tangenciálních průjezdů křižovatkou, dodržení správných rozhledových poměrů, jednotnost počtu pruhů na okruhu, vjezdech a výjezdech, zajištění dobré viditelnosti v noci a za zhoršených podmínek.

Chybné tangenciální průjezdy

Nestejný počet jízdních pruhů na vjezdu a okruhu 1! 2!

Úpravy komunikací ve městech ke zvýšení bezpečnosti V obcích se stane 70 % dopravních nehod Místa častých dopravních nehod: Přechody pro chodce, Oblast zastávek hromadné dopravy, Průtahy silnic.

Doporučení pro bezpečné uspořádání přechodu zkrácení délky přecházení vložením středního dělícího ochranného ostrůvku, vysazené chodníkové plochy, které zužují profil přecházené komunikace a zajišťují lepší podmínky pro rozhled jak pro chodce, tak pro řidiče, zvýšení plochy přechodu – integrovaný příčný práh, optimalizované šířky jízdních pruhů, které přispívají k nižší rychlosti motorových vozidel, kvalitní osvětlení a dostatečné vybavení, tj. zajištění včasné viditelnosti chodce na přechodu za zhoršených podmínek a v noci.

Výsledky výzkumu BESIDIDO následky dopravních nehod před a po provedené úpravě přechodu Stavební úpravy pozitivně ovlivňují bezpečnost komunikace

Doporučení pro bezpečné uspořádání tramvajové zastávky eliminace zastávek s výstupem na vozovku – nevýhodný výškový rozdíl při nástupu a výstupu, ohrožování cestujících automobily, zastávkové mysy – jízdní pruh je v prostoru zastávky nahrazen chodníkem, automobily jsou vedeny po kolejích, vídeňské zastávky – zastávka se zvýšenou vozovkou.

Doporučení pro bezpečné uspořádání průtahu úprava přechodu extravilán – intravilán, např. přestavba průsečné křižovatky na vjezdu do města na okružní, příp. vložení vjezdového ostrůvku, úprava přechodů pro chodce vložením např. středního dělícího ostrůvku, vkládání vysazených chodníkových a zelených ploch do parkovacích pruhů.