AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 10.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen.
Advertisements

Marketingový mix – Propagace (komunikace)
AKAD.ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 5.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Tvorba cen v maloobchodě
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výrobek a jeho životní cyklus
Komunikace a stimulování prodeje
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Přednáška: PROPAGACE Propagace (komunikační mix) - zprostředkovává informační tok způsobem výhodným pro obě zúčastněné strany.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
Komunikační strategie
Koncepce marketingového řízení
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Marketingová komunikace
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
MARKETINGOVÝ MIX.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 9.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Podpora prodeje Ing. Vilém Kunz,Ph.D.
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
Model strategie marketingového mixu
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
PROPAGACE EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI Mgr. Petra Bartáková.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vítejte na Marketingu.
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Marketingová komunikace
Marketingové strategie
Propagace základní pojmy
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 10

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ2 C E N A A C E N O V Á S T R A T E G I E

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ3 METODY TVORBY CEN Skutečná cena se bude pohybovat někde mezi úrovní, která je příliš nízká na to, aby umožnila vytvořit zisk, a úrovní, která je tak vysoká, že po zboží nebude žádná poptávka.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ4 METODY TVORBY CEN Náklady představují dolní mez ceny. Zákazníkem vnímaná hodnota tvoří horní mez, tzn. cenový strop.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ5 HLAVNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ TVORBU CEN NÍZKÁVYSOKÁ CENA Podnik Po zboží nemůžeby nebyla tvořitpoptávka zisk CENY KONKURENCEHODNOTA NÁKLADYA DALŠÍVNÍMANÁ EXTERNÍSPOTŘEBITELI A INTERNÍ FAKTORY

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ6 METODY TVORBY CEN Tři základní : 1. Nákladově orientovaná tvorba cen 2. Hodnotově orientovaná tvorba cen 3. Stanovení cen podle konkurence

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ7 1. NÁKLADOVĚ ORIENTOVANÁ TVORBA CEN V kategorii nákladově orientovaných cen je nejjednodušší metodou tvorby cen stanovení ceny přirážkou, tj. k nákladům se připočte určitá přirážka neboli zisková marže.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ8 1. NÁKLADOVĚ ORIENTOVANÁ TVORBA CEN Je tento způsob tvorby cen smysluplný? Stanovení ceny přirážkou Obecně řečeno není. Proč? Libovolná metoda tvorby cen, která ignoruje poptávku a ceny konkurence, pravděpodobně nepovede ke stanovení optimální ceny. Pokud všechny podniky v odvětví používají tuto metodu, ceny mají tendenci být podobné a cenová konkurence je tak minimalizována.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ9 1. NÁKLADOVĚ ORIENTOVANÁ TVORBA CEN Do skupiny nákladově orientovaných cen patří stanovení ceny pomocí cílové rentability. Podnik se snaží určit cenu, při které příjmy převýší náklady, nebo cenu, při které dosahuje stanovené míry cílové rentability. Tuto metodu používají často podniky, které poskytují např. zásobování vodou, teplem, energií a plynem, a jsou nuceny dosáhnout přiměřené návratnosti svých investic.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ10 2. HODNOTOVĚ ORIENTOVANÁ TVORBA CEN Je založena na vnímání hodnoty kupujícím, nikoli na nákladech prodejce. Tento přístup znamená, že podnik nemůže navrhnout produkt a marketingové programy, a teprve pak stanovit cenu. Úvahy o ceně jsou nedílnou součástí marketingového mixu dříve, než je marketingový program sestaven. Hodnotově orientovaná tvorba cen znamená, že cena je stanovena na základě hodnoty vnímané spotřebiteli.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ11 Porovnání nákladově orientované a hodnotově orientované tvorby cen HODNOTOVĚ ORIENTOVANÁ CENOVÁ TVORBA PRODUKTNÁKLADYCENAHODNOTAZÁKAZNÍCI NÁKLADOVĚ ORIENTOVANÁ CENOVÁ TVORBA PRODUKTNÁKLADYCENAHODNOTAZÁKAZNÍCI

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ12 3. STANOVENÍ CEN PODLE KONKURENCE Základem pro posouzení hodnoty produktů zákazníky mohou být ceny podobných konkurenčních produktů. V tomto případě podnik určuje své ceny převážně podle cen, které mají její konkurenti, menší pozornost věnuje svým nákladům nebo poptávce a může stanovit své ceny jako stejné, vyšší nebo nižší než hlavní konkurence.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ13 M A R K E T I N G O V Á K O M U N I K A C E

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ14 M A R K E T I N G O V Á K O M U N I K A C E Za marketingovou komunikaci se považuje každá forma řízené komunikace, kterou podnik používá k informování, přesvědčování nebo ovlivňování zákazníků, prostředníků i určitých skupin veřejnosti.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ15 M A R K E T I N G O V Á K O M U N I K A C E Marketingová komunikace představuje záměrné a cílené vytváření informací, které jsou určeny pro trh, a to ve formě, která je pro cílovou skupinu přijatelná.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ16 M A R K E T I N G O V Á K O M U N I K A C E Smyslem marketingové komunikace je především komunikovat, jejím úkolem je stimulovat a podpořit prodej produktů a působit v souladu s ostatními složkami marketingového mixu.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ17 M A R K E T I N G O V Á K O M U N I K A C E Dvě základní formy komunikace : 1)osobní a 2)neosobní (masová).

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ18 1) O S O B N Í K O M U N I K A C E Se uskutečňuje buď mezi dvěma, nebo několika málo osobami a její hlavní předností je fyzický kontakt komunikujících stran, který může vést k větší důvěře, větší otevřenosti a ochotě spolupracovat. Osobní komunikace je nákladná, vynaložené náklady v přepočtu na jednu oslovenou osobu ve srovnání s masovou komunikací jsou výrazně vyšší a navíc časově velice náročná.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ19 2) N E O S O B N Í (M A S O V Á) K O M U N I K A C E Umožňuje předat sdělení velké skupině potenciálních i současných zákazníků. Má vliv i na geograficky velice rozptýlené segmenty trhu a zároveň je možno ji flexibilně měnit v souladu se změnami trhu a prostředí. Mezi její nevýhody patří především : vysoké náklady, chybějící fyzický kontakt komunikujících stran (zadavatel reklamy má nejistotu, zda jeho sdělení je příjemcem opravdu vnímáno a zda se vůbec cítí být nucen na ně reagovat), nemožnost přizpůsobit dané sdělení individuálnímu zákazníkovi (výrazně snižuje účinnost).

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ20 S L O Ž K Y MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE V současném pojetí patří do marketingové komunikace tyto složky : 1.reklama; 2.podpora prodeje; 3.osobní prodej; 4.public relations; 5.přímý marketing.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ21 1. R E K L A M A Reklama je určitá neosobní forma komunikace podniku se zákazníkem prostřednictvím různých médií. Reklama je tedy záměrná činnost, která potenciálnímu zákazníkovi přináší relevantní informace o :  produktu,  jeho vlastnostech a přednostech,  jeho kvalitě apod.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ22 1. R E K L A M A Reklama se snaží racionálními nebo emocionálními argumenty vzbudit zájem o produkt a přimět zákazníka, aby učinil kupní rozhodnutí. Reklama však současně musí působit i na současné zákazníky a podobnými argumenty je přesvědčit, aby koupi daného produktu opakovali nebo aby jej nakupovali ve větším množství.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ R E K L A M N Í K A M P A Ň Je systematický plánovitý proces prezentace reklamních sdělení, která mají být předána zákazníkovi prostřednictvím vybraných médií. Její struktura pak může obsahovat různý počet etap podle toho, čemu pracovníci agentur dávají přednost – detailnějšímu členění celého procesu, nebo spíše komplexnímu pohledu.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ R E K L A M N Í K A M P A Ň Plán reklamní kampaně obsahuje : specifikaci cílů reklamní kampaně; stanovení jejího rozpočtu; vypracování obsahu sdělení; výběr médií; hodnocení reklamní kampaně.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ25 2. P O D P O R A P R O D E J E Jako složka marketingové komunikace účinně doplňuje reklamu a v současné době v některých vyspělých zemích již výdaje na ni překračují celkové výdaje na reklamu.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ26 2. P O D P O R A P R O D E J E Podpora prodeje se používá pro tři skupiny příjemců : konečného zákazníky; prodejce; podniky, popř. prostředníky na distribuční cestě.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ Podpora prodeje zaměřená na konečného zákazníka Tvoří skupina nástrojů, které využívají snahy zákazníka získat při koupi nějakou výhodu. K těmto nástrojům patří : kupóny, vzorky, rabaty, prémie, cenově výhodná balení, spotřebitelské soutěže, předvádění a ochutnávky, dárky aj.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ Podpora prodeje zaměřená na prodejce Podnik může působit na prodejce různými nástroji podpory prodeje. Jde především o :  jejich proškolování,  prodejní soutěže,  peněžité odměny a  některé další specifické nástroje. Zájem podniku je, aby prodejci jeho produktů je znali dobře a znali způsob zacházení (systematická a pravidelná školení a schůzky). Pro podporu prodeje dále působí např. prodejní soutěže o největší objem prodeje, pokud prodejce může tento fakt ovlivnit. Peněžitá odměna za dosaženou výši prodeje, která je výsledkem osobního nasazení prodejce, je dobrou motivací v rámci podpory prodeje.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ Podpora prodeje zaměřená na podniky, popř. prostředníky na distribuční cestě Jedná se např. o : obchodní výstavky a setkání s výrobcem; rabaty nebo slevy; příspěvky za předvádění; výstavní zařízení v místě prodeje; dárky apod.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ30 3. O S O B N Í P R O D E J Základní fáze osobního prodeje :  podnik analyzuje kdo by mohl být zákazníkem;  připravuje jednání, kde je hlavním cílem získání maximálních informací o nákupních praktikách vytypovaných zákazníků;  vlastním obchodním jednání (dochází postupně až k uzavření obchodu);  poprodejní kontakt, který podnik zavazuje k udržování neustálého kontaktu se zákazníkem a k ověřování jeho spokojenosti, poskytování servisu a utvrzování a udržování dobrého jména podniku.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ31 4. PUBLIC RELATIONS Činnosti shrnované pod pojem „public relations“ si vůbec nekladou za cíl přímo podpořit prodej určitých produktů. Hlavním smyslem PR je vytvořit, v povědomí veřejnosti jako celku a v jejích jednotlivých složkách, kladnou představu o podniku, o jeho záměrech. Jde o obraz instituce, která má zájem nejen na dosahování zisku, ale která část tohoto zisku věnuje na realizaci akcí, které jsou k prospěchu celé společnosti.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ32 4. PUBLIC RELATIONS PR se liší od reklamy tím, že reklama je adresná a nabízí ke koupi konkrétní produkt, zatímco PR neformulují nikdy a nikde žádnou přímou nabídku ke koupi, ani své informace nepodávají takovým způsobem, který by zákazníka nabádal ke koupi.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ33 4. PUBLIC RELATIONS Hlavní nástroje PR : zprávy předávané přímo médiím; tiskové konference a vztahy s tiskem; organizování zvláštních akcí; vydávání podnikových publikací a firemní literatury; sponzorování; lobbování.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ34 5. P Ř Í M Ý M A R K E T I N G Zahrnuje v zásadě všechny tržní aktivity, které vytvářejí přímý kontakt s cílovou skupinou.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ35 5. P Ř Í M Ý M A R K E T I N G Předností přímého marketingu je :  podnik jeho prostřednictvím se může lépe zaměřit na segment potenciálních zákazníků, kterým je nabídka určena, a tím snáze je může získat jako své nové zákazníky;  možnost utajení těchto aktivit před konkurencí, která zpravidla může pouze obtížně získávat informace o záměrech podniku v tomto směru.

AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ36 5. P Ř Í M Ý M A R K E T I N G Nevýhodu přímého marketingu jsou vyšší náklady, i když tento faktor se pozitivně projeví v daleko vyšší účinnosti přímého marketingu oproti samotné reklamě.