 (z lat. praevenire, předcházet)  znamená soustavu opatření, která mají předcházet nějakému nežádoucímu jevu, například: nemocem, drogovým závislostem,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Zákon o sociálních službách
Rozdíly a interakce veřejné služby a dobrovolnické služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů Ústí nad Labem
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Koncepce péče o staré občany
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Školní poradenské pracoviště
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Komunitní péče.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Minimální preventivní program školy
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Prokopova 17 Plzeň tel.: Provozní hodiny: Po, Út, St 9.00–16.30 Čt12.00–19.00 Pá 9.00–16.00.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogická diagnostika
Základná škola v Raslaviciach
ZÁŠKOLÁCTVO Neospravedlnená neprítomnosť – úmyselná absencia vyučovania bez vedomia rodičov.
Sociálna práca s rodinou – aktuálny stav sociálnych služieb pre rodinu na Slovensku. Tatiana Matulayová.
Koncepcia multifunkčného centra pre užívateľov drog v slovenských podmienkach Silvia Miklíková Jún 2009.
Biologická psychologická a sociálna determinácia psychiky
1. Záškoláctvo ( spolupráca MsÚ – ZŠ – štát.spr. )
Školská sociální práce
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

 (z lat. praevenire, předcházet)  znamená soustavu opatření, která mají předcházet nějakému nežádoucímu jevu, například: nemocem, drogovým závislostem, zločinům, nehodám, neúspěchu ve škole, sociálním konfliktům, násilí, ekologickým katastrofám a podobně.  Taková opatření se nazývají preventivní.

 ve zdravotnictví  v právu  ve výchově  v dopravě

 vedomé, cielené, včasné vyhľadávanie nemocných alebo zdrojov chorôb v celej populácii alebo vo vybraných skupinách  Aktivní vyhledávání určitých druhů nemoci jednoduchými vyšetřovacími metodami, které lze použít u velké skupiny populace.

 Vyšetřování za účelem vyhledávání chorob v jejich časných stádiích, kdy pacient ještě nemá potíže a příznaky.  Cílem screeningu je brzké rozeznání nemoci v naději, že se včasným zásahem a péčí podaří snížit úmrtnost a strádání. I když může screening vést k časnější diagnóze, ukazuje se, že ne pokaždé testy prospějí testované osobě.  Nadměrná diagnóza, chybná diagnóza a vytváření falešného pocitu bezpečí jsou potenciálními nežádoucí účinky screeningu.

 Predchádzať stavom sociálnej a hmotnej núdze, nepriaznivým sociálnym udalostiam  Eliminovať(vylúčiť) a zabraňovať vzniku a šíreniu sociálno-patologických javov  Poskytovať účinnú pomoc pri výskyte porúch psychického, fyzického a sociálneho vývinu  Zabraňovať zhoršovaniu týchto porúch, ich recidívam, resp. odstraňovať dôsledky sociálno- patologického vývinu  Špecifickým cieľom sociálnej prevencie je poradenské, výchovné a nápravné resocializačné pôsobenie na sociálne skupiny a jednotlivcov, ktorí sú latentne či rizikovo ohrození sociálno- patologickými javmi, s osobitným zreteľom na mládež s poruchami správania

◦ keď je výchova vážne ohrozená ◦ Keď sa prezentujú poruchy správania ◦ keď sa zanedbáva povinná školská dochádzka ◦ keď súd nariadil maloletému ústavnú výchovu alebo uložil ochrannú výchovu a to pred nástupom na výkon, v čase výkonu a po zrušení ústavnej výchovy alebo ochrannej výchovy ◦ keď sa maloletý dopustil konania so znakmi trestného činu ◦ keď je maloletý týraný, pohlavne zneužívaný alebo u ktorého je dôvodne podozrenie z týrania alebo pohlavného zneužívania

 "Počátek naší bolesti často se v radostech skrývá." Publius Ovidius Naso  „Člověk neztrácí vždy, když se něčeho odříká." Johan Wolfgang von Goethe

 zkoumá předpoklady, podmínky a příčiny jevů, jimž se má bránit, a hledá způsoby, jak jim předcházet

 pôsobenie skôr ako sa objaví nejaký problém, skôr ako sa narušia vonkajšie vzťahy alebo vnútorná rovnováha duševného alebo somatického zdravia.  Primárna prevencia je určená bez rozdielu deťom, mladým ľuďom, seniorom, ohrozeným ale aj bezprostredne neohrozeným účastníkom prevencie.  Základným princípom je rozvíjanie vedomostí a pestovanie zdravého životného štýlu.  Sem patria všetky aktivity zamerané na to, aby problém nevznikol.  Za základ primárnej prevencie sa považuje pôsobenie na výchovu a usmerňovanie v rodine, čo je do značnej miery podmienené vzormi a štýlom výchovy v rodine.  Dôležitými sú z hľadiska metód najmä pôsobenie prostredníctvom osvety, vzdelávania a výchovy. Využívajú sa formy ako sú besedy, prednášky, voľno-časové aktivity pôsobenie prostredníctvom masmédií, sprievodné aktivity v kultúrnej, športovej, zdravotnej a inej oblasti.

 Metodická a vzdělávací činnost,  poskytování poradenských služeb,  osvětovou činnost v oblasti zdravého životního stylu,  prevence sociálně patologických jevů,  prosazování zájmů školních metodiků prevence.

 Prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami,, rizikových projevů sebepoškozování, poruchy příjmu potravy / mentální anorexie a bulímie/,šikany,xenofobie, problematika zdravého životního stylu a dalších sociálně patologických jevů.  Organizace přednášek, preventivních programů týkající se prevence sociálně – patologických jevů  Prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.

 Spolupráce školy s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.  Kontaktování odborného pracoviště v případě výskytu sociálně patologických jevů.  Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).

 školní metodici prevenci  ředitelé škol a školských zařízení  děti a mládež  rodiče  veřejnost

 Cílem primární prevence v P-centru není ambice zcela ochránit děti od kontaktu s drogou - takovýto cíl by byl velmi nerealistický.  Naším cílem je podpořit děti ve vlastnostech a schopnostech (utvořit si vlastní názor, dokázat přemýšlet a diskutovat o svých pocitech, zájmech, odlišnostech s vrstevníky i s dospělými), které je připraví na setkání s drogovým světem, aby byly již dopředu pravdivě informovány a znaly možné situace z modelových etud, aby se nenechaly zaskočit a uměly si s možnými riziky poradit.  Naše primární prevence se neorientuje jen na nelegální drogy, ve všech programech klademe důraz i na prevenci užívání alkoholu a tabáku.

 se snaží příslušné jevy včas zachytit a bránit jejich prohlubování, šíření a podobně.  Zaměřuje se na zvláště ohrožené skupiny, například mládež, menšiny nebo sociálně slabé  (nízko prahové zariadenia, projekty /fotenie/)

 zameriava sa na identifikovanie problémov jednotlivcov alebo skupín.  Je určená priamo ohrozeným jedincom alebo rizikovým skupinám obyvateľstva, pričom vytvára priestor pre aktivity špecialistov z radov zamestnancov v sociálnej oblasti, zdravotníctve a školstve alebo, najmä sociálnych pracovníkov, psychológov, lekárov, pedagógov ale aj kňazov alebo policajtov.  Sekundárna prevencia má zabrániť vzniku alebo prehlbovaniu porúch sociálneho a psychologického vývinu, či zdravotných problémov. Dôležité je zachytenie už vzniknutých a prezentovaných porúch alebo problémov, ako aj ich eliminovanie už v počiatočnom štádiu prostredníctvom opatrení, ktoré by zamedzili ich ďalšiemu prehlbovaniu a šíreniu.  Do riešenia už vzniknutých porúch alebo problémov sa zapájajú aj špecializované odborné terapeutické alebo poradenské subjekty.

 se snaží zabránit opakování, například trestných činů, onemocnění, drogové závislosti a podobně.  Je zaměřena na osoby právě vyléčené, propouštěné z výkonu trestu a podobně  (mluví, nabízi, komunikují)

 Má predchádzať zhoršovaniu stavu už vzniknutých problémov alebo porúch - zabrániť ich recidívam.  Ide o prevenciu v rámci ohraničenia dôsledkov, príčin a prejavov prezentovanej poruchy, javu alebo problému. Realizuje sa v úzkom vzťahu s liečebnou činnosťou alebo výchovným a terapeutickým pôsobením.  Terciárna prevencia nastupuje vtedy, ak zlyhala primárna a sekundárna prevencia.  Cieľovou skupinou sú ľudia s jasne pomenovanými a existujúcimi problémami, ktorí okrem toho, že ohrozujú seba, predstavujú vážne riziko aj pre svoju rodinu a najbližšie okolie.(drogovo závislí, recidivisti v trestnej činnosti, agresívni ľudia...) Prostredníctvom tejto úrovne prevencie možno zamedziť zhoršovaniu stavu, recidívam a znižovaniu dôsledkov porúch v sociálnom, psychickom alebo telesnom vývine.  Jej cieľom je resocializácia a integrácia jedincov do spoločnosti.

 zodpovednosť (postoj k drogám)  zážitková metódy...  práva - povinnosti  Informovanosť/komunikácia - interakcia/

... sociálna pomoc...  vyhľadávacia činnosť  rehabilitačná činnosť  organizovanie výchovno.rekreačných táborov (pre deti s ťažkým zdravotným postihnutím)

 Etiológia je náuka o pôvode a príčinách.  Etiológia skúma zákonitosti využívania poznatkov o príčinnosti v praxi vôbec (všeobecná etiológia) alebo v určitej konkrétnej praktickej oblasti, napr. pri liečení, výchove a pod.

 po infekcích a intoxikací  po úrazech nebo jiných fyzikálních činitelů (prenatálně poškození)  při poruchách metabolizmu a výživy  při makroskopických léz mozku  při chromozomálních abnormalitách  při psychosociální deprivaci (vplyv nepříznivých sociálno-ekonomických, kulturních, psychologických podmínek na psychický vývin)

 hledání viníka (i v případe že odpověď neexistuje) => trápení celý rodiny  může působit více různorodých příčin, které se vzájemně ovlivňují, přetínají a spolupůsobí  aspekt dědičnosti  aspekt prostředí

 Akceptování dítěte a jeho postižení  Odmítavá reakce (neakceptuje a neuznává pro svoje dítě omezení) – vede k nadmírné ambicióznosti a rodič trvá na vysoké úspěšnosti  Nadměrné ochraňování (nadmírná starostlivost, lítost, soucit – dítě může zůstávat na infantilní úrovni)  Skryté zavrhování (postižení se pokládá za hanbu, úzkost, úzkostlivá ohleduplnost)  Otevřené zavrhování

1. Fáze šoku (citová dezorganizace, nepřipravenost uvěřit situaci, iracionalita, ochromení konání) 2. Reaktivní fáze (bolest, žal, zklamání) 3. Adaptační fáze (Co by se dalo dělat?, Jako by jsme mohli řešit situaci? 4. Fáze reorientace

 Dieťa nie je předmětem soustrasti – nenechávať okolí aby dítě litovalo  Očakávať od dieťa len to, čo vieme, že môže dokázať  Pochváliť dieťa pri úspechu, pri neúspechu vedieť povzbudiť  Rozvíjať pracovné schopnosti v domácnosti a poverovať ho úlohami, na ktoré stačí.  Pestovať základné hygienické a spoločenské návyky. (manipulácia s predmetmi dennej spotreby)  Navštevovať s dieťaťom rôzne kultúrne a športové podujatia. (primerané porozumeniu)  Trestať dieťa len vtedy, keď sme presvedčení, že priestupok ktorého sa dopustilo si dokáže uvedomiť.  Láska (k sebe aj druhým)

 Mentálně postižený má mít v nejvyšší možné míře stejná práva jako ostatní lidské bytosti  MP má právo na zdravotní péči a vhodnou fyzikální terapii, jakož i na takovou výchovu a vědění, které mu umožní rozvinout v maximální možné míře jeho možnosti a schopnosti  MP má právo na ekonomické zabezpečení a slušní životní úroveň (právo na práci)  Pokud je o možné, má MP žít v kruhu své rodiny nebo v rodině opatrovníka … (podmínky)  MP má právo na kvalifikovaného opatrovníka, pokud to vyžaduje ochrana jeho dobra a zájmu.  MP má právo před jakýmkoli vykořisťováním, zneužíváním nebo ponižujícím zacházením … (právní odpovědnost)