Městská dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Setkání starostů Plzeňského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Role Evropského parlamentu při vytváření víceletého finančního rámce EU Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Veřejné zakázky: Nástroj nebo překážka místního rozvoje? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Setkání.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
JJ Mois Année IX. Celostátní finanční konference “Finance pro města a obce z evropských fondů v letech “ IX. Celostátní finanční konference.
Technologické platformy a dopravní výzkum
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Evropská politika měst Nathalie Guri EUROCITIES, ředitelka projektového úseku Praha 30. května 2014 Inaugurační workshop.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Regionální politika RP ČR.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2011 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
FONDY EU Programové období
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Finanční nástroje pro rozvoj městských oblastí JESSICA Daniel Foltýnek, PPF Financial Consulting.
1 Pozice ČR k budoucnosti kohezní politiky EU Mgr. Jan Fluxa zástupce ředitelky Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro místní rozvoj Seminář „Reforma.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
ROP JV – informace o novém programovém období
Rozpočtová a fiskální politika
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Aktuality z oblasti kohezní politiky
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Městská dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Setkání starostů Plzeňského a Jihočeského kraje Jihočeská univerzita, České Budějovice Pondělí 28. ledna 2010

2 Co rozumíme pod pojmem městský? Definice města a městského území Neexistuje jednotná společná definice města, k dispozici jsou pouze různé definice Eurostatu, OSN, Světové banky, OECD a jednotlivých členských zemí Definice jsou zpravidla založeny na statistických údajích týkajících se velikosti a hustoty populace

3 V čem spočívá důležitost měst? Silné stránky, problémy a dlouhodobé výzvy 80 % občanů EU žije ve městech Města jsou zodpovědná za tvorbu % HDP EU; jsou motory regionálního rozvoje a centra inovací. Městská území vykazují vysokou koncentraci ekonomických, sociálních a enviromentálních problémů. Čelí hlavním výzvám budoucnosti jako je stárnutí populace, migrace a vylidňování, energetická účinnost či znečištění. Městská politika musí brát v potaz vnitřní kohezi uvnitř urbánních celků, zmírňovat segregaci, směřovat ke zlepšování situace postižených oblastí a přispívat k vyváženému rozvoji městských, příměstských a venkovských oblastí.

4 Existuje městská politika EU? Kompetence EU ve vztahu k městům Lisabonská smlouva (smlouva o Evropské unii) nehovoří o městech. Podle původního článku 158 Amstrodamské smlouvy (podle znění v Nice) je regionální politika jedním z nástrojů, které Společenství používá za účelem „snížení rozdílů mezi úrovněmi rozvoje jednotlivých regionů.“ Společenství proto formálně nemá kompetenci uskutečňovat specifickou evropskou městskou politiku. Evropská politika měst je však součástí regionální politiky EU a nepřímo je obsažena v dalších (životní prostředí, zaměstnanost, doprava, …) politikách Unie

5 Kdo ovlivňuje evropskou politiku vůči městům? Evropský Parlament Výbor REGI, TRAN, … Intergroup URBAN Rada ministrů Evropská Rada Evropská Komise DG REGI, EMPL, TRAN, ENVI, CULT, ENER… Poradní orgány EU Výbor regionů EU Evropský hospodářský a sociální výbor Zájmové organizace CEMR Eurocities Národní asociace měst (SMO ČR, …)

6 Historický vývoj městské dimenze kohezní politiky 2010 Toledo Declaration

7 Současná situace městské dimenze Od roku 2007 byla městská politika/dimenze začleněna do politiky hospodářské a sociální soudržnosti Při sestavování NSRR a OP byly členské státy vyzývány zahrnout udržitelný městský rozvoj jako strategickou prioritu; městská dimenze však není povinná Existuje možnost „subdelegace“ prostředků městům Předpokládá se tvorba integrovaných plánů městského rozvoje Byl vytvořen nástroj finančního inženýrství JESSICA (The Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas ) s cílem podpory urbánního rozvoje

8 Současná situace městské dimenze Přestože ne všechny NSRR členských států obsahují strategii městského rozvoje, všechny obsahují odkaz na městskou dimenzi. Analýzy Komise ukazují, že podíl alokace EFRR na OP zaměřené na městský rozvoj ve většině případů činí 10 až 30 %. S několika výjimkami (jako je Nizozemí) se dokumenty nezmiňují o delegaci nebo „subdelegaci“ cestou globálních grantů na města. Žádné konkrétní informace nejsou v NSRR a OP obsaženy k roli EIB a novým nástrojům finančního inženýrství. Jessica není dostatečně využívána (v ČR pouze ROP Moravskoslezko). Výměna informací jako nástroj zlepšování efektivity intervencí financovaných ze strukturálních fondů je zmiňována pouze v několika případech.

Budoucí městská dimenze po roce 2013 Zpráva Evropského parlamentu o městské dimenzi politiky soudržnosti v novém programovacím období (únor 2009) Připravovaná Zpráva Evropského parlamentu o Evropské městské agendě a její budoucnosti v politice soudržnosti (prosinec 2009 – březen 2010)

10 Budoucí městská dimenze po roce 2013 Požadavky Volnost ve vymezení městských oblastí (v kompetenci ČS) Integrované plány územního rozvoje jako předpoklad pro veřejné finance (evropské, národní, krajské i lokální) na území městských celků Zakotvení povinné městské dimenze i „subdelegace“ prostředků. Nastavení minimální finanční úrovně evropských fondů (návrh ve výši EUR 1000) na občana měst a programovací období. Maximální flexibilita při křížovém financování Podpora masivního využití bankovních produktů (fondů nabízejících úvěry) namísto dotací, které jsou „zdarma“ k dispozici pro konečné příjemce (Jessica II) Integrovaný přístup propojením politiky soudržnosti s jinými evropskými finančními nástroji (doprava, ŽP, věda a výzkum …) Investice do chytrých technologií (rozšíření iniciativy Smart Cities)

11 Potřeba spojenectví na úrovni aktérů Příležitost pro synergie při prosazování národních zájmů na úrovni Rady ministrů, Evropského parlamentu (včeně Intergoup URBAN), Výboru regionů … Potřeba stanovení národních priorit a cílů v oblasti městské dimenze při definování Rámcové pozice k budoucnosti kohezní politiky; v současnosti probíhá analýza potřeb měst a obcí Na úrovni ČR je žádoucí mít do konce října roku 2010 vyjasněnou - aktualizovanou pozici vůči budoucí kohezní politice – v současné době probíhá intenzivní debata Důležité je prosazovat potřeby měst a obcí – významná role SMO ČR Městská dimenze by měla být jednou z národních priorit Nutno reagovat na finanční a ekonomickou krizi – ta má přímý dopad právě na města či obce

Závěr Kontakt Vančurovo náměstí Hradec Králové Tel.: Fax: Děkuji Vám za pozornost!