Základní informace o Tranzitní službě Přechod ze Školy do Práce
Tranzitní služba nabízí podporu a poradenství pro mladé lidi s postižením a znevýhodněním v přechodu ze školy do profesního života.
Cíle ukázat mladým lidem pracovní vyhlídky poskytnout základy pro rozhodnutí a reálný postoj k pracovní integraci před „Clearingem“ – Situace v Rakousku v roce 1999: Vize a strategie
Cílová Skupina Mladí lidé při přechodu ze školy do práce, ve věku od 13 do 24 let, se speciálními potřebami: potíže v učení (speciální školní osnovy) a mentální/kognitivní postižení fyzické a kombinované postižení sluchové a/nebo zrakové postižení sociální znevýhodnění, emoční narušení a poruchy v chování mentální onemocnění a autismus
Škála služeb Vytvoření profilu schopností a zájmů Analýzy silných a slabých stránek Vyjádření potřeby pro dodatkový výcvik Ukázka profesních vyhlídek založených na profilu zájmů a schopnosti Rozpracování rozvojového a kariérního plánu
Metody Poradenské schůzky s mladými lidmi Konzultace s učiteli a rodiči Hodnocení schopností a zájmů Nabídka pracovní zkušenosti Vytvoření podpůrného týmu (kruhu podpory) Plánování zaměřené na člověka se zapojením učitelů, členů rodiny, přátel… Sběr informací nezbytných v tranzitním portfoliu Psaní zprávy o přechodu a plán rozvoje s doporučeními pro další profesní kroky
Zaměstnanci Zaměstnanci by měli mít profesní zázemí s… Sociální práce (znalost právního systému a trhu práce) Pedagogické / speciálně-pedagogické vzdělávání / inkluzivní vzdělávání Psychologii, obzvláště vývojovou psychologii Schopnost komunikovat a pracovat v týmu Několikaletou pracovní zkušenost, nejlépe s mladými lidmi v komerční sféře Zkušenosti s realizací projektu (organizace procesu) a síťování know how Znalost místní infrastruktury Znalost poradenských technik
Uspořádání Poradce je prvořadou kontaktní osobou Proces by měl být dokončen v průběhu max. 6 měsíců (pro profesní začlenění může být přidáno dalších 6 měsíců) Jeden poradce zaměstnaný na celý úvazek (40hodin/týden): 50 dokončených tranzitních zpráv za rok Služba je mobilní: Schůzky se mohou konat u poradce, ve škole, doma, ve firmě, kde probíhá stáž – s ohledem na aktuální požadavky Tranzitní služba je dobrovolná a zdarma
Tranzitní proces Na počátku – první kontakt září/říjen Seznámení se s mladými lidmi – sběr informací pro tranzitní portfolio říjen/listopad Budování kruhu podpory – pořádání schůzek orientovaných na člověka listopad/prosinec Zprostředkování profesního výcviku/stáže prosinec/leden Vytvoření profesního plánu – sepsání tranzitní zprávy Závěrečná konzultace únor/březen Profesní život Škola
Tranzitní proces: Krok 1 Na počátku – první kontakt Září/říjen počáteční kontakt ve spolupráci s učiteli v posledním ročníku povinné školní docházky budování vazby s mladými lidmi nabídka a sběr základních informací vyjednání a sepsání dohody
Seznámení se s mladými lidmi – sběr informací pro tranzitní portfolio Říjen/listopad rozhovory a sběr informací prostřednictvím materiálů a pracovních listů hodnocení kvalifikace a zájmů standardizovanými i nestandardizovanými testy a psychologickými procedurami Tranzitní proces: Krok 2
Budování kruhu podpory – pořádání schůzek orientovaných na člověka listopad/prosinec Sezvání učitelů, příbuzných, přátel... na schůzku k naplánování dalších kroků v budoucnosti mladého člověka s pomocí nejdůležitějších osob kolem ní/něj Tranzitní proces: Krok 3
Zprostředkování profesního výcviku/stáže prosinec/leden Pozorování na pracovišti v průběhu výcviku, zpětná vazba z podniku Tranzitní proces: Krok 4
Vytvoření profesního plánu – sepsání tranzitní zprávy Závěrečné konzultace únor/březen předání tranzitní zprávy s profilem dovedností a zájmů a s profesním plánem postoupení na následnou službu Tranzitní proces: Krok 5 a 6
Výhody tranzitní služby Výsledky hodnocení služby „Clearing“ v Rakousku uskutečněné L & R Sozialforschung jménem rakouského Ministerstva pro Sociální věci ve spolupráci s Prof. G. Wetzelem, Univerzita v Salzburgu (2006): 86% mladých lidí prošlo praktickým výcvikem ve firmách pozitivní efekt na dospívání 87% účastníků mohlo realizovat jejich cíle v kariérním plánu 39% lidí, kteří se neúčastnili, mohlo dosáhnout svých profesních cílů 25% lidí, kteří se neúčastnili, neučinilo nic po ukončení školní docházky
Výsledky po službě „Clearing“ 28% účastníků je v učení 25% jsou ve službě „AMS- Public Employment Service“ nebo „the Federal Social Welfare Office“ 10% účastníků je většinou jinak zaměstnáno 13% účastníků je většinou nezaměstnáno 20% účastníků navštěvuje školu nebo není začleněno na trh práce vysoká úroveň integrace služby „Clearing“