Vývoj evropské spolupráce a integrace Komise. Literatura F+P, kapitola 10, 11 F+P, kapitola 10, 11 Nugent Neill – The Government and Politics of the European.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
I NSTITUCE EU II VY_32_INOVACE_ 14 Instituce EU II.
EU a Česká republika Instituce EU
Vývoj evropské spolupráce a integrace
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Základní škola Evropské unie
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Ing. Jaroslav Kovárník, Ph.D. Univerzita Hradec Králové
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
Vývoj evropské spolupráce a integrace
Kde se EHSV nachází? Postavení EHSV v rámci institucí EHSV Evropská komise Evropský parlament Rada.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Participace občanů v Evropské unii Problémy demokratického vládnutí.
Integrační procesy v ekonomice
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Vývoj evropské spolupráce a integrace Instituce EU s rozhodovacími pravomocemi.
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Příprava České republiky na výkon předsednictví v Radě Evropské unie leden – červen 2009.
Monika Matysová.  Evropská rada  Rada EU  Evropský parlament  Komise  Soudní dvůr EU.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
Dělba moci.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Česká republika a Evropská unie. ČR na cestě do EU n Dohoda o obchodu průmyslovými výrobky mezi ČSSR a EHS n Kooperační dohoda mezi ČSFR.
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Společná obchodní politika EU
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Instituce a právo ES/EU - Rozhodování v EU Michal Částek Veřejná správa EU1.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
EVROPSKÁ UNIE.
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropské politické strany Zuzana Kasáková. Evropské politické strany Politické strany na evropské úrovni Vymezení Cíle.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Institut ochránce práv dětí
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Organizační struktura EU
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Vývoj evropské spolupráce a integrace Komise

Literatura F+P, kapitola 10, 11 F+P, kapitola 10, 11 Nugent Neill – The Government and Politics of the European Union – Ch. 10, 11 Nugent Neill – The Government and Politics of the European Union – Ch. 10, 11 Cini Michelle – European Union Politics – Chapter 10, 11 Cini Michelle – European Union Politics – Chapter 10, 11 – sekce o Komisi a EP – sekce o Komisi a EP – konzervativní kritika EU – konzervativní kritika EU

I) Mandát a poslání Komise Čl. 211 SES Čl. 211 SES - - Strážce smlouvy a prováděcích aktů (sekundární legislativa) - - Vydává doporučení nebo zaujímá stanoviska - - Legislativní iniciativa a vlastní rozhodovací pravomoci - - vykonává pravomoci k provádění předpisů vydaných Radou a EP

Jen byrokracie? Jasná politická mise Jasná politická mise Vlastními pány Vlastními pány Neutrální vztah k členským státům (teoreticky) Neutrální vztah k členským státům (teoreticky) Velmi těsný vztah s lobbyistickými skupinami Velmi těsný vztah s lobbyistickými skupinami Nadnárodní vs. národní elementy Nadnárodní vs. národní elementy

II) Utváření Komise Kolegium Komise jmenována vládami ČS – všechny ČS jednají kolektivně Kolegium Komise jmenována vládami ČS – všechny ČS jednají kolektivně Výslech před výborem EP Výslech před výborem EP EP může souhlasit či nesouhlasit s jednotlivými Komisaři, odmítnout však může jen celou Komisi, či předsedu EP může souhlasit či nesouhlasit s jednotlivými Komisaři, odmítnout však může jen celou Komisi, či předsedu Komisaři slibují prosazovat jen zájmy celého Společenství Komisaři slibují prosazovat jen zájmy celého Společenství

III) Složení Komise Předseda – primus inter pares? Předseda – primus inter pares? - Reprezentace, vedení jednání, rozdělování portfolií Komisaři – kalibr Komisaři – kalibr - Ovlivňuje národní příslušnost? - Jeden Komisař za každý stát, může se změnit Rozhoduje se „kolegiálním“ způsobem Rozhoduje se „kolegiálním“ způsobem

Struktura administrativy Komise Rozdělena podle funkčních a sektorových linií Rozdělena podle funkčních a sektorových linií Silně inspirováno FR systémem Silně inspirováno FR systémem Služby - Directorates General  Directorates  Divisions (dohromady cca lidí) Služby - Directorates General  Directorates  Divisions (dohromady cca lidí) Kabinety – skupina lidí osobně vybraná Komisařem Kabinety – skupina lidí osobně vybraná Komisařem - Osobní asistenti, podpora a expertiza - Oči a uši - Dříve dominováno národností Komisaře, dnes musí být multinacionální - Přístupové dveře ke Komisaři

Multinacionální povaha Komise Multinacionální povaha vs. meritokracie Multinacionální povaha vs. meritokracie Překladatelské povinnosti – 20% Překladatelské povinnosti – 20% Výhody Výhody - Nejrozvinutější multinacionální organizace světa - Poskytuje unikátní zkušenost svým zaměstnancům - Výběr expertů napříč EU - Důvěra národních vlád Nevýhody Nevýhody - Lidský faktor – národní loajalita - Meritokracie je omezována (kvóty, parachutage…) - Rozdílné způsoby práce – může způsobit problémy

IV) Funkce Komise Legislativní iniciativa Legislativní iniciativa Exekutiva Exekutiva Strážce smluv a sekundárního práva Strážce smluv a sekundárního práva Vnější reprezentace ES (WTO, bilaterální smlouvy) Vnější reprezentace ES (WTO, bilaterální smlouvy) Prostředník při jednání (např. smírčí procedura) Prostředník při jednání (např. smírčí procedura) „svědomí EU“ „svědomí EU“

V) Kritika Komise Netransparentní Netransparentní Nedemokratická Nedemokratická Vzdálená obyvatelům Vzdálená obyvatelům Pomalá a neoperativní Pomalá a neoperativní Sleduje vlastní cíle a ne obecně prospěšné cíle – teorie dobytého pole Sleduje vlastní cíle a ne obecně prospěšné cíle – teorie dobytého pole Příliš těsné vazby s lobbyisty Příliš těsné vazby s lobbyisty

Vývoj evropské spolupráce a integrace Evropský parlament

Co vy na to? Evropský parlament je nejzbytečnější institucí EU. Evropský parlament je nejzbytečnější institucí EU. Evropští poslanci jen tyjí z našich daní a nic nedělají. Evropští poslanci jen tyjí z našich daní a nic nedělají. EP pouze plýtvá,organizace je nesmyslná a nepřehledná, spousta majetku, který je k nepotřebě. EP pouze plýtvá,organizace je nesmyslná a nepřehledná, spousta majetku, který je k nepotřebě. Chodit k volbám do EP je ztráta času. Chodit k volbám do EP je ztráta času.

Struktura Mandát EP Mandát EP Postavení EP ve struktuře EU Postavení EP ve struktuře EU Volby do EP Volby do EP Vnitřní fungování EP Vnitřní fungování EP

1) Mandát EP Zpočátku Shromáždění marginální Zpočátku Shromáždění marginální V Jean Monnetově vizi mělo jen kontrolní význam V Jean Monnetově vizi mělo jen kontrolní význam V průběhu smluvních revizí radikálně zvětšené pravomoci V průběhu smluvních revizí radikálně zvětšené pravomoci  Nejdynamičtěji se rozvíjející instituce EU

EP po Maastrichtu 2. a 3. pilíř jen velmi omezené vstupy  Rada bude brát plně v potaz názory EP, EP může předkládat dotazy, názory a doporučení 2. a 3. pilíř jen velmi omezené vstupy  Rada bude brát plně v potaz názory EP, EP může předkládat dotazy, názory a doporučeníPravomoci: přezkoumávání a schvalování evropské legislativy a rozpočtu přezkoumávání a schvalování evropské legislativy a rozpočtu demokratická kontrola jiných institucí EU, včetně nejstaršího práva – sesadit Komisi (Santerova Komise) demokratická kontrola jiných institucí EU, včetně nejstaršího práva – sesadit Komisi (Santerova Komise) souhlas se jmenováním předsedy Evropské komise a členů Komise souhlas se jmenováním předsedy Evropské komise a členů Komise volba Evropského ombudsmana volba Evropského ombudsmana schvalování důležitých mezinárodních smluv (např. obchodní či asociační dohody mezi EU a třetími zeměmi) schvalování důležitých mezinárodních smluv (např. obchodní či asociační dohody mezi EU a třetími zeměmi)

2) Postavení EP ve struktuře EU  EP volen přímo od r. 1979, jediná instituce EU s přímým demokratickým mandátem  EP se podílí na přípravě legislativních aktů ES (1. pilíř)  srovnej s nár. Parlamenty Ve většině otázek ekonomické spolupráce (vnitřní trh) rovnocený partner Rady Ve většině otázek ekonomické spolupráce (vnitřní trh) rovnocený partner Rady Přirozený partner Komise? Přirozený partner Komise? Nejpřístupnější instituce EU – cíl lobbování Nejpřístupnější instituce EU – cíl lobbování Každá fyzická i právnická osoba právo petice k EP Každá fyzická i právnická osoba právo petice k EP

Druhy vstupů do rozhodovacího procesu Konzultace – nejstarší; Rada si nezávazně vyslechne názor EP Konzultace – nejstarší; Rada si nezávazně vyslechne názor EP Spolupráce – zavedeno JEA; EP může navrhnout změny návrhu Komise a stanoviska Rady v 1. čtení, postupně ustupuje ve prospěch procedury spolurozhodování Spolupráce – zavedeno JEA; EP může navrhnout změny návrhu Komise a stanoviska Rady v 1. čtení, postupně ustupuje ve prospěch procedury spolurozhodování Spolurozhodování – Maastricht; EP rovnocený s Radou, 2 čtení, v případě přetrvávajících sporů – smírčí výbor Spolurozhodování – Maastricht; EP rovnocený s Radou, 2 čtení, v případě přetrvávajících sporů – smírčí výbor Souhlas - vyžaduje se pro důležité mezinárodní smlouvy, rozšíření EU a pro některá významná rozhodnutí v rámci Společenství Souhlas - vyžaduje se pro důležité mezinárodní smlouvy, rozšíření EU a pro některá významná rozhodnutí v rámci Společenství Rozpočet - schválení rozpočtu vyžaduje souhlas EP, jehož se dosahuje podle zvláštní procedury Rozpočet - schválení rozpočtu vyžaduje souhlas EP, jehož se dosahuje podle zvláštní procedury

3) Volby do EP EP reprezentuje lid států EU – legitimita EU EP reprezentuje lid států EU – legitimita EU Volen na 5 let Volen na 5 let Volit může každý způsobilý občan Unie žijící v kterémkoliv státě EU Volit může každý způsobilý občan Unie žijící v kterémkoliv státě EU Dohromady 732 poslanců – málo nebo moc? Dohromady 732 poslanců – málo nebo moc? Malé země nadreprezentovány – ČR 24, NĚM 99 Malé země nadreprezentovány – ČR 24, NĚM 99 ALE, lidé v EU mají velmi malý zájem o práci EP – viz klesající volební účast ALE, lidé v EU mají velmi malý zájem o práci EP – viz klesající volební účast  EP odtržen od voličů, podceňování významu EP

EP a pochybná legitimita EU? Volby do EP – národní volby 2. řádu Volby do EP – národní volby 2. řádu Kampaně založené na domácích otázkách Kampaně založené na domácích otázkách Neexistuje žádná celoevropská strana Neexistuje žádná celoevropská strana Žádný boj celoevropských vizí Žádný boj celoevropských vizí Voliči mají pocit, že jejich hlas nic nezmění Voliči mají pocit, že jejich hlas nic nezmění  Poslanců příliš mnoho, slabá reprezentace  Neznalost pravomocí EP  Nepochopení práce EP a fungování EU (srovnej s nár. parlamenty)  Obecný nezájem o dění v EU – „vzdálenost“

Řešení? Změna přístupů poslanců EP a kandidátů Změna přístupů poslanců EP a kandidátů Vznik celoevropské platformy Vznik celoevropské platformy Změna přístupu politických elit ČS Změna přístupu politických elit ČS

4) Vnitřní fungování EP EP – „babylónská věž“ EU EP – „babylónská věž“ EU  Bábel jazyků  „zpupné plýtvání“ – sídla ve Štrasburku, Luxemburku a Bruselu Nejvyšší orgán – předsednictví – předseda (Josep Borell Fontelles) a 14 místopředsedů (M. Ouzký); předsednický mandát – 30 měsíců Nejvyšší orgán – předsednictví – předseda (Josep Borell Fontelles) a 14 místopředsedů (M. Ouzký); předsednický mandát – 30 měsíců Obrovská diverzita úhlů pohledu Obrovská diverzita úhlů pohledu Politický život založen na parlamentních frakcích Politický život založen na parlamentních frakcích Praktické fungování založeno na výborech Praktické fungování založeno na výborech

Politické frakce Frakce EP vs. politické strany v nár. parlamentech Frakce EP vs. politické strany v nár. parlamentech EPP-ED – středová formace, nejsilnější frakce, 264 mandátů EPP-ED – středová formace, nejsilnější frakce, 264 mandátů PSE – 200 mandátů, socialisté PSE – 200 mandátů, socialisté ALDE – 90 mandátů, liberálovně konzervativní ALDE – 90 mandátů, liberálovně konzervativní Verts/ALE – 42 mandátů, zelení a svobodná aliance Verts/ALE – 42 mandátů, zelení a svobodná aliance GUE/NGL – 41 mandátů, konfederace levicových poslanců GUE/NGL – 41 mandátů, konfederace levicových poslanců IND/DEM – 33 mandátů, nezávislost a demokracie IND/DEM – 33 mandátů, nezávislost a demokracie UEN – 30 mandátů, Evropa suveréních států UEN – 30 mandátů, Evropa suveréních států NI – 32, nezařazení NI – 32, nezařazení

Výbory 20 stálých výborů 20 stálých výborů ad hoc výbory ad hoc výbory Sektorově rozdělené Sektorově rozdělené Složení účastníků odráží rozložení sil v plénu Složení účastníků odráží rozložení sil v plénu Skutečné centrum politické práce Skutečné centrum politické práce Setkání 1 – 2 x měsíčně, veřejná Setkání 1 – 2 x měsíčně, veřejná

Stáže a pracovní příležitosti – Evropská unie, Instituce EU, Evropský parlament – Evropská unie, Instituce EU, Evropský parlament _en.htm _en.htm _en.htm _en.htm