Život na Zemi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Projevy života, třídění organismů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
VZTAHY ORGANISMŮ.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Rozmanitost organismů, třídění organismů
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Charakteristika ekosystému
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_10
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
PROJEVY ŽIVOTA.
Živá příroda.
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Jak zkoumáme přírodu?.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Potravní pyramida, potravní řetězec
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Živočichové rybníka a jeho okolí
Co jsme již poznali.
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
JAK ZKOUMÁME PŘÍRODU.
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Projevy života, třídění organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Rostliny.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Bakterie.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Život na Zemi

Projevy života život = soubor přírodních dějů probíhajících v organismech pohyb metabolismus růst a vývin dědičnost dráždivost rozmnožování vývoj

Pohyb živočichové: z místa na místo rostliny: spíše ohyby částí těla pohyb umožňují brvy, bičíky, končetiny (svaly a kosti) http://www.simpsonovi.net/obrazky/sekce/obrazky/animace/maggie2.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oxalis_Triangularis_Photonasty_Timelapse.ogg

Metabolismus = látková a energetická přeměna příjem živin živočichové: ústrojné látky v potravě rostliny: ústrojné látky z neústrojných pomocí fotosyntézy vylučování odpadních látek dýchání = výměna plynů rozklad složitých látek na jednoduché → energie skládání jednoduchých látek ve složitější → stavba těla (spotřeba energie)

Metabolismus ŽIVÝ ORGANISMUS ENERGIE − Pohyb − Myšlení ENERGIE − Dýchání − Potrava LÁTKY − Potrava − Vdech LÁTKY − Vylučování − Výdech

Růst a vývin v průběhu života jedince nevratné změny

Dědičnost předávání vlastností z rodičů na potomky (genetická informace) → podobají se

Dráždivost příjem podnětů z okolí a odpověď (reakce)

Rozmnožování zaručuje pokračování života nepohlavní rozmnožování nový jedinec z jednoho organismu pohlavní rozmnožování nový jedinec ze dvou rodičovských organismů

Vývoj vývoj druhu = evoluce

Podmínky života voda umožnila vznik a vývoj života k životu nezbytná součástí těl organismů

X X Podmínky života ústrojné (organické látky) a neústrojné (anorganické) látky živočichové, houby a bakterie přijímají ústrojné látky v potravě rostliny si vytváří ústrojné látky z neústrojných X X

Podmínky života kyslík sluneční záření neústrojná plynná látka dýchání → získávání energie z živin plíce, žábry, plicní vaky, povrch těla sluneční záření základní zdroj energie

Podmínky života přizpůsobení organismů prostředí stěhování stav strnulosti zimní spánek člověk → změna přirozeného prostředí učebnice strana 14

X Rozmanitost přírody společné projevy života rozmanitost organismů velikost tvar a stavba těla způsob života X

Rozmanitost přírody společné znaky → 5 skupin organismů: rostliny, živočichové, houby, bakterie, sinice celkem asi 1 500 000 druhů dříve i jiné organismy než dnes → vyhynutí → zkameněliny

Vztahy mezi organismy organismy ve vztahu k prostředí mezi sebou → potravní vztahy 3 skupiny: producenti, konzumenti, rozkladači

Vztahy mezi organismy Producenti: zelené rostliny a sinice schopnost fotosyntézy H2O + CO2 živiny (cukry) produkují → jsou schopné živit se sami sluneční záření chlorofyl

Vztahy mezi organismy

Vztahy mezi organismy Konzumenti Rozkladači → potravní řetězec živočichové živiny přijímají v potravě → konzumují Rozkladači houby a bakterie rozkládají těla uhynulých organismů → navrácení látek do oběhu → potravní řetězec

Vztahy mezi organismy potravní řetězec - koloběh živin a energie

Vztahy mezi organismy potravní pyramida zastoupení skupin organismů v přírodě rostliny, býložravci, masožravci

Vtahy mezi organismy mutualismus („symbióza“) predace parazitismus soužití výhodné pro oba org. predace lovec a kořist parazitismus cizopasník a hostitel složitý vývoj cizopasníka

Zkoumání přírody pozorování pokus (experiment) bez zásahu do průběhu děje oko, dalekohled, lupa, mikroskop pokus (experiment) vědomě zasahujeme záznamy, vyhodnocování, závěry

Zkoumání přírody mikroskop Antony van Leeuwenhoek okulár, objektiv tubus, stolek, stativ zrcátko (zdroj světla) zaostřovací šrouby trvalé a nativní preparáty