Co přináší program Zdraví 2020?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
OMC Pracovní expertní skupina
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav 2006
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Referenční rámec pro udržitelná evropská města ____________________________________________________________________________ Seminář Urbánní rozměr regionálního.
MUDr. Alena Šteflová, PhD
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Společenská odpovědnost organizací
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Politika sociální inkluze v Evropské unii
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
SYSTÉM psychosociální intervenční služby „SPIS“ k zajištění úkolů ochrany obyvatelstva a krizové připravenosti zdravotnictví v České republice. Porada.
Projekt POLYCE Markéta Borovská, Útvar rozvoje hl. m. Prahy Národní informační den pro zájemce OP ESPON února 2011.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Obor zdravotních služeb MZ
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Co přináší program Zdraví 2020? Seminář Strategické dokumenty péče o zdraví Alena Šteflová

Evropský region má společnou historii vzájemné spolupráce v oblasti veřejného zdraví. Byl jediným regionem, který nastavil vlastní cíle Zdraví pro všechny v roce 1980

Deklarace z Almy-Aty v r. 1978 a Zdraví pro všechny do r. 2000 Mezinárodní konference o základní zdravotní péči (primary health care) Primární zdravotní péče je základním článkem péče o zdraví a musí garantovat dostupnost, územně orientovaná, zajištěna integrovanými systémy se zpětnou vazbou Země by měly formulovat vlastní koncepce péče o zdraví Z definice zdraví plyne zodpovědnost více sektorů za zdraví Přijatelná úroveň zdraví pro všechny do r. 2000 může být dosažena společným úsilím vlád 38 cílů stanovených v rámci programu Zdraví pro všechny do roku 2000 Přidat léta životu Přidat život létům

Konference v Ottavě a přijetí Ottawské charty v r.1986 Vyzývá k novému pojetí v péči o zdraví – k jeho posilování a rozvoji (health promotion). Přechod od tradiční zdravotní výchovy k široce pojímané podpoře zdraví - metodou zdravotní politiky Základní strategie: Posílení aktivit na komunitní úrovni Rozvoj osobních dovedností Přeorientování zdravotnických služeb

Zdraví 21 - 51.WHA rok 1998 Snížit rozdíly ve zdravotním stavu mezi jednotlivými regiony i uvnitř států a umožnit všem občanům dosáhnout jejich plného zdravotního potenciálu 3 základní etické hodnoty: Zdraví je základní lidské právo Ekvita ve zdraví & solidarita Participace a zodpovědnost na rozvoji zdraví 4 základní postupy pokrývající péči o zdraví i fungování zdravotnických systémů uplatněné ve 21 cílech: Meziresortní strategie Programy zaměřené na zdravotní efekty/výsledek Integrovaná primární zdravotní péče Participační zdravotní rozvoj

Tallinská charta r. 2008 Konference: ZDRAVOTNÍ SYSTÉMY, ZDRAVÍ A BLAHOBYT „HEALTH SYSTEMS, HEALTH AND WEALTH Investovat do zdravotních systémů a posílit investice i do ostatních rezortů, které ovlivňují zdraví. Využívat důkazy o návaznosti sociálně ekonomického rozvoje a zdraví. Posilovat transparentnost systému a převzít odpovědnost za výkonnost zdravotního systému hodnocenou na základě měřitelných výsledků Východiskem by se měla stát strategie zaměřená na zlepšení zdraví lidí, Měla by stavět na kombinaci výchovných, preventivních, terapeutických a rehabilitačních opatření s důrazem na rozvoj primární péče.

                                       28. srpna 2008

NESPRAVEDLIVÉ ZDRAVOTNÍ ROZDÍLY Střední délka života ženy v Botswaně je 43 roků. Střední délka života ženy v Japonsku je 86 let. Rozdíl ve střední délce života obyvatel rozdílných čtvrtí města Glasgow (vzdálených od sebe jen 12 kilometrů), je 25 let. Tyto rozdíly nejsou biologicky odůvodněné.

“Tato publikace jednoznačně ukončila debatu “Tato publikace jednoznačně ukončila debatu. Zdravotní péče a životní styl jsou důležitými determinanty zdraví.Ale to, co v první řadě podmiňuje přístup ke zdravotním službám a ovlivňuje volbu životního stylu, jsou především sociální faktory.“ Photo: WHO/Chris Black Dr Margaret Chan, the DG of the WHO, at the launch of the CSDH Final Report in Geneva 28th August 2008

Vize pro Zdraví 2020 v r. 2010 (nástup nové Regionální ředitelky WHO Zsuzsany Jakab) Návrh na vytvoření nové evropské zdravotní politiky Zdraví 2020 představující politický rámec pro zdravotní politiku v Evropském regionu WHO na desetileté období Nové výzvy: enormní nárůst NCD, problematika stárnutí, nutnost reagovat na nové nenadálé hrozby , limitace zdrojů do zdravotnictví, finanční krize a nové evidence based přístupy ( socioekonomické determinanty, nerovnosti ve zdraví, integrovaný přístup k potírání rizik NCD)

Důležité milníky tvorby H 2020 60.zasedání Evropského regionálního výboru v roce 2010 - schválilo připravit nový evropský rámec zdravotní politiky v kontextu 21.století Fáze 1 Koncepční práce, sběr dat, informací,konsultace (písemné, jednání) Fóra vysoce postavených vládních úředníků pro evropskou zdravotní politiku (European healthPolicy Forum for High-level Government Officials) (zahájeny v březnu 2011v Andoře, Izreael, Brusel ) Vytvořen první strategický návrh a doprovodné dokumenty září 2011, Baku – WHO Regional Committee (RC61) odsouhlasen strategický rámec URGES Member States to collaborate actively in the process of developing and consulting on Health 2020

RC61 Health 2020 related documents (E/R) First Complete Draft of the Policy Health 2020 Draft Resolution Health 2020 Working Paper 18 pages 3 pages 80 pages European Review Social Determinants & Health Divide 2nd Interim Report Setting Targets for Health 2020 Setting Targets for Health 2020 Governance for Health in 21st Century Final Report Flyer for Technical Discussion Background- Technical Discussions 93 pages 75 pages 2-4 pages 15 pages

Důležité milníky tvorby H 2020 Fáze 2 Oslovení dalších sektorů Široká konsultace se členskými státy a dalšími institucemi (zasláno k oponentuře) Vytvoření Finalní verze strategie včetně doprovodných dokumentů září 2012, Malta – WHO Regional Committee (RC62) schválení dokumentu členskými státy

Health2020 - zapojení partnerů Úspěšné plnění strategického rámce bude vyžadovat stanovení společných cílů a širokou spolupráci lidí a organizací napříč společností: spolupráce vlád, nevládních organizací, občanské společnosti, soukromého sektoru, vědeckých pracovišť a výukových pracovišť, zdravotníků, komunit Identify synergies for health with wider national and European priorities

Joint Action Plan OECD and the WHO Regional Office for Europe, RC62, Malta, September 2012

Closer cooperation between health and finance Ministries and insurance funds OECD /WHO Joint Meeting on Financial Sustainability of Health Systems. Tallinn, Estonia, 2012 At the same time as supporting Member States directly, we also need to reflect on the bigger picture, in particular concerns over the sustainability of health systems; for this we need a stronger dialogue between health and finance ministries, and the joint meeting we held with the OECD earlier this year on financial sustainability was a real step forward in this respect, and we are now actively exploring further collaboration with the OECD and the European Union in this field. 16

Plánovaná jednání v roce 2013 Oslo Conference (17-18 April) Tallinn Conference (17-18 Oct) Alma Ata Conference (preliminary date ( 6-7 Nov) Finland/Helsinki: “Health in all policies – 8th global conference on health promotion“(10-14 June) Austria /Vienna: “Ministerial Conference on Nutrition and Noncommunicable Diseases within the Framework of Health2020 in the WHO European Region ( 4-5 July) Turkmenistan /Ashgabat: “Ministerial Conference on the Prevention and Control of Noncommunicable Diseases” (10-11 Dec)  

Health2020 Stanovuje strategické směřování a 4 prioritní oblasti pro politická opatření - Investování do zdraví v průběhu celého životního cyklu a vytváření možností pro posilování zodpovědnosti občanů ke zdraví - Řešení největších zdravotních výzev v regionu – přenosné a nepřenosné nemoci - Posilování zdravotnických systémů, v jejichž centru jsou lidé, posilování kapacit veřejného zdravotnictví a připravenosti a schopnosti reagovat na nenadálé hrozby - Vytváření zdravých komunit a podpůrného prostředí pro zdraví občanů

Investování do zdraví v průběhu celého životního cyklu Programy podpory zdraví založené na principech aktivního zapojení a posilování zodpovědnosti občanů ke zdraví: - zlepšování zdravotní gramotnosti - propagace volby zdravějšího životního stylu namísto laciných alternativ - ochrana zdraví dětí a mládeže - podpora zdraví na pracovišti - zdravé stárnutí - zabezpečení zdravých potravin a skladby stravování jako odpověď na epidemii obezity - významná pozornost musí být věnována sociálním determinantám zdraví a zdravotním rozdílům mezi sociálními skupinami

Vytváření zdravých komunit a podpůrného prostředí pro zdraví občanů Vytváření zdravých komunit a podpůrného prostředí pro zdraví občanů Zdravé komunity reagují aktivněji na nové nebo nepříznivé situace, jsou lépe připraveny na změny či krize ekonomické, sociální nebo životního prostředí Oživení WHO komunitních přístupů zaměřených na města, školy, pracoviště Poznámka: stávající sítě zdravých měst využívány jak v přípravě dokumentu tak jeho implementaci na lokální úrovni

Health2020 – 6 klíčových cílů Pro stanovené 4 prioritní oblasti je navrženo 6 klíčových cílů v rámci WHO EURO pro monitoring realizace: - snížit předčasnou úmrtnost do r.2020 - zvýšit očekávanou délku života - snížit nerovnosti ve zdraví - zvýšit duševní pohodu obyvatel - zajistit univerzální pokrytí systémem zdravotní péče - stanovení národních cílů v oblasti zdraví Cíle budou hodnoceny jako cíle regionální – „regionální průměr“ Stanovení indikátorů pro naplňování je předmětem dojednávání – ukončeno v květnu 2013 na jednání Standing Committee RC Regionální ředitelka předloží střednědobé hodnocení procesu implementace na RC v r. 2016

Koncepční programy WHO: Zdraví pro všechny do roku 2000 (Health for All) Národní program obnovy a podpory zdraví (vl.usnes. č.247/1991) Střednědobá strategie (vl. usnesení č. 273/1992) Dlouhodobá strategie (přijata v r. 1995) Zdraví 21 (Health 21) Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ( vl. usnesení 1046/2002)

Hodnocení politiky podpory zdraví a její infrastruktury v ČR BCA - 2002-2003 - zpracované Evropskou kanceláří WHO - podpora zdraví k ovlivnění životního stylu delegována pouze na resort zdravotnictví malá spoluúčast všech zainteresovaných partnerů potenciál existuje v krajích/ municipalitách Silný potenciál k vytvoření podmínek pro dobrý zdravotní stav populace, a to začleněním podpory zdraví do procesu tvorby rozvojových plánů. Cílem je demonstrovat, že zdraví populace představuje kapitál pro širší sociální a ekonomický rozvoj Naučit jednotlivé rezorty přemýšlet „v intencích zdraví“ (sledovat, jaký dopad mají jejich jednotlivá opatření na zdraví obyvatel)

K čemu by se měli vyjádřit účastníci Jak dále se Zdravím 2020 K čemu by se měli vyjádřit účastníci dnešního semináře Mezinárodní závazek – připojit se k Evropské politice a přispět k její implementaci – na základě konsensuálního a odborníky garantovaného stanoviska Zhodnocení úspěšnosti i neúspěšnosti dosavadních přístupů Základní přístup k tvorbě aktuální strategie odrážející nové výzvy Aktualizace dlouhodobého strategického konceptu ČR