Úvod do mechanoterapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
OŠETŘOVÁNÍ DEKUBITŮ A OPRUZENIN
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
MESIT – 8. květen MASÁŽE Jakub Mrva. Proč masáž? - patří mezi nejvhodnější metody regenerace sil po práci - pomáhá při nežádoucích stavech jako.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Andrea Havlíková Název materiálu: Reflexní masáže – zásady a provedení.
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Teorie sportovní masáže
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
KOŽNÍ SYSTÉM.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM24260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Klasická a sportovní masáž II
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
VY_32_INOVACE_TMM22160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
VY_32_INOVACE_TMM21460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM22560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
VY_32_INOVACE_TMM23160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Aneta Kafková, Marie Strašíková
Postavení FT v oboru Fyzioterapie Kombinovaná terapie
Ošetřovatelská péče o nem. s infekční hepatitis
Regenerace ve sportu I MUDr.Kateřina Kapounková
Regenerace jako součást tréninku Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Pomocné prostředky tréninku
Přírodopis ČLOVĚK Tento projekt bude napsán podle výstavy Bodies, na které jsem byla nedávno v Praze.
Fyzikální terapie I Mechanoterapie – 1. část.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
VY_32_INOVACE_TMM23060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM25560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM25860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM23760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Mgr. Pavla Formanová, cert. MDT 3.LF UK
Úvod do měkkých technik
ÚVOD DO KLASICKÉ MASÁŽE
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
AROMATERAPIE.
MUDr.Kateřina Kapounková
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
Regenerace Školení trenérů Praha Pojem regenerace  Děje vedoucí k návratu tělesných a psychických sil zátěž – únava – zotavení (regenerace)  Fyziologické.
Masáž ve sportu Doc. PhDr. Blanka Hošková, CSc. FTVS UK Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
KRYOTERAPIE (celková kryoterapie) , Brno Bc. Dagmar Králová.
Úvod do mechanoterapie
Sportovní a rekondiční masáž
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Regenerace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Kosmetická masáž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Ondřej Niedoba, Danuta Endrychová
Úvod do mechanoterapie
Elektrogymnastika a využití feedbacku pro terapii
Postavení FT v oboru Fyzioterapie Kombinovaná terapie
PhDr. Vlasta Kursová, Ph.D.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Fyzikální terapie I Masáže Jan Horáček.
Vymezení fyzikální terapie
Fyzikální terapie I Masáže Jan Horáček.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Úvod do mechanoterapie Fyzikální terapie I Úvod do mechanoterapie

Dagmar Králová 22. 9. 2010 Fyzioterapie, FSpS MU

Osnova přednášky Definice a rozdělení fyzikální terapie. Obsah mechanoterapie. Masáže (historie, dělení, účinky, indikace, KI, zásady, poloha). Palpace. Poloha klienta při masírování. Klasická masáž (charakteristika, typy, hmaty a jejich použití). Sportovní masáže (charakteristika, typy). Relaxační masáž (charakteristika, typy).

Definice FYZIKÁLNÍ TERAPIE „ Fyzikální terapie představuje převážně empirické terapeuticképoužití působení různých druhů zevní energie na živý organismus.“ J. Poděbradský

Dělení FYZIKÁLNÍ TERAPIE Dle Poděbradského: mechanoterapie; termoterapie; fototerapie; elektroterapie; magnetoterapie; hydroterapie; komb. terapie.

Dělení MECHANOTERAPIE: masáže; polohování kloubů; extenze a trakce; pasivními pohyby (motodlahy); techniky měkkých tkání a další speciální techniky (K-tape, tape); manipulace; UZ.

Masáže - HISTORIE Nejstarší zprávy z Egypta, Číny, Mezopotámie. V antice se uplatňuje ve sportu. V Římě a Turecku se uplatňuje v lázeňství. K dalšímu rozvoji dochází v období renesance. Od 19. stol. se datuje moderní masážní škola Henrika Linga (Švédsko – zakladatel Ústředního ústavu pro gymnastiku), Metzgera (Holandsko) a Zabludowského (Berlin – vedoucí Ústavu pro masáž). Masáž Zabludowského u nás zavádí ve 30.letech Cmunt a na jeho práci navazuje Přerovský.

Klasifikace masáží: klasické; sportovní; relaxační; reflexní; masáž útrobních orgánů; kosmetická; derivační masáž (Cyriax); periostální a fasciové masáže; lymfatická masáž a lymfodrenáž; přístrojové (baňkování, vakuově-přetlaková); jiné.

Účinky masáže: Lokální: Segmentální. Supraspinální, celkové: zvýšení perfuze – resorpce otoků a zlepšení výživy; odstranění povrchových zrohovatělých vrstev kůže; uvolnění potních žláz; vliv na endokrinní, lymfatický a žilní systém, sv. tonus, bolest; podpůrný vazivový aparát a vnitřní orgány. Segmentální. Supraspinální, celkové: limbický systém; retikulární formace; vliv na psychiku .

Masáže – hygiena prostředí

Masáže – hygiena prostředí: vzdušné, světlé, dobře větratelné prostředí; do 180 cm s omyvatelným povrchem (barva bílá x barevná); základní podmínky (umyvadlo s tekoucí teplou a studenou vodou, nejméně 1m prostor kolem stolu, teplota 23-24°C, ? osvětlení nejlépe přirozené, umělé ne menší intenzity než 100 luxů); dostupnost WC a ? sprchy; pevný ? polohovací stůl, vysoký asi 70-75cm, vždy s čistým prostěradlem či omyvatelným povrchem. (? - nevyžaduje hygiena)

Masáže – masážní prostředky: mýdla; emulze (EMSPOMA: bílá – základní; oranžová „O“ – hřejivá; modrá „M“ - chladivá, osvěžující; zelená „Z“ - proti bolesti, zvýš. citlivosti, únavě; speciál „S“ - díky silikonovému oleji má vodoodpudivý účinek, způsobuje vazodilataci a má povzbudivý účinek); gely (většinou též červené hřejivé, modré chladivé); lihové přípravky v kombinaci s látkami nerozpustnými ve vodě a v olejích (ALPA, LESANA, SPORTOVKA: A – univerzální, B – hřejivá, C – chladivá a osvěžující); oleje (bio – kokosový, Saloos, esence – levandule snižuje TK); pudry, zásypy (lymfodrenáž).

Indikace masáží: poúrazové a pooperační stavy; chronické revmatické choroby; choroby krevního oběhu a cév; chronické choroby dýchacího systému; obstipace, zejména atonického typu; hemiplegie a paraplegie; funkční nervové poruchy; rekonvalescence po těžkých chorobách; stavy po fyzickém vyčerpání a svalové únavě.

KI masáží (místní, celkové): bez lékařského předpisu; horečnaté, infekční a akutní zánětlivé choroby; stavy vyžadující naprostý klid na lůžku; celková tělesná slabost; kožní hnisavé a plísňové afekce; bezprostředně po jídle; aplikace v místě čerstvého poranění; v místech velkých uzlovitých varixů; některé krvácivé choroby; pokročilá ateroskleróza a osteoporóza; choroby dutiny břišní; gravidita + šestinedělí (masáž břicha).

Masáže – pokyny pro klienty Nemasírovat po větším jídle, v případě masáže břicha ani po menším. Masírovaný se před masáží osprchuje teplou vodou, popř. doporučujeme krátké saunování vedoucí ke zvýšení perfuze masírovaných částí těla. V případě déle trvající masáže odkrýváme pouze masírované plochy. Ideálně fyzický i psychický klid po masáži.

Masáže – pokyny pro maséra Vzdělání. Bezinfekčnost. Přísná hygiena (mytí rukou před každým novým pacientem apod.).

Palpace je to základní prostředek myoskeletální medicíny; diferenciace charakteru palpovaných tkání (obrysy kostí či fascie…); nezáleží na velikosti palpační plochy terapeuta; vnímat teplotu, potivost; měnit směr a intenzitu – dokonalý vjem; fenomén protažlivosti a posunlivosti, JP; vyhodnocujeme reaktivitu pacienta; interakce, verbálně nesdělitelná.

Poloha

Klasická masáž řada mech. podnětů, které se provádějí na těle nemocného za účelem léčebným pouze rukou (Přerovský); typy (dle masírované části, celková – sestupná x vzestupná, TK).

Hmaty klasické masáže: Hnětací: tření; roztírání, vytírání; hnětení. Nárazové: tepání; chvění. Pohyby v kloubech.

Sportovní masáž je klasická masáž aplikovaná ve sportu na základě pocitů osvěžení a místního zotavení unavených skupin svalových s následným zlepšením až uvolněním pohybů (Žaloudek).

Typy sportovní masáže: přípravná (24 hodin před výkonem – následná regenerace; hnětení); pohotovostní a mezi výkony (dle psychiky sportovce inhibujeme či facilitujeme - tepání/svaly v akci jen povrchovějšími hmaty – nepřekrvit!!!, u svalů ne tolik aktivních zvýšit cirkulaci – více do hloubky); regenerační (po sportovním výkonu, urychlení odplavení laktátu, hodinu po výkonu – vyklusání + strečink); léčebná masáž po sportovním výkonu (konzultace s lékařem, po zranění, vychází z klasické).

Relaxační masáž vychází z klasické masáže a slouží k odbourání stresu a vyrovnání stavu mysli; používá pomalých dlouhých tahů; esence (alergie); teplo (lávové kameny); muzikoterapie.

Doporučená literatura: Poděbradský, J.: Rehabilitace a fyzikální lékařství. Praha: ČLS JEP, 1995. 50. s. Gúth, A.: Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh Gúth, 1998. 2. vyd, 449 s. Sedmík, J. Masáže. Praha: Svoboda, 1999. 3. vyd. 194 s. ISBN 80-205-1002-8. Žaloudek, K.: Masáž. Praha: Avicenum, 1975. 2.vyd., 248 s. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/masaz/web/pages/sportovni-masaz.html

Vnímejte člověka jako celek – tělo i duši!