CESTOVNÍ RUCH Přednáška Cestovní kanceláře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

CESTOVNÍ RUCH 1. Přednáška Úvod, historie
Jan Chroust Pavel Sleza
ST LUCIA ČESKO – NĚMECKÉ CENTRUM PROVOZNÍ ŘÁD. Zřizovatelem KC je společnost B O H E M I A S, s.r.o. Tento provozní řád vydává vedení společnosti za účelem.
Podnikatelský záměr Volba, v čem budu podnikat Průzkum Plán realizace
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
CK – činnosti touroperátora
Obchodní společnosti.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Služby letecké dopravy
Management cestovního ruchu
Právní procesy. Právní řád Předpisy zákonné –Ústava –Ústavní zákony –Zákony –Zákonná opatření Předpisy prováděcí –Vládní nařízení –Vyhlášky –Vyhlášky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKÁNÍ Ing. Hana Kročová EKONOMIKA
Pojištění v CR = placená služba proti nahodilým a nepředvídatelným událostem = právo účastníka na výplatu peněžních prostředků souvisejících s úhradou.
Automobil a daň z mezd Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně firemní motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se.
Cestovní kanceláře funkce CK – 1. zkoumání spotřebitelské poptávky
SLUŽBY POJIŠTĚNÍ. Princip pojištění vytváření finanční rezervy sloužící k úhradě potřeb nebo škod, které vzniknou pojištěným osobám z nahodilých událostí.
Management cestovního ruchu
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Autor: Ing.Holenda Jiří
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Cestovní kanceláře a agentury
Anglie a Paříž pro základní školy
Právní procesy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Obchodní společnosti.
Pojištění odpovědnosti 2015 Ing. Olga Hebká Pojištění občanské odpovědnosti 2.Pojištění odpovědnosti zaměstnance.
Přímá podpora kapitola rozpočtu 7 Denisa Kolouchová 1.
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKON O ŽIVNOSTENSKÉM PODNIKÁNÍ (ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON) č. 455/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_16.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_17.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_18.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
1. Úvodní hodina – Postavení a činnost CK. Činnost CK a CA Zákon o živnostenském podnikání Podmínky provozování CK Podmínky provozování CA.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PODNIKÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
N Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ n Číslo a název šablony n klíčové aktivity III/2 n klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Právní subjekty v podnikání
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Živnostenský zákon Podnikání.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ základní informace ke smlouvě
Pojištění odpovědnosti za škodu při výkonu povolání a zájmové činnosti
Právní úprava cestovního ruchu v ČR: živnostenský zákon
Pracovně právní vztahy
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Kalkulace ceny zájezdu
Trasování a sestavení programu zájezdu
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Transkript prezentace:

CESTOVNÍ RUCH Přednáška Cestovní kanceláře Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu, email : katkag@mendelu.cz, http://akela.mendelu.cz/~katkag/

CESTOVNÍ KANCELÁŘ -základní provozní jednotka CR Zprostředkování Organizování Zabezpečování služeb souvisejících s CR Dle charakteru a rozsahu služeb: Základní cestovní kanceláře Specializované cestovní kanceláře

Příčiny ovlivňující vznik určité specializace 1) Geografická poloha cestovní kanceláře Přijímající Vysílající 2) Spojení s jiným, obvykle dodavatelským subjektem 3) Přímou vazbou vlastníka CK

Rozdělení CK z hlediska velikosti Velké – nad 50 zaměstnanců (základní) Střední – 5-50 zaměstnanců Malé – do 5 zaměstnanců (specializované)

ZALOŽENÍ A PROVOZOVÁNÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE období 1990-2001 duben 2001: Zákon 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu (všechny CK pojištěny) Příčiny vzniku Cíle Obsah

ZÁKON O CESTOVNÍM RUCHU Cíle Ochrana spotřebitele Definovat práva a povinnosti CK a zákazníka Skloubit ochranu spotřebitele se zájmy podnikatelských subjektů Respektovat podmínky implementace právních předpisů ČR a Evropského společenství, směrnice EU č. 90/314/EHS o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy

Obsah zákona Vymezení základních pojmů: zájezd zákazník Vymezení dvou nových živností Provozování cestovní kanceláře (koncesovaná) Provozování cestovní agentury (vázaná) Určení podmínek pro vydání koncesní listiny CK Definuje pojmy: Povinné smluvní pojištění Povinnosti cestovní kanceláře Cestovní smlouva

ZÁJEZD kombinace minimálně dvou služeb cestovního ruchu přes noc, déle jak 24 hodin 2. služba tvoří min. 20 % ceny B/B NE!!! Zájezdem JE i jakákoli kombinace služeb CR sestavená až na základě individuálního požadavku klienta = fortfeity ZÁKAZNÍK – osoba, která uzavřela cestovní smlouvu

ČINNOST CESTOVNÍ KANCELÁŘE (CK) může prodávat zájezdy nabízet a prodávat jednotlivé služby CR či jejich kombinace zprostředkovávat prodej zájezdů či jednotlivých služeb CR či jejich kombinací pro jiné CK nebo CA či jiné osoby prodávat věci související s cestovním ruchem CK i CA musí označit provozovnu a propagační materiály určené zákazníkovi slovy „cestovní kancelář“ či „cestovní agentura“

ČINNOST CESTOVNÍ AGENTURY (CA) nesmí prodávat zájezdy pod svým jménem ani fortfaity smí nabízet a prodávat jednotlivé služby CR smí prodávat jednodenní výlety zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb CR pro jiné CK nebo CA či jiné osoby smí prodávat věci související s cestovním ruchem nesmí zprostředkovávat prodej zájezdu pro subjekt, který není CK

PODMÍNKY PRO VYDÁNÍ KONCESNÍ LISTINY Všeobecné podmínky k provozování živnosti Smlouva s pojišťovnou o pojištění (Povinné smluvní pojištění proti úpadku cestovní kanceláře) Podnikatelský záměr Stanovisko MMR Dle vyjádření MMR ŽÚ vydá koncesi

POVINNÉ SMLUVNÍ POJIŠTĚNÍ CK Uzavírá pouze CK Doklady určené zákazníkovi (www.mmr.cz) Označení pojišťovny Podmínky pojištění Způsob ohlášení pojistné události Pojistná částka sjednána na min 30% plánovaných ročních tržeb z prodeje zájezdů Pojistné: 0,9 – 6 % z plán. tržeb Spoluúčast CK na pojistné události: min. 2 % z plán. tržeb z prodeje zájezdů

POVINNOSTI CK Uzavřená pojistná smlouva Koncesní listina Označení materiálu a provozovny „cestovní kancelář“ Informovat v katalogu o všech skutečnostech, které mají vliv na rozhodnutí zájemce o koupi zájezdu (zákon přesně stanoví jednotlivé body) Uzavřít s klientem cestovní smlouvu

CESTOVNÍ SMLOUVA písemná zákazník – CK Náležitosti Zkratky u zájezdu: BB, HB, FB, AI

VŠEOBECNÉ ZÁRUČNÍ PODMÍNKY ÚČASTI NA ZÁJEZDECH Jsou součástí cestovní smlouvy CK si je stanovují individuálně Upravují vztah mezi klientem a CK Informují o rozsahu pojištění zájezdu Stornovací lhůty Reklamační služby

Postup při předložení žádosti o pojistné plnění písemný nárok nejpozději do 6 měsíců od vzniku pojistné události platné cestovní smlouvy doklad o uhrazení zálohy či plné ceny zájezdu

Asociace cestovních kanceláří (ACK ČR) X Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu v ČR, cca 250 členů

SLUŽBY CK Standardní zájezdy / Fortfaity Poskytování informací Rezervace Recepční služby Tematické akce pro jednotlivce a skupiny Lázeňské léčebné pobyty / Kongresové služby / Výlety, garantované trasy a transfery Průvodcovské služby Obstarání víz Pojišťovací služby Směnárenské služby Prodej tuzemských, zahraničních dopravních cenin, kolků, map, cestovních pomůcek a jiného zboží Obstarání a předprodej vstupenek na kulturní a sportovní akce Obstarání taxislužby, půjčování aut

kombinace minimálně 2 služeb ZÁJEZD produkt CK kombinace minimálně 2 služeb Z geografického hlediska dělíme zájezdy: domácí zahraniční Podle způsobu přípravy: standardní, katalogové fortfaitové Podle použitého dopravního prostředku: letecké / autokarové / vlakové / s vlastní dopravou Podle programu: pobytové poznávací

PŘÍPRAVA ZÁJEZDU Obsahuje tyto části 1) Vypracování trasy, itinerář zájezdu 2) Písemné smlouvy s partnery 3) Kalkulace zájezdu 4) Nabídka a prodej

KALKULACE CENY ZÁJEZDU Cena (min. N cena) = Náklady na služby dodavatelů služeb + Kalkulace vlastních nákladů

KALKULACE CENY ZÁJEZDU Prodejní cena zájezdu = Minimální nákladová cena + Přirážka

Prodejní cena zájezdu + 2) Rozpočitatelné položky 3) Přirážka / marže 1) Náklady na jednoho klienta + 2) Rozpočitatelné položky 3) Přirážka / marže 4) Zákonné pojištění CK

DVOJSTUPŇOVÁ KALKULACE Předběžná cena (prodejní) Výsledná cena (vyúčtování) Liší se dle: obsazenosti zájezdu kurzových rozdílů nepředvídatelných nákladů atd.

Prodejní cena zájezdu Při výpočtu prodejní ceny zájezdu je třeba znát: ceny dodavatelů předpokládaný devizový kurz minimální počet účastníků pro realizaci zájezdu, obvykle: standard katalog 80%, fortfait 95%

NABÍDKA A PRODEJ Nabídka: počet plánovaných účastnických míst, které má CK k dispozici na určitém místě v určitém čase Nepřímá nabídka prospekt, katalog, plakát, veletrh reklama v hromadných sdělovacích prostředcích videokazety, výkladní skříně, vitríny internet prostory CK

Přímá nabídka propagační dopis (dle databáze klientů) osobní nábor (pro skupiny, podniky, školy…) vlastní prodej u pultu cestovní kanceláře činnost průvodců, přímých propagátorů, reprezentantů CK

Prodej zájezdu navázání kontaktu se zákazníkem informování o jeho možnostech a podmínkách účasti na zájezdu uzavření cestovní smlouvy

PŘÍKLAD Vypočtěte prodejní cenu pro standardní čtyřdenní poznávací zájezd do Rakouska. Stanovte katalogovou (předběžnou, prodejní) cenu v Kč pro 1 osobu. Služby: 1. ubytování a stravování: a) 2 noci za 20 EUR/os./noc B/B b) 1 noc za 30 EUR/os./noc H/B c) 2 x oběd za 10 EUR/os. 2. doprava: - autobusem pro 40 osob - předpokládaná trasa 1800 km, - smluvní cena 21Kč/km (CK zajistí ubytování a stravu pro 1 řidiče) 3. průvodce: 1000 Kč/den mzda vč. diet (CK zajistí ubyt. a stravu) 4. pojištění léčebných výloh 21 Kč/os./den

PRŮVODCE CESTOVNÍ KANCELÁŘE Asociace cestovních průvodců Podmínky pro provozování průvodcovské činnosti 18 let způsobilost k právním úkonům trestní bezúhonnost maturita průvodcovské zkoušky zkouška ze světového jazyka praxe 3 roky

PRŮVODCE CESTOVNÍ KANCELÁŘE Okruh znalostí průvodce Informační minimum Komparační minimum Historická paralela Rozdělení Průvodce poznávacích zájezdů Průvodce pobytových zájezdů Technický průvodce (tzv. pendl)

PRŮVODCE CESTOVNÍ KANCELÁŘE Charakteristika osoby průvodce (požadavky) záliba v cestování dobrá paměť a znalosti orientační schopnosti příjemné vystupování znalost jazyků řečnické nadání vycházet dobře s cestovní kanceláří dobrá komunikace s lidmi, umět vyhovět klientům

TIME SHARING sdílené vlastnictví nemovitosti k rekreačním účelům na určitý časový úsek = netradiční forma cestování, např. na 2-3 týdny v roce ! není to zájezd-pojištění proti krachu chybí! při podpisu smlouvy velká částka RCI (Resort condominium International) 2,6 mil. členských rodin 7 mil. osob 3 600 letovisek II (Interval International)