CESTOVNÍ RUCH Přednáška Cestovní kanceláře Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu, email : katkag@mendelu.cz, http://akela.mendelu.cz/~katkag/
CESTOVNÍ KANCELÁŘ -základní provozní jednotka CR Zprostředkování Organizování Zabezpečování služeb souvisejících s CR Dle charakteru a rozsahu služeb: Základní cestovní kanceláře Specializované cestovní kanceláře
Příčiny ovlivňující vznik určité specializace 1) Geografická poloha cestovní kanceláře Přijímající Vysílající 2) Spojení s jiným, obvykle dodavatelským subjektem 3) Přímou vazbou vlastníka CK
Rozdělení CK z hlediska velikosti Velké – nad 50 zaměstnanců (základní) Střední – 5-50 zaměstnanců Malé – do 5 zaměstnanců (specializované)
ZALOŽENÍ A PROVOZOVÁNÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE období 1990-2001 duben 2001: Zákon 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu (všechny CK pojištěny) Příčiny vzniku Cíle Obsah
ZÁKON O CESTOVNÍM RUCHU Cíle Ochrana spotřebitele Definovat práva a povinnosti CK a zákazníka Skloubit ochranu spotřebitele se zájmy podnikatelských subjektů Respektovat podmínky implementace právních předpisů ČR a Evropského společenství, směrnice EU č. 90/314/EHS o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy
Obsah zákona Vymezení základních pojmů: zájezd zákazník Vymezení dvou nových živností Provozování cestovní kanceláře (koncesovaná) Provozování cestovní agentury (vázaná) Určení podmínek pro vydání koncesní listiny CK Definuje pojmy: Povinné smluvní pojištění Povinnosti cestovní kanceláře Cestovní smlouva
ZÁJEZD kombinace minimálně dvou služeb cestovního ruchu přes noc, déle jak 24 hodin 2. služba tvoří min. 20 % ceny B/B NE!!! Zájezdem JE i jakákoli kombinace služeb CR sestavená až na základě individuálního požadavku klienta = fortfeity ZÁKAZNÍK – osoba, která uzavřela cestovní smlouvu
ČINNOST CESTOVNÍ KANCELÁŘE (CK) může prodávat zájezdy nabízet a prodávat jednotlivé služby CR či jejich kombinace zprostředkovávat prodej zájezdů či jednotlivých služeb CR či jejich kombinací pro jiné CK nebo CA či jiné osoby prodávat věci související s cestovním ruchem CK i CA musí označit provozovnu a propagační materiály určené zákazníkovi slovy „cestovní kancelář“ či „cestovní agentura“
ČINNOST CESTOVNÍ AGENTURY (CA) nesmí prodávat zájezdy pod svým jménem ani fortfaity smí nabízet a prodávat jednotlivé služby CR smí prodávat jednodenní výlety zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb CR pro jiné CK nebo CA či jiné osoby smí prodávat věci související s cestovním ruchem nesmí zprostředkovávat prodej zájezdu pro subjekt, který není CK
PODMÍNKY PRO VYDÁNÍ KONCESNÍ LISTINY Všeobecné podmínky k provozování živnosti Smlouva s pojišťovnou o pojištění (Povinné smluvní pojištění proti úpadku cestovní kanceláře) Podnikatelský záměr Stanovisko MMR Dle vyjádření MMR ŽÚ vydá koncesi
POVINNÉ SMLUVNÍ POJIŠTĚNÍ CK Uzavírá pouze CK Doklady určené zákazníkovi (www.mmr.cz) Označení pojišťovny Podmínky pojištění Způsob ohlášení pojistné události Pojistná částka sjednána na min 30% plánovaných ročních tržeb z prodeje zájezdů Pojistné: 0,9 – 6 % z plán. tržeb Spoluúčast CK na pojistné události: min. 2 % z plán. tržeb z prodeje zájezdů
POVINNOSTI CK Uzavřená pojistná smlouva Koncesní listina Označení materiálu a provozovny „cestovní kancelář“ Informovat v katalogu o všech skutečnostech, které mají vliv na rozhodnutí zájemce o koupi zájezdu (zákon přesně stanoví jednotlivé body) Uzavřít s klientem cestovní smlouvu
CESTOVNÍ SMLOUVA písemná zákazník – CK Náležitosti Zkratky u zájezdu: BB, HB, FB, AI
VŠEOBECNÉ ZÁRUČNÍ PODMÍNKY ÚČASTI NA ZÁJEZDECH Jsou součástí cestovní smlouvy CK si je stanovují individuálně Upravují vztah mezi klientem a CK Informují o rozsahu pojištění zájezdu Stornovací lhůty Reklamační služby
Postup při předložení žádosti o pojistné plnění písemný nárok nejpozději do 6 měsíců od vzniku pojistné události platné cestovní smlouvy doklad o uhrazení zálohy či plné ceny zájezdu
Asociace cestovních kanceláří (ACK ČR) X Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu v ČR, cca 250 členů
SLUŽBY CK Standardní zájezdy / Fortfaity Poskytování informací Rezervace Recepční služby Tematické akce pro jednotlivce a skupiny Lázeňské léčebné pobyty / Kongresové služby / Výlety, garantované trasy a transfery Průvodcovské služby Obstarání víz Pojišťovací služby Směnárenské služby Prodej tuzemských, zahraničních dopravních cenin, kolků, map, cestovních pomůcek a jiného zboží Obstarání a předprodej vstupenek na kulturní a sportovní akce Obstarání taxislužby, půjčování aut
kombinace minimálně 2 služeb ZÁJEZD produkt CK kombinace minimálně 2 služeb Z geografického hlediska dělíme zájezdy: domácí zahraniční Podle způsobu přípravy: standardní, katalogové fortfaitové Podle použitého dopravního prostředku: letecké / autokarové / vlakové / s vlastní dopravou Podle programu: pobytové poznávací
PŘÍPRAVA ZÁJEZDU Obsahuje tyto části 1) Vypracování trasy, itinerář zájezdu 2) Písemné smlouvy s partnery 3) Kalkulace zájezdu 4) Nabídka a prodej
KALKULACE CENY ZÁJEZDU Cena (min. N cena) = Náklady na služby dodavatelů služeb + Kalkulace vlastních nákladů
KALKULACE CENY ZÁJEZDU Prodejní cena zájezdu = Minimální nákladová cena + Přirážka
Prodejní cena zájezdu + 2) Rozpočitatelné položky 3) Přirážka / marže 1) Náklady na jednoho klienta + 2) Rozpočitatelné položky 3) Přirážka / marže 4) Zákonné pojištění CK
DVOJSTUPŇOVÁ KALKULACE Předběžná cena (prodejní) Výsledná cena (vyúčtování) Liší se dle: obsazenosti zájezdu kurzových rozdílů nepředvídatelných nákladů atd.
Prodejní cena zájezdu Při výpočtu prodejní ceny zájezdu je třeba znát: ceny dodavatelů předpokládaný devizový kurz minimální počet účastníků pro realizaci zájezdu, obvykle: standard katalog 80%, fortfait 95%
NABÍDKA A PRODEJ Nabídka: počet plánovaných účastnických míst, které má CK k dispozici na určitém místě v určitém čase Nepřímá nabídka prospekt, katalog, plakát, veletrh reklama v hromadných sdělovacích prostředcích videokazety, výkladní skříně, vitríny internet prostory CK
Přímá nabídka propagační dopis (dle databáze klientů) osobní nábor (pro skupiny, podniky, školy…) vlastní prodej u pultu cestovní kanceláře činnost průvodců, přímých propagátorů, reprezentantů CK
Prodej zájezdu navázání kontaktu se zákazníkem informování o jeho možnostech a podmínkách účasti na zájezdu uzavření cestovní smlouvy
PŘÍKLAD Vypočtěte prodejní cenu pro standardní čtyřdenní poznávací zájezd do Rakouska. Stanovte katalogovou (předběžnou, prodejní) cenu v Kč pro 1 osobu. Služby: 1. ubytování a stravování: a) 2 noci za 20 EUR/os./noc B/B b) 1 noc za 30 EUR/os./noc H/B c) 2 x oběd za 10 EUR/os. 2. doprava: - autobusem pro 40 osob - předpokládaná trasa 1800 km, - smluvní cena 21Kč/km (CK zajistí ubytování a stravu pro 1 řidiče) 3. průvodce: 1000 Kč/den mzda vč. diet (CK zajistí ubyt. a stravu) 4. pojištění léčebných výloh 21 Kč/os./den
PRŮVODCE CESTOVNÍ KANCELÁŘE Asociace cestovních průvodců Podmínky pro provozování průvodcovské činnosti 18 let způsobilost k právním úkonům trestní bezúhonnost maturita průvodcovské zkoušky zkouška ze světového jazyka praxe 3 roky
PRŮVODCE CESTOVNÍ KANCELÁŘE Okruh znalostí průvodce Informační minimum Komparační minimum Historická paralela Rozdělení Průvodce poznávacích zájezdů Průvodce pobytových zájezdů Technický průvodce (tzv. pendl)
PRŮVODCE CESTOVNÍ KANCELÁŘE Charakteristika osoby průvodce (požadavky) záliba v cestování dobrá paměť a znalosti orientační schopnosti příjemné vystupování znalost jazyků řečnické nadání vycházet dobře s cestovní kanceláří dobrá komunikace s lidmi, umět vyhovět klientům
TIME SHARING sdílené vlastnictví nemovitosti k rekreačním účelům na určitý časový úsek = netradiční forma cestování, např. na 2-3 týdny v roce ! není to zájezd-pojištění proti krachu chybí! při podpisu smlouvy velká částka RCI (Resort condominium International) 2,6 mil. členských rodin 7 mil. osob 3 600 letovisek II (Interval International)