PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Přísudek a podmět Český jazyk – 7. ročník.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní větné členy - podmět
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Rozvíjející větné členy
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

PODMĚT Mgr. Michal Oblouk

PODMĚT základní větný člen není závislý na jiném výrazu ve větě s přísudkem tvoří základní skladební dvojici vyjadřuje původce děje, nositele činnosti, stavu nebo vlastnosti s přísudkem se shoduje v osobě a čísle ptáme se na něj otázkou KDO? CO? a přísudkem nejčastěji bývá v 1. pádě, výjimečně ve 2. pádě, popř. v předložkovém pádě – Nebylo tam nikoho. U Nováků chystají svatbu. podtrháváme jej rovnou čarou bývá vyjádřen různými slovními druhy

VYJÁDŘENÍ PODMĚTU podstatným jménem – Žák píše úkol. Mirek čte knihu. Sníh je bílý. Chlapci se vrátili z lesa. přídavným jménem – Hloupý všechno skoupí. Nemocný ležel na infekčním oddělení. zájmenem – Kdosi v sále vykřikl. Já čtu. číslovkou – Čtvrtý přišel na řadu. Tři už se přihlásili. infinitivem slovesa – Žít znamená pracovat. Uvidět moře bylo mým velkým přáním. neohebným slovním druhem – Každé proč má své proto. V sále se ozvalo tichounké psst. Jeho důrazné ne mě překvapilo.

NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT je zřejmý z tvaru slovesa je znám z předchozí věty je znám ze situace nebo ze souvislosti můžeme ho nahradit osobním zájmenem Pracuji. (JÁ) Přijdeš dnes do školy? (TY) Pilně se učila. (ONA) Letos nepojedeme na dovolenou. (MY) Lehl si do postele. (ON) Proč jste nám nezavolali? (VY) Slyšeli o tom v televizi. (ONI)

VŠEOBECNÝ PODMĚT podmět není vyjádřen, není ani znám, není konkrétní životný osobní podmět – lidé, člověk, někdo, všichni ve všech osobách kromě 1. osoby jednotného čísla často v rčeních a přirovnáních Jak si usteleš, tak si lehneš. Jako by hrách na stěnu házel. Sníh ušleháme v míse. Ovoce jíme omyté. Během letu nekuřte! Hlásili to v rozhlase. V divadle hrají Prodanou nevěstu.