Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Advertisements

Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Obohacování slovní zásoby
Lexikológia – Náuka o slove
Slohové zabarvení jazykových prostředků
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Transkript prezentace:

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 29. 4.2012 Název: VY_32_INOVACE_1.1.16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0125 Téma: Slovní zásoba vzhledem k oboru vzdělávání - prezentace Anotace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva: „Slovní zásoba vzhledem k oboru vzdělávání“. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo."

Zdokonalování jazykových vědomostí v učivu 3. a 4. ročníku Slovní zásoba vzhledem k oboru vzdělávání Autor: Mgr. Dana Vicherková

Co je to lexikologie? Nauka o slovní zásobě

Co je to slovní zásoba (SZ)? Souhrn spisovných a nespisovných slov určitého jazyka, která je vyjádřena ve slovnících.

Kolik slov má čeština? Slovní zásoba jazyka českého obsahuje přibližně 1 milion slov.

Co tvoří jádro slovní zásoby? základní slova často užívaná slova slova s celonárodní platností

Slova mimo jádro slovní zásoby méně užívaná slova bez celonárodní platnosti nově vzniklá slova

Individuální slovní zásoba Aktivní slova často užívaná 5 – 10 tisíc slov Pasivní slova srozumitelná (rozumíme jim) asi 40 000 slov dle vzdělání člověka

Typy slovníků překladové výkladové a) naučné b) jazykové speciální

Co je to tzv. thesaurus? Slovník, který se v češtině nevyskytuje. Jde o slovník, který zaznamenává dosud známou slovní zásobu jazyka všech dob.

Způsoby obohacování slovní zásoby změnou významu slov tvorbou nových slov – odvozováním, skládáním, zkracováním tvorbou sousloví přejímáním slov z jiných jazyků

Známé výkladové slovníky naučné (encyklopedické) Ottův slovník naučný Příruční slovník naučný Technický slovní naučný Ekonomická encyklopedie Jazykové Příruční slovník jazyka českého, PS, 9 svazků Slovník spisovného jazyka českého, SSJČ, 8 svazků Slovník spisovné češtiny, SSČ, 1 svazek

Speciální slovníky historické etymologické (o původu slov) nářeční cizích slov frazeologické terminologické slangové synonym a frazeologismů frekvenční vlastních jmen ortografické (pravopisné) a ortoepické (výslovnostní) obrazové

SZ z hlediska stylistiky slova stylově neutrální, užívaná v jakýchkoliv situacích slova stylově zabarvená, příznaková

Dělení slov podle spisovnosti neutrální (běžná) hovorová knižní odborná = termíny básnická = poetismy nespisovná z obecné češtiny nářeční, regionalismy profesionální slangová argotická

Úkol č. 1: zařadit slova správně podle spisovnosti a) muž b) foukat c) jinoch d) podmět e) luna f) hejbat se g) bysme h) děvucha ch) nádražák i) bomba = 5 j) káča (pokladna)

Správné řešení úkolu č.1 a) Muž = neutrální b) koukat = hovorová c) jinoch = knižní d) podmět = odborná e) luna = básnická f) hejbat se = obecná čeština g) bysme = obecná čeština h) děvucha = (nářečí) ch) nádražák = profesionální (železničář) i) bomba = slang, = 5 j) káča = argot (pokladna)

Dělení slov podle dobového zabarvení historická (historismy) archaická (…) nová (neologismy)

Dělení slov podle citového zabarvení = expresivity slova lichotivá: dětská – familiární – hypokoristika (zdomácnělé obměny vlastních jmen a příbuzenských vztahů, např. synátor) – eufemismy (zjemnělá slova) slova hanlivá (pejorativa): zveličelá – zhrubělá- vulgární - dysfemismy

Slovo jednotka slovní zásoby skupina hlásek, která působí jako cele a má svůj vlastní význam

Slova ? pojmenovávají skutečnost poukazují na skutečnost vyjadřují pocity, nálady, napodobují zvuky objevují se v gramatických konstrukcích jednoslovná víceslovná

Význam slov slovní věcný lexikální obsahový význam, který má slovo samo o sobě složky významu slova rozsah a obsah

Slova Jednovýznamová přívlastek petrklíč vícevýznamová oko = orgán oko = druhotný význam…

Mnohoznačnost (polysémie) významy se vyvozují ze základního významu homonyma = slova stejně znějící, ale s odlišným významem, hlásková shoda je náhodná, není zde významová spojitost

Změny slovního významu zužování (specializace), př. dobytek (kořist dobytá na nepříteli) rozšiřování (generalizace), př. zápas (bojovníci se držící v pase) přenášení pojmenování, metafora (mandle = v krku, tvar),lidová rčení (mít máslo na hlavě), metonymie (mít husí kůži (strach), synekdocha( vrátit se do rodného hnízda) změny v hodnocení - zhoršování, zlepšování významu oslabování, zesilování , protiklad

Významové vztahy mezi slovy nadřazená podřazená souřadná synonyma antonyma (protikladná)

Způsoby pojmenování přímé nepřímé přirovnáním nepřímé opisem automatizovaná, aktualizovaná

Automatizace časté užívání jazykového prostředku v stále stejném významu (v administrativě, ve sportovních reportážích, v běžném hovoru, v soukromé korespondenci) Např. …na základě našeho telefonického hovoru…,… jak se máte…,… hezký den…

Aktualizace opak automatizace užití jazykového prostředku tak, aby působil nově, neotřele, zajímavě např. v žurnalistice – zajímavé titulky, originalita, obraznost, nečekaný výraz v ustáleném spojení ( Sex noci svatojánské)

Sousloví ustálená slovní spojení víceslovná pojmenování s jedním významem např. nákladní vlak, skok do dálky, březen – za kamna vlezem

Specifičnost v sousloví multiverbizace výraz tvořený jedním slovem je nahrazován souslovím př. důkladně = důkladným způsobem univerbizace víceslovné pojmenování je nahrazeno výrazem kratším, jednoslovným Př. třídní učitel = třídní, ČTK Česká tisková kancelář = Četka)

Cizí slova zdomácnělá cizí původ je zapomínán př. škola cizí zachovala si původní ráz př.interní

Proč slova přejímáme? rychlý společenský rozvoj mezinárodní srozumitelnost mezinárodní nesrozumitelnost zmírnění nepříjemných pocitů novým výrazem rychlost vzniku slov odvozováním

Úkol č. 2 Vyslovit 5 vět, které tvoří 1 myšlenkový, logický celek. Lexikální analýza daného textu.

Konec prezentace Název: Slovní zásoba vzhledem k oboru vzdělávání Autor: Mgr. Dana Vicherková Zdroje: Čechová, Marie a kol.:Čeština – řeč a jazyk. Institut sociálních vztahů, Praha 1995 Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod, 1996 Havránek, Bohuslav - Jedlička, Alois: Stručná mluvnice česká. SPN, Praha 1990 Kol. autorů: Pravidla českého pravopisu. Academia, Praha 2003 Kol. autorů: Slovník současné češtiny: Lingea, Brno 2011