Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Brno 30.11.2009 David Brunclík, Dis.
HMOTNÁ NOUZE
Historie Zákon č. 482/1991, o sociální potřebnosti Modernizace systému Návaznost na vyživovací povinnost Motivační prvky pro osoby pracující Sankční opatření pro osoby nevyvíjející aktivitu a setrvávající v systému dlouhodobě
Jasná pravidla pro stanovení výše dávek Tolerance určitého majetku po určitou dobu Možnost správního uvážení v mezních případech – zrušení odstraňování tvrdosti ministrem práce a sociálních věcí, přenesené kompetencí na prvoinstanční úřady Právo na základní poradenství
OKRUH OPRÁVNĚNÝCH OSOB § 5 vymezuje osoby, které mohou při splnění podmínek vstoupit do systému pomoci v HN Osoba s trvalým pobytem, azylant, osoba s doplňkovou ochranou, cizinec bez trvalého pobytu, kterému práva zaručuje mezinárodní smlouva (sociální charta), občan EU krytý nařízením, občan EU, který není kryt nařízením a je tu hlášen k pobytu déle než 3 měsíce, dlouhodobě pobývající rezident
Kdo je a kdo není v hmotné nouzi? § 2 odst. 2 – 7 situací, kdy je osoba v hmotné nouzi, pro každou dávku zvlášť § 3 odst. 1 – kdo není v hmotné nouzi
dávky: Příspěvek na živobytí (nároková dávka) Doplatek na bydlení (nároková dávka) Mimořádná okamžitá pomoc (nenároková dávka)
Kdo o dávkách rozhoduje? Pověřené obecní úřady (tzv. II.), obecní úřady s rozšířenou působností (tzv. III.) nebo úřady vojenských újezdů Krajské úřady (odvolací řízení) Ministerstvo práce a sociálních věcí (odvolací řízení proti prvoinstančním rozhodnutím krajských úřadů, přezkum rozhodnutí vydaných krajskými úřady)
Situace v Brně: Úřady městských částí (jednotlivci), odvolacím orgánem je Magistrát města Brna Magistrát města Brna (rodiny), odvolacím orgánem je Krajský úřad Jihomoravského kraje (protichůdnost metodik)
Co předchází přiznání kterékoli dávky? Určit okruh společně posuzovaných osob podle zákona č. 110/2006, o životním a existenčním minimu (možnost vyloučení - § 8 odst. 3 HN) Zkoumání majetkových a sociálních poměrů - § 15, § 3 odst. 4 Dávku lze zamítnout okamžitě, pokud je majetek zjevný Zákon vylučuje určitý majetek, jehož prodej se nevyžaduje
Pojmy Příjem - § 9 a § 6 a 7 ŽEM – motivační prvky x příjem u podnikatelů Rozhodné období – 3 měsíce (1 měsíc) Zvýšení příjmu vlastním přičiněním – vlastní prací, řádným uplatněním pohledávek, prodejem nebo jiným využitím majetku Odůvodněné náklady na bydlení - § 34 Částka živobytí - § 24 – jak je tvořena?
Příspěvek na živobytí - PnŽ Podmínky nároku - § 21 - nárok na příspěvek na živobytí má osoba v hmotné nouzi podle § 2 odst. 2 písm. a), jestliže její příjem a příjem společně posuzovaných osob (§ 9 odst. 2) nedosahuje částky živobytí posuzovaných osob. Vratná forma PnŽ - § 22 Výše dávky - § 23 - výše příspěvku na živobytí činí za kalendářní měsíc rozdíl mezi částkou živobytí osoby (osob) a příjmem osoby (osob)
Co musíme znát? Příjem - § 9 odst. 2 HN a § 6 a 7 ŽEM Přiměřené náklady na bydlení - § 9 odst. 2 HN Částka živobytí - § 24 HN
Doplatek na bydlení - DnB Podmínky nároku - § 33 - vlastník nebo nájemce bytu, který užívá byt v obci, v níž je hlášen k pobytu, jestliže by po úhradě odůvodněných nákladů na bydlení byl jeho příjem (§ 9 odst. 1) zvýšený o vyplacený příspěvek na živobytí nižší než částka živobytí osoby (§ 24) podmínkou nároku na doplatek na bydlení je získání nároku na příspěvek na živobytí a nárok na příspěvek na bydlení (zákon č. 117/1995, o státní sociální podpoře) Výše dávky - § 35 - výše doplatku na bydlení za kalendářní měsíc činí rozdíl mezi částkou odůvodněných nákladů na bydlení připadajících na kalendářní měsíc, sníženou o příspěvek na bydlení náležející za předchozí kalendářní měsíc, a částkou, o kterou příjem osoby zvýšený o vyplacený příspěvek na živobytí převyšuje částku živobytí osoby DnB = OnB – PnB – (P + PnŽ – Živ) + § 43 Zvláštnost – okruh společně posuzovaných osob stejný jako u příspěvku na bydlení (zákon č. 117/1995, o státní sociální podpoře) Případy hodné zvláštního zřetele
Co musíme znát? Příjem - § 9 odst. 1 HN a § 6 a 7 ŽEM Odůvodněné náklady na bydlení - § 34 HN (nájemné až do výše cílového nájemného a pravidelné úhrady za služby bezprostředně spojené s užíváním bytu, popřípadě obdobné náklady spojené s družstevní a vlastnickou formou bydlení + úhrada prokazatelné nezbytné spotřeby energií Částka živobytí - § 24 HN Příspěvek na živobytí Příspěvek na bydlení (zákon č. 117/1995, o státní sociální podpoře)
Mimořádná okamžitá pomoc Podmínky nároku - § 36 (5 situací z § 2 odst. 2) Výše dávky - § 37 Regionální rozdíly v kraji
Vážná újma na zdraví (do výše existenčního minima nebo životního minima) Mimořádná událost (živelní pohroma, požár, průmyslová havárie, apod.), výše do 15násobku životního minima jednotlivce, tedy max. 46.890,- Kč Nezbytný jednorázový výdaj (správní poplatek, jízdné, nocleh, apod.), až do výše výdaje
Předměty dlouhodobé spotřeby, základní vybavení domácnosti, vzdělávání a zájmová činnost dítěte – až do výše těchto výdajů, roční limit 20násobek životního minima jednotlivce, tedy 31.260,- Kč Ohrožení sociálním vyloučením – až do výše 1.000,- Kč, roční limit 4násobek životního minima jednotlivce, tedy 12.504,- Kč
Současné problémy Program je v rozporu se zákonem Program se nechová logicky Dávka je dávkou měsíční, zákon toto ale neuvádí Pokles na existenční minimum - § 24 odst. 1 písm. g) Poukázky (zákon x praxe) Vydávání oznámení (jaké má mít náležitosti?) Veřejná služba Novela zákona, účinnost od 1. 11. 2011
Případy z praxe S čím se setkáváme…..ať už v pozitivním nebo negativním slova smyslu
Kontakt: David Brunclík, DiS. Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor sociálních věcí Žerotínovo náměstí 3/5 601 82 BRNO Tel.: 541 651 175 Email: brunclik.david@kr-jihomoravsky.cz
Děkuji za pozornost. Na shledanou.