EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ 5_1 marketing
5.1 Historický vývoj marketingu Marketing – nauka o trhu Marketing – proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb zákazníka při dosažení cílů firmy. 104-105
5.1 Historický vývoj marketingu Historie vývoje marketingu: výrobní koncepce výrobková koncepce prodejní koncepce marketingová koncepce sociální marketing „Marketing není samostatná podniková činnost: prolíná se všemi činnostmi – investiční činností, zásobováním, vývojem, výrobou, personální činností, ekonomikou podniku.“ 106-109 společnost firma zákazník
5.2 Marketingové řízení 5.2.1 Informační systém marketingu Základní zdroje informací můžeme dělit: vnitřní vnější Metody marketingového výzkumu: pozorování experiment průzkum trhu 110-111
S W T O 5.2.2 Marketingové řízení Plánování – smyslem plánování je optimalizovat činnosti podniku ve složitém konkurenčním prostředí. situační analýza SWOT analýza Strengths - silné stránky Weaknesses – slabé stránky Opportunities – příležitosti Threats – hrozby S W T O
5.2.2 Marketingové řízení Portfolio analýza tempo růstu v % 20% hvězdy otazníky tempo růstu v % 10% dojné krávy psi 0% 10 x 1 x 0,1 x relativní tržní podíl
b) stanovení marketingových cílů 5.2.2 Marketingové řízení b) stanovení marketingových cílů c) sestavení marketingových plánů Plán by měl obsahovat: charakteristiku současné marketingové situace analýzu šancí a příležitostí podnikové cíle marketingové strategie způsob kontroly 112
Předpokladem úspěšné realizace je: 5.2.2 Marketingové řízení 2. Realizace – proces převedení marketingových plánů do reality tak, aby bylo dosaženo naplánovaných cílů. Předpokladem úspěšné realizace je: odpovědnost konkrétních osob za realizaci plánu přesné stanovení úkolů a zodpovědnosti osobní prospěch realizátorů z realizace existence otevřené komunikace v organizaci 113-114
5.2.2 Marketingové řízení Kontrola – cílem kontroly je srovnávat dosahované výsledky s naplánovanými cíli a přijímat opatření k eventuální nápravě. Fáze kontroly: měření výsledků hodnocení odchylek identifikace příčin 115
Kdo je představitelem výrobní koncepce? Kontrolní otázky: Kdo je představitelem výrobní koncepce? Jak zní heslo prodejní koncepce? V čem spočívá sociální marketing? Definuj vnitřní zdroje informací marketingu. Proveď SWOT analýzu své osoby vzhledem k blížící se maturitě! Co jsou to dojné krávy? Co by měl obsahovat marketingový plán? Jaké jsou předpoklady úspěšné realizace? Definuj fáze kontroly.
Seznam obrázků Obr. 104 Original uploader was Zarco at cs.wikipedia; soubor jpg; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trh.JPG; CC-BY-SA-3.0; 23.2.2013 Obr. 105 Robert Neff; Tampa Bay Social Media Command Center during 2012 Republican National Convention.; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Great_team_making_TampaBay_SocialMedia_a_huge_success_for_visitors_%26_area!_GOP2012.jpg; CC-BY-2.0; 23.2.2013 Obr. 106 Šjů; Praha-Nové Město. Jungmannovo náměstí, Baťa, bývalá pasáž k Václavskému náměstí.; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jungmannovo_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD,_Ba%C5%A5a,_b%C3%BDval%C3%A1_pas%C3%A1%C5%BE.jpg; CC-BY-SA-3.0; 23.2.2013 Obr. 107 Matěj Baťha; KW F5 Front-Luxus Zweisitzer (1936 / 1935-1938 400 vozů); http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DKW_F5_Front-Luxus_Zweisitzer.jpg; CC-BY-SA-2.5; 23.2.2013 Obr. 108 Beercha; Blonde woman with a chainsaw and black clothing and flames on background.; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blonde_woman_with_a_chainsaw_and_black_clothing_and_flames_on_background.jpg; CC-BY-2.0; 23.2.2013 Obr. 109 Yoninah; Shoppers at one of the open-air fruit stalls of the Mahane Yehuda Market, Jerusalem, Israel; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mahane_Yehuda_shoppers.jpg?uselang=cs; CC-BY-SA-3.0; 23.2.2013 Obr. 110 Dave Dugdale from Superior, USA; Closeup of calculator, hand, pen and financial statement.; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Analyzing_Financial_Data_%285099605109%29.jpg?uselang=cs; CC-BY-SA-2.0; 23.2.2013 Obr. 111 Shah Mubashir Ahmed Shahed; Fiqa Conference organized by Moulana Ghousavi Shah(President: All India Muslim Conference); http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fiqa_conference.jpg; CC-BY-SA-2.5; 23.2.2013 Obr. 112 Jakub Škoda; Dvoutisícová česká bankovka, v pozadí tisíci korunové bankovky české měny.; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dvoutis%C3%ADcov%C3%A1_%C4%8Desk%C3%A1_bankovka.JPG; CC-BY-SA-3.0; 23.2.2013 Obr. 113 ndo consultores; Es una imagen que representa los recursos humanos de una organización; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Recursos-humanos_foto.jpg; CC-BY-SA-3.0; 23.2.2013 Obr. 114 Ziko; Wikipedia youngsters, photographs taken for Wikimedia promotion.; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2009-07_wpy_28.jpg; CC-BY-SA-3.0; 23.2.2013 Obr. 115 http://www.slshranice.cz/aktuality/fotogalerie/12mzpra02/pages/12mzpra02_24_JPG.htm; 23.2.2013
Literatura KUPČÁK, V.: Ekonomika lesního hospodářství. Brno, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2005. 258 s. ISBN 80-7157-734-0 ŠVARCOVÁ, J. a kol.: Ekonomie – stručný přehled. Zlín: Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, PhD., CEED, 2012. 304 s. ISBN 978-80-87301-16-6 SAMUELSON, P., A., NORDHAUS, W., D.: Ekonomie. Praha, Svoboda, 1991. 1012 s. ISBN 80-205-0192-4 KOZLER, J., MATĚJKA, J.: Ekonomika, management, marketing. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. 140 s. ISBN 80-7200-320-8