Projekt Virtuální univerzita tří fakult - SYSTÉMOVÝ přístup Danuše BAUEROVÁ VŠB-TUO, EkF, Ostrava eLearn2002, Žilina, únor 2002 Ivo MARTINÍK VŠB-TUO, EkF, Ostrava Erika MECHLOVÁ OU, PřF, Ostrava
Ostrava 2001eLearning2 Virtuální univerzita = smělý CÍL, který je: Dlouhodobý Komplexní Náročný -vyžadující: TÝMOVOU PRÁCI
Obsah 1)Spolupráce jako významný atribut projektu Virtuální univerzita 2)Projekt Virtuální univerzita jako podpora KOMBINOVANÉ formy studia Institucionální zabezpečení Technické zabezpečení Personální zabezpečení 3)Virtuální univerzita 4)Závěr
Spolupráce jako významný atribut projektu Virtuální univerzita 1.
Ostrava 2001eLearning5 Týmová práce Spolupráce tří fakult tří vysokých škol Ekonomická fakulta VŠB-TUO, Ostrava Přírodovědecká fakulta OU, Ostrava Obch.- podnikatelská f. SU, Karviná
Ostrava 2001eLearning6 Spojení tří fakult Výměna zkušeností, informací, materiálů, kurzů Společné podávání velkorysých projektů Týmová práce, vzájemná inspirace Společný tlak na zvyšování prestiže, aktuálnosti VU (získávání vedení fakult pro projekt VU) … INTEGRAČNÍ EFEKTY VÝHODY
Ostrava 2001eLearning7 INTEGRAČNÍ EFEKTY: Spolupráce lidí s pohledy na problematiku Z RŮZNÝCH STRAN VZNIKÁ něco NOVÉHO, KVALITATIVNĚ VYŠŠÍHO Synergický efekt
Ostrava 2001eLearning8 Virtuální univerzita = smělý CÍL, který je: Dlouhodobý Komplexní Náročný –vyžadující týmovou práci
Projekt Virtuální univerzita jako podpora kombinované formy studia 2.
Ostrava 2001eLearning10 3 SLOŽKY virtuální univerzity TECHNICKÉ zabezpečení PERSONÁLNÍ zabezpečení INSTITUCIONÁLNÍ zabezpečení
Ostrava 2001eLearning11 MÍSTO VU a e-Learningu na fakultách ?
Ostrava 2001eLearning12 Otázky pro vedení fakult Počítá vedení fakulty s PODPOROU nových způsobů výuky? Jaký je zájem vedení fakulty rozvíjet e-Learning, resp. VIRTUÁLNÍ univerzitu? Jaký je názor vedení fakulty na AKREDITACI KOMBINOVANÉHO studia? Je možno podpořit PŘEDNÁŠKY expertů zvaných na fakultu v rámci personálního zabezpečení chodu Virtuální univerzity? Lze podpořit vytvoření týmu pracovníků na fakultě – výzva vedení fakulty na katedry? MOTIVACE? ANO
Ostrava 2001eLearning13 Formy studia PREZENČNÍ KOMBINOVANÉ (akreditace na jaře2002) DISTANČNÍ (v ČR neexistuje)
Ostrava 2001eLearning14 Evaluace studijních programů – evaluační komise KOMBINOVANÉ studium – hodnocení pro evaluaci procento domácí přípravyprocento domácí přípravy kvalita úkolů pro práci mimo školukvalita úkolů pro práci mimo školu způsoby hodnocení studentů; zpětná vazbazpůsoby hodnocení studentů; zpětná vazba zajištění výuky speciální literaturou pro distanční studiumzajištění výuky speciální literaturou pro distanční studium procento studijních materiálů v elektronické podoběprocento studijních materiálů v elektronické podobě
Ostrava 2001eLearning15 Kombinované studium Prvky distančního studia - využívání STUDIJNÍCH OPOR klasický text STUDIJNÍ OPORY e-Learning
Ostrava 2001eLearning16 Tři formy studia na všech úrovních
Ostrava 2001eLearning17 Strukturalizace studia: P rezenční- K ombinované- D istanční na všech úrovních studia
Ostrava 2001eLearning18 Institucionální podpora [Doc. Ing. Matilda Drozdová, CSc.] Tvorba STRATEGICKÝCH plánů Vytváření nového VZDĚLÁVACÍHO procesu b) Realizace SLUŽBY e-vzdělávání c) a)
Ostrava 2001eLearning19 3 SLOŽKY virtuální univerzity TECHNICKÉ zabezpečení PERSONÁLNÍ zabezpečení INSTITUCIONÁLNÍ zabezpečení
Ostrava 2001eLearning20 Realizace VIRTUÁLNÍ UNIVERZITY - Granty FRVŠ OU Technické zabezpečení OPF SU Personální zabezpečení EkF VŠB-TUO Technické zabezpečení
Ostrava 2001eLearning21 TECHNICKÁ STRÁNKA virtuální univerzity Granty FRVŠ Distribuovaná multimediální databáze pro podporu interaktivní výuky 2000 Virtuální univerzita pro podporu synchronní a asynchronní výuky II Virtuální univerzita pro podporu synchronní a asynchronní výuky I. 2001
Ostrava 2001eLearning22 Virtuální univerzita Virtuální studijní prostředí umožňuje: –Vývoj kurzů –Provozování kurzů Komunikační nástroje (diskuse, , chat, whiteboard) Nástroje pro hodnocení (selftest, quiz, assessment) –Administraci kurzů ŘÍZENÁ VÝUKA
Ostrava 2001eLearning23 Nákup SOFTWARE pro VIRTUNIV ŘÍDICÍ PROSTŘEDÍ TVORBA MODULŮ ToolBookInstruktor firmy Kontis TUTOR 2000 firmy Kontis
Ostrava 2001eLearning24 Realizace VIRTUÁLNÍ UNIVERZITY - Granty FRVŠ PřF OU Technické zabezpečení OPF SU Personální zabezpečení EkF VŠB-TUO Personální zabezpečení
Ostrava 2001eLearning25 E-VZDĚLÁVÁNÍ Služba poskytující vzdělávání prostřednictvím interaktivního multimediálního informačně - komunikačního systému
Ostrava 2001eLearning26 REALIZACE e-vzdělávání Vyžaduje NOVÁ PRAVIDLA A ZÁSADY pro návrh a realizaci – novou METODIKU implementace technického systému do systému vzdělávacího
NOVÉ ÚLOHY UČITELE Nejde o PŘÍMÉ ODEVZDÁVÁNÍ nových konkrétních informací. Tuto úlohu postupně přebírají ICT (na tutoriálech se NEPŘEDNÁŠÍ!). Přechod od přímého řízení poznávání k nepřímému řízení formou jeho PODNĚCOVÁNÍ, USMĚRŇOVÁNÍ A KONTROLY. Uplatnění schopností učitele naučit studenta nejen učit se, ale hlavně ŘEŠIT problémy.
Ostrava 2001eLearning28 PERSONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ virtuální univerzity Grant FRVŠ Zvyšování odbornosti učitelů VŠ v oblasti využití ICT pro e-Learning
Ostrava 2001eLearning29 Zvyšování ODBORNOSTI UČITELŮ VŠ v oblasti využití ICT pro e-Learning Způsob realizace Přednášky zvaných expertů Semináře, diskuse Rozvoj spolupráce „VIRTUNIV“
Ostrava 2001eLearning30 Celoživotní vzdělávání 2. ETAPA: RESTRUKTURALIZACE studia 1. ETAPA: PRACOVNÍCI fakulty Celoživotní vzdělávání
Ostrava 2001eLearning31 1. ETAPA: PRACOVNÍCI fakulty - vzdělávání v oblasti využití ICT ve výuce = Vytvořit podmínky SPOLUPRÁCE Ani pedagog bez technika, ale ani technik bez pedagoga nevytvoří vzdělávací modul!
Ostrava 2001eLearning32 SPOLUPRÁCE – KOMUNIKACE v týmu
Virtuální univerzita 3.
Ostrava 2001eLearning34 Virtuální univerzita = smělý CÍL, který je: Dlouhodobý Komplexní Náročný –vyžadující týmovou práci
Ostrava 2001eLearning35 DLOUHODOBÝ CÍL MINULOST SOUČASNOST BUDOUCNOST
Ostrava 2001eLearning36 DLOUHODOBÝ CÍL A. MINULOST: řídící prostředí: TUTOR 2000 Prostředí pro tvorbu modulů: Click2Learn nákup SERWERŮ a jiného hardware 1. výběr a nákup software PROSTŘEDÍ 2.
Ostrava 2001eLearning37 DLOUHODOBÝ CÍL B. SOUČASNOST: PEDAGOGOVÉ TECHNICI - INFORMATICI INSTITUCIONÁLNÍ podpora 1. vzdělávání PRACOVNÍKŮ 2.
Ostrava 2001eLearning38 Institucionální podpora POSTAVENÍ VU v organizaci a) LOGISTIKAb) EKONOMICKÉ otázky c) ad 1.
Ostrava 2001eLearning39 Vzdělávání pracovníků DIDAKTIKA + ICT Kurz ANDRAGOGÉa) Semináře VIRTUNIVb) Budování CENTER VIRTUNIV c) ad 2.
Ostrava 2001eLearning40 DLOUHODOBÝ CÍL C. BUDOUCNOST: tvorba MODULŮ POKRAČOVÁNÍ bodů A, B 1. Systematické NAPLŇOVÁNÍ VU 2. Ověřování EFEKTIVNOSTI e-Learningu ve srovnání s tradičnímii způsoby výuky 3. zdokonalování ŘÍDICÍ složky VU
Závěr 4.
Spolupráce mezi školami mezi profesemi uvnitř jedné profese mezi mladými a starými staršími
Ostrava 2001eLearning43 ŘEŠENÍ SYSTÉMOVÉ Každý nově hotový prvek LZE do sytému zařadit v jakoukoliv chvíli CÍL OTEVŘENÝ SYSTÉM = KOMPLEXNÍ NEKONEČNÝ POSTUP Nekončící postup Těžko stanovit, kde začít - … (pravděpodobně z více stran současně) … ale „musíš vědět, co bude výsledkem PRVNÍ ITERACE…“ [ Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.]
Ostrava 2001eLearning44 CÍL Směřování k AKREDITACI KOMBINOVANÉHO, resp. DISTAČNÍHO studia
Ostrava 2001eLearning45 NÁVRH Vytvoření DISKUSNÍ SKUPINY VIRTUNIV všech zájemců
Ostrava 2001eLearning
Ostrava 2001eLearning47 Konference ICTE
Ostrava 2001eLearning48 Děkuji za pozornost!