Studijní obor: Sociální činnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
Advertisements

Světoví hudební skladatelé
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_352_Karel Ditters AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Klasicismus v české hudbě
Wolfgang Amadeus Mozart
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Rozčlenění hudebního vývoje
Joseph Haydn rakouský hudební skladatel často označován jako
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Joseph Haydn 1732 Rohrau – 1809 Vídeň.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Klasicismus v evropské hudbě
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Wolfgang Amadeus Mozart
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Beethoven by Andy Ludwig van
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Wolfgang Amadeus Mozart
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Světem hudby! Hra na klavír Housle
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Wolfgang Amadeus Mozart v Salzburgu
Klasicismus.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Joseph Haydn.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Dějiny evropské hudby KLASICISMUS Wolfgang Amadeus Mozart život dílo poslech projekt.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Transkript prezentace:

Studijní obor: Sociální činnost Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

HUDBA OBDOBÍ KLASICISMU Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vychází z filosofie racionalismu 1750 – 1810 vychází z filosofie racionalismu proti mysticismu a vyumělkovanosti baroka staví rozumovou kázeň a krásu vycházející z přírody snaha o dokonalost a melodickou a harmonickou vyrovnanost ve srovnání s barokním neklidem a vášnivostí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Veřejné koncerty provozování hudby se postupně přenášelo z uzavřených šlechtických sídel do koncertních sálů pro skladatele bylo možné přežít i bez toho, že by byli stálými zaměstnanci nějakého šlechtice hudba přestávala být provozována za určitým účelem (např. hudba k hostině, tanci, oslavě pána, k zahájení lovu apod.) a v této umělecké etapě se osamostatňuje, stává se plně a pouze uměním Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

komorní hudba – smyčcový kvartet, klavírní trio, dechový kvintet Instrumentální hudba sonáta koncert symfonie melodram komorní hudba – smyčcový kvartet, klavírní trio, dechový kvintet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

hromadná emigrace hudebníků do ciziny Klasicismus v Čechách hromadná emigrace hudebníků do ciziny neutěšené hospodářské a sociální podmínky čeští hudebníci působili v evropských centrech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Česká hudební emigrace Mannheim (Německo) – Jan Václav Stamic – zakladatel Mannheimské školy Itálie – Josef Mysliveček – Il divino Boemo Berlín – F. Benda, J. A. Benda Paříž – Antonín Rejcha Vídeň – J. K. Vaňhal, F. V. Kramář, P. Vranický Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

varhaníci ve větších městech, členové zámeckých kapel nebo kantoři Domácí tvorba varhaníci ve větších městech, členové zámeckých kapel nebo kantoři tehdejší kantor – musel být výborný hudebník, často zastával funkci regenschoriho (ředitele kůru) nebo varhaníka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

František Xaver Dušek (1731 – 1799) František Xaver Brixi Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) Česká mše vánoční František Xaver Dušek (1731 – 1799)

všichni skladatelé se osobně znali Vídeňská škola na přelomu 18. a 19. století nastávají pro Vídeň zlaté hudební časy – stává se hlavním městem nové epochy tři významní skladatelé – Haydn, Mozart a Beethoven – vstoupili do dějin hudby jako klasická vídeňská škola všichni skladatelé se osobně znali Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Joseph Haydn (1732 – 1809)

od 8 let byl zpěvákem v chrámu sv. Štěpána ve Vídni Joseph Haydn se narodil se v Dolních Rakousích ve městě Rohrau v chudé rodině vesnického koláře od 8 let byl zpěvákem v chrámu sv. Štěpána ve Vídni působil 2 roky jako kapelník u hraběte Morzina v Lukavici u Plzně poté pracoval téměř 30 let jako kapelník u knížete Esterházyho v Uhrách po rozpuštění kapely přesídlil do Vídně dvakrát přijal lákavé pozvání k uměleckým pobytům v Anglii Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zkomponoval celkem 104 symfonií Haydnovo dílo je rozsáhlé, čítá na 1000 skladeb, které zpřehlednil Hobokenův katalog bývá označován za otce smyčcového kvartetu, kterých napsal 83, např. Sluneční kvartety, Ruské kvartety, Skřivánčí kvartet, Císařský kvartet zkomponoval celkem 104 symfonií vrcholem symfonické tvorby je 12 londýnských symfonií, např. S úderem kotlů, Vojenská, Hodiny oratoria Stvoření, Roční doby. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)

Wolfgang Amadeus Mozart se narodil v Salcburku otec Leopold byl zaměstnán u salcburského arcibiskupa jako hudebník z jeho 6 sourozenců se dospělosti dožila pouze starší sestra Marie Anna, také hudebně nadaná spolu se sestrou byli ukazováni jako zázračné děti a s otcem procestovali na koncertních turné Evropu v 7 letech vyšel tiskem 1. sešit jeho skladeb, ve 12 letech napsal svou první komickou operu Bastien a Bastienka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

oženil se se zpěvačkou Konstancií Weberovou byl zaměstnán jako koncertní mistr a varhaník u salcburského arcibiskupa v 25 letech se se svým zaměstnavatelem nepohodl, proto odešel do Vídně, kde zůstal do konce života oženil se se zpěvačkou Konstancií Weberovou podnikal umělecké zájezdy také do Prahy, kde býval hostem ve vile Bertramka v rodině Františka Xavera Duška a jeho ženy Josefíny Duškové po velkých pražských úspěších byl jmenován císařským dvorním skladatelem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zůstal odkázán na kolísavé odměny skladatelské, koncertní a učitelské činnosti tísnivé existenční poměry a rodinné nesnáze mu ztrpčovaly život – smrt dětí v útlém věku, nemocná žena v 35 letech umírá v bídě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

W. A. Mozart napsal více než 600 skladeb jeho dílo seřazeno do tzv. Köchelova seznamu např. symfonie č. 38, D dur, KV 504 symfonie – Haffnerova, Linecká, Jupiter, Pražská serenáda Malá noční hudba, Haffnerova serenáda opery Figarova svatba, Kouzelná flétna, Don Giovanni, Únos ze serailu, Cosi fan tutte Ave verum corpus pro 4 hlasy s doprovodem smyčců a varhan, množství komorních skladeb poslední skladbu Requiem (skladba za mrtvé), kterou nedopsal, dokončil jeho žák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

Ludwig van Beethoven se narodil v Bonnu chudé prostředí, otec tenorista dvorní kapely v Bonnu dětství nebylo radostné od 7 let začal veřejně vystupovat a sklízel velký úspěch od 12 let vychází tiskem Beethovenovy první skladby v 15 letech získal místo druhého varhaníka ze skromného platu živil celou rodinu (měl nemocnou matku, dva mladší bratry, otce alkoholika) v 16 letech odešel do Vídně studovat, matčina smrt jej ale povolala zpět a on se musel starat o rodinu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ve Vídni vyniká jako nadějný skladatel v 22 letech odchází opět do Vídně, která se stala jeho trvalým působištěm ve Vídni vyniká jako nadějný skladatel v roce 1819 jej postihla naprostá hluchota, chorobou těžce psychicky trpěl, začal se stranit společnosti nenašel manželské a rodinné štěstí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Beethovenova tvorba uzavírá období hudebního klasicismu klavírní sonáty Patetická, Měsíční, Vášnivá (Appassionata) 9 symfonií – třetí Eroica, pátá Osudová, šestá Pastorální, Devátá symfonie – v  Deváté symfonii se ve 4. části připojí k velkému orchestru sólisté a sbor s „Ódou na radost“ opera Fidelio Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK