UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Advertisements

Účelová adjektiva versus participia
POPIS Popis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.13.
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Morfologie – přednáška 1
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
ROD JMENNÝ.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 4 © Božena Bednaříková, 2009.
Gramatika Tvoření slov I
Přednáška P7 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE ČEŠTINY P8 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY přednáška P5
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 2
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška je zaměřena na popis tvarosloví současné spisovné češtiny s ohledem na současnou morfologickou teorii, dále na zvládnutí.
Přednáška č. 3 Božena Bednaříková
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
I SPECIALIZACE UDINE ZS 2011/2012 Božena Bednaříková.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
UDINE 2011 Lingua ceca III Přednáška č. 2 Božena Bednaříková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
Podstatná jména rodu mužského - vzory
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
LINGUA CECA I LM UDINE ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE Přednáška 2.
jednooborové a dvouoborové bakalářské studium České filologie
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Pracovní přednáška a cvičení 18. října 2012 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE ČEŠTINY 2008 P8 Božena Bednaříková Je ČEŠTINA ideální reprezentant flexivního typu jazyka?
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Přednáška P7 Božena Bednaříková
VZDĚLÁVÁNÍ (BUDOUCÍCH) UČITELŮ ČEŠTINY JAKO CIZÍ JAZYKA
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
VY_12_INOVACE_Tru_I_16 Pravopis související se stavbou slova a s tvořením slov y / ý Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Universitá degli studi di Udine, 2016
Božena Bednaříková Universitý degli studi di Udine 2016
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Universitá degli Studi di Udine
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
prednáška z lexikológie prof. Liptáková
Slovotvorná motivácia II.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Jazykové praktikum (UJPQ) – tvarosloví 1
Z á p a s y Č e s k é h o t ý m u N a M S v h o k e j i Utkání
VY_52_INOVACE_03_02_Olomoucký kraj
Transkript prezentace:

UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková

Struktura českého slova Přednáška 2 Struktura českého slova

O čem je tato prezentace? obecné metodologické premisy SLOVO systémové a SLOVO textové SLOVO a syntagma (struktura textového slova) tvarotvorná báze a tvarotvorný formant slovotvorná báze a slovotvorný formant slovotvorný formant a spoluformant tzv. morfémový uzel CVIČENÍ

Slovo jako „syntagma“ Obecné metodologické premisy gnozeologický přístup k systému posun od jevové stránky ke stránce podstatné funkčnost syntagmatičnost

Základní pojmy systémové SLOVO textové LANGUE – PAROLE abstraktní jednotka – jednotka reálně vyčlenitelná v textu

Slovo a SYNTAGMA Struktura textového slova – výsledek 2 funkcí: funkce onomaziologická funkce gramatická („usouvztažňující“, organizující v linearitě) LEXIKÁLNÍ ?? 2 MORFOLOGIE FLEXIVNÍ

Syntagmatika slova fce onomaziologická - stavba slovotvorná fce gramatická stavba tvarotvorná SB + SF 2 syntagmata TB + TF

TVAROTVORNÁ báze + TVAROTVORNÝ formant O rybáři a zlaté rybce Chytil rybář rybku. Ta rybka byla zlatá. rybk a rybk u rybc e Spoluformant (loc. sg.) : k ~ c

SLOVOTVORNÁ báze + SLOVOTVORNÝ formant slovotvorně analyzovatelná slova (les X lesní) onomaziologický morfologický proces podmínka: vztah FUNDACE rybka ← ryba synchronní hledisko

SLOVOTVORNÁ báze a) „celé“ slovo b) část slova c) tvar slova ---------------------------------------------------------------- Př. a) pračlověk ← člověk SB: člověk (Ø, a, u,...) pakůň ← kůň SB: kůň (Ø, e, i,...)

Př. b) učitelka ← učitel SB: učitel knížka ← kniha SB: knih pahorek ← hora SB: hor slepec ← slepý SB: slep kuřák ← kouřit SB: kouř

Př. c) spadlý ← spadl (spadnout) SB: spadl -------------------------------------------------------------- ← na hrobě SB: na hrob náhrobek ← hrob SB: hrob ← po řece SB: po řec poříčí ← řeka SB: řek ← na dvoře SB: na dvoř nádvoří ← dvůr SB: dvůr

Slovotvorný formant pračlověk ← člověk SF: pra- pakůň ← kůň rozmilý ← milý SF: roz- vylézt ← lézt SF: vy- nalít ← lít ------------------------------------------- vybrat ← brát napsat ← psát

Slovotvorný formant a spoluformant CSF = centrální formant, SSF = spoluformant učitelka ← učitel CSF: -k- SSF: -a /ŽENA/ knížka ← kniha CSF: -k- SSF: -a /ŽENA/ + h~ž pahorek ← hora CSF: pa- + -ek- SSF: -Ø /HRAD/ slepec ← slepý CSF: -ec- SSF: -Ø /MUŽ/ kuřák ← kouřit CSF: -ák- SSF: -Ø /PÁN/ + ou~u

náhrobek vybrat ← brát CSF: vy- SSF: á~a napsat ← psát CSF: na- SSF: á~a ----------------------------------------------------- ← na hrobě CSF: -ek- SSF: -Ø /HRAD/ + a~á náhrobek ← hrob CSF: ná- + -ek- SSF: -Ø /HRAD/

Tzv. morfémový uzel PARMSKÁ ŠUNKA x OLOMOUCKÉ TVARŮŽKY CSF: -sk-, SSF: -á /MLADÁ/ parmská ← Parma SB: parm CSF: -sk- SSF: -á /MLADÁ/ ALE! CSF: -sk-, SSF: -é /MLADÉ/ olomoucké ← Olomouc SB: olomouc CSF: -sk- SSF: -é /MLADÉ/

italský ← Ital SB: ital CSF: -sk, SSF: -ý /MLADÝ/ ALE! ruský ← Rus SB: rus CSF: -sk, SSF: -ý /MLADÝ/ francouzský ← Francouz SB: francouz [francous] CSF: -sk, SSF: -ý /MLADÝ/

CVIČENÍ slovotvorná báze a slovotvorný formant (centrální formant a spoluformant) Př. blbec fundující slovo: blbý SB: blb SF: -ec + Ø (MUŽ) CSF: -ec, SSF: Ø (MUŽ)

profesor → profesorka hloupý → hlupák víno → vinný papír → papírna město → městský dnes → dnešní mléko → mléčný vanilka → vanilková slíva → slívový → slivovice pít → opít se (opil se) → opilý

Literatura k přednášce Bednaříková, B., 2009: SLOVO a jeho KONVERZE. Olomouc: Vydavatelství UP. Booij, G. -Lehmann,Ch. - Mugdan, J. - Shopeteas, S. (eds.), 2000: Morphologie/Morphology I. Berlin - New York. Dokulil, M., 1962: Tvoření slov v češtině I. Teorie odvozování slov. Praha. Furdík, J., 2004: Slovenská slovotvorba. Prešov. Mluvnice češtiny I (kap. IIb, III), 1986. Praha. Mluvnice češtiny II, 1986. Praha.

Děkuji za pozornost. bozena.bednarikova@upol.cz www.kb.upol.c