UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková
Struktura českého slova Přednáška 2 Struktura českého slova
O čem je tato prezentace? obecné metodologické premisy SLOVO systémové a SLOVO textové SLOVO a syntagma (struktura textového slova) tvarotvorná báze a tvarotvorný formant slovotvorná báze a slovotvorný formant slovotvorný formant a spoluformant tzv. morfémový uzel CVIČENÍ
Slovo jako „syntagma“ Obecné metodologické premisy gnozeologický přístup k systému posun od jevové stránky ke stránce podstatné funkčnost syntagmatičnost
Základní pojmy systémové SLOVO textové LANGUE – PAROLE abstraktní jednotka – jednotka reálně vyčlenitelná v textu
Slovo a SYNTAGMA Struktura textového slova – výsledek 2 funkcí: funkce onomaziologická funkce gramatická („usouvztažňující“, organizující v linearitě) LEXIKÁLNÍ ?? 2 MORFOLOGIE FLEXIVNÍ
Syntagmatika slova fce onomaziologická - stavba slovotvorná fce gramatická stavba tvarotvorná SB + SF 2 syntagmata TB + TF
TVAROTVORNÁ báze + TVAROTVORNÝ formant O rybáři a zlaté rybce Chytil rybář rybku. Ta rybka byla zlatá. rybk a rybk u rybc e Spoluformant (loc. sg.) : k ~ c
SLOVOTVORNÁ báze + SLOVOTVORNÝ formant slovotvorně analyzovatelná slova (les X lesní) onomaziologický morfologický proces podmínka: vztah FUNDACE rybka ← ryba synchronní hledisko
SLOVOTVORNÁ báze a) „celé“ slovo b) část slova c) tvar slova ---------------------------------------------------------------- Př. a) pračlověk ← člověk SB: člověk (Ø, a, u,...) pakůň ← kůň SB: kůň (Ø, e, i,...)
Př. b) učitelka ← učitel SB: učitel knížka ← kniha SB: knih pahorek ← hora SB: hor slepec ← slepý SB: slep kuřák ← kouřit SB: kouř
Př. c) spadlý ← spadl (spadnout) SB: spadl -------------------------------------------------------------- ← na hrobě SB: na hrob náhrobek ← hrob SB: hrob ← po řece SB: po řec poříčí ← řeka SB: řek ← na dvoře SB: na dvoř nádvoří ← dvůr SB: dvůr
Slovotvorný formant pračlověk ← člověk SF: pra- pakůň ← kůň rozmilý ← milý SF: roz- vylézt ← lézt SF: vy- nalít ← lít ------------------------------------------- vybrat ← brát napsat ← psát
Slovotvorný formant a spoluformant CSF = centrální formant, SSF = spoluformant učitelka ← učitel CSF: -k- SSF: -a /ŽENA/ knížka ← kniha CSF: -k- SSF: -a /ŽENA/ + h~ž pahorek ← hora CSF: pa- + -ek- SSF: -Ø /HRAD/ slepec ← slepý CSF: -ec- SSF: -Ø /MUŽ/ kuřák ← kouřit CSF: -ák- SSF: -Ø /PÁN/ + ou~u
náhrobek vybrat ← brát CSF: vy- SSF: á~a napsat ← psát CSF: na- SSF: á~a ----------------------------------------------------- ← na hrobě CSF: -ek- SSF: -Ø /HRAD/ + a~á náhrobek ← hrob CSF: ná- + -ek- SSF: -Ø /HRAD/
Tzv. morfémový uzel PARMSKÁ ŠUNKA x OLOMOUCKÉ TVARŮŽKY CSF: -sk-, SSF: -á /MLADÁ/ parmská ← Parma SB: parm CSF: -sk- SSF: -á /MLADÁ/ ALE! CSF: -sk-, SSF: -é /MLADÉ/ olomoucké ← Olomouc SB: olomouc CSF: -sk- SSF: -é /MLADÉ/
italský ← Ital SB: ital CSF: -sk, SSF: -ý /MLADÝ/ ALE! ruský ← Rus SB: rus CSF: -sk, SSF: -ý /MLADÝ/ francouzský ← Francouz SB: francouz [francous] CSF: -sk, SSF: -ý /MLADÝ/
CVIČENÍ slovotvorná báze a slovotvorný formant (centrální formant a spoluformant) Př. blbec fundující slovo: blbý SB: blb SF: -ec + Ø (MUŽ) CSF: -ec, SSF: Ø (MUŽ)
profesor → profesorka hloupý → hlupák víno → vinný papír → papírna město → městský dnes → dnešní mléko → mléčný vanilka → vanilková slíva → slívový → slivovice pít → opít se (opil se) → opilý
Literatura k přednášce Bednaříková, B., 2009: SLOVO a jeho KONVERZE. Olomouc: Vydavatelství UP. Booij, G. -Lehmann,Ch. - Mugdan, J. - Shopeteas, S. (eds.), 2000: Morphologie/Morphology I. Berlin - New York. Dokulil, M., 1962: Tvoření slov v češtině I. Teorie odvozování slov. Praha. Furdík, J., 2004: Slovenská slovotvorba. Prešov. Mluvnice češtiny I (kap. IIb, III), 1986. Praha. Mluvnice češtiny II, 1986. Praha.
Děkuji za pozornost. bozena.bednarikova@upol.cz www.kb.upol.c