Výtvarné umění a postmoderna

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART Daniela Kubáňová.
POP ART.
První představitelé impresionismu
Anna Kostenko se narodila v roce 1975 v Kyjevě na Ukrajině, od roku 1991 žila
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Pop-art Autor: Michelle Malá a Nela Doláková
Pop art Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 18 Sexta osmiletého gymnázia
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pop-art 2.polovina 20. století.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Science fiction & fantasy
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Ateliér Příroda aneb Land Art v Českém ráji. Co je Land Art  Land art vznikl jako umělecký směr ve druhé polovině 60. let v USA.  Termín, vytvořený.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Umělecké směry 20. století
Dadaismus I. polovina 20. století.
Koláž je jedním z nejpozoruhodnějších a také nejtypičtějších technických a výrazových prostředků, které se objevily na umělecké scéně 60. století. Umožňuje.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
IMPRESIONISMUS.
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Umělecké směry 20. století
OP-ART Jana Bobčíková.
KUBISMUS.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
SECESE.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Gymnázium Šternberk Petra Hudáková, Lucie Brablecová, Aneta Jelínková, Martin Michalík
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
POP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Marcel Duchamp.
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Graffiti Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Street art Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Body-art Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Pop art Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Top internetové fotografie roku
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Trhy kulturního dědictví a umění
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Igor Zhoř , Brno , Brno.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
SVÉDSKO 1.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

Výtvarné umění a postmoderna

Klíčový okamžik v historii nového výtvarného umění … 1964 - Američan Robert Rauschenberg získal hlavní cenu na benátském Bienále – ZA CO??? „kombinované malby“ - montáže z dobových fotografií, barevných inzerátů, obalů běžného zboží a reprodukcí děl starého umění doplňovány skutečnými předměty: starou židlí, pneumatikou nebo vycpaným ptákem (tvorba blízká dadaismu) bouře odporu, spílání na adresu amerických galerií, které prý podplatily porotu…

„Pop-art“ oficiálně prorazil…

Pop-art? zkratka pro populární umění obdoba pop-music v hudbě výrazem velkoměstské kultury, která nachází svůj výraz v plechovce od piva zdůrazňuje na lesklý zevnějšek skutečnosti a na její vnitřní prázdnotu věcně zobrazuje, nekomentuje, neosobní pohled (bez podpisu) každodennost, běžné předměty zdvihá do roviny umění Témata: masovost, hlučnost, nápadnost, erotiku bez předsudků, chladný sex, konzumnost

Nejtypičtější představitel - Andy Warhol. Malíř, grafik Filmový tvůrce Témata: sexualita, konzumnost Rocková scéna Vůdčí osobnost amerického pop-artu

Warholův obraz Green Car Crash (Green Burning Car I) byl r Warholův obraz Green Car Crash (Green Burning Car I) byl r. 2007 prodán v newyorské aukční síni Christie za 71,7 milionu dolarů.

Pracoval s fotografií… snímky běžných objektů (polévkových konzerv, lahví Coca-Coly) fotoportréty osobností (Elvis Presley, Marylin Monroe) záběry zvětšoval a měnil obměňoval rysy tváří kresbou, síto tiskem, rafinovaná barevnost motivy opakoval a řadil vedle sebe jako na plakátovacích plochách

Další metody výtvarné tvorby

Umění objektu Už v baroku bylo módou panstva sbírat objekty do jakýchsi „kabinetů kuriozit“, a to buď objekty přírodní (kameny, vejce, zrůdy) nebo objekty umělé (brýle, boty, různé strojky). Zvláštní postavení měly objekty – umělecké výtvory, čili artefakty (umělecká díla předmětné povahy). používá neobvyklé materiály i neobvyklé postupy jejich zpracování: šité sochy z látky, lepení skla, svařování plechu…

Bulhar Christo ozvláštňuje objekty tím, že je balí do plátna (zahalil celé budovy, dokonce i pobřeží v blízkosti australského města Sidney).

A S A M B L Á Ž metoda hromadění a sestavování objektů ve větší celky polapit skutečnost do jediného okamžiku třírozměrná obdoba koláže svisle umístěno na stěnu v galerii, což u diváka má vyvolat údiv nezvyklým úhlem pohledu

Akce a události - happening v tradičním umění- kontakt výtvarníka s divákem - pouze skrze své dílo akční umění - přímé spojení tvůrce s vnímatelem - pohyb v prostoru a čase - trvá od několika minut po několik dní Začátkem šedesátých let organizoval tehdy mladý Milan Knížák veřejné procházky a malé „demonstrace“ v uličkách Prahy. Ležel např. na zemi, četl knihu, každý přečtený list vytrhl a zapálil. Vedle něj stála cedule s nápisem „Prosím kolemjdoucí, aby pokud možno zakokrhali!“ Smyslem podobných akcí bylo vyburcovat lidi z lhostejnosti moderní civilizace.

Tělové umění (body-art) používání vlastního těla jako tvůrčího prostředku výtvarník místo sochy vystaví sám sebe souvisí s tancem a divadlem, s kultovními obřady, s magickými rituály vlastní tělo jako štětec (obtisk) Již Leonardo da Vinci organizoval renesanční sousoší vytvořená z pozlacených živých osob …

Krajní podoby… Američan Chris Burden např. realizoval roku 1974 akci Socha tak, že usedl na vyvýšenou židli a po více než čtyřiceti hodinách bez jídla a pohybu omdlel a spadl na zem. Obrys jeho těla byl na zemi obkreslen křídou a umělec byl odnesen z místnosti. Krvavý pokus o „splynutí s přírodou“ demonstroval český Petr Štembera v akci nazvané Štěpování. Narouboval si do vlastního předloktí větvičku keře.

Krajinné umění (land-art) I tento druh umění má svůj předobraz v historii. Od visutých zahrad královny Semiramidy, přes parky s keřovými bludišti, skrze přísně vymezené francouzské zahrady, k čínským nebo japonským klášterním zahradám. Krajinné umění (land-art) přechod z ateliérů do přírody

MODERNA X POSTMODERNA umělecká moderna na prahu dvacátého století byla produktem optimismu… moderna žila z renesanční představy o umělcově výlučnosti chápala uměleckou tvorbu jako doménu specialistů, kteří neomylně směřují vpřed X postmoderní umění hlásá návrat ke kořenům bytí, ke kolektivním mýtům, k upřímnosti, ke ztracené jednotě člověka a světa postmoderní umělec nedělá umění, ale prosazuje tvorbou svůj individuální výraz, svoji subjektivitu, ať už jde již jde o video-art nebo graffiti…