VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kde to vlastně žijeme? Vesmír Mléčná dráha Sluneční soustava
Advertisements

VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
ZEMĚ VE VESMÍRU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
ASTROFYZIKA MĚSÍC A JEHO FÁZE VY_32_INOVACE_14 - FÁZE MĚSÍCE.
Sluneční soustava.
Soubor všech fyzikálně na sebe působících objektů, který je současná astronomie a kosmologie schopna obsáhnout. staří vesmíru se odhaduje na 13 až 18miliard.
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
VY_32_INOVACE_18 - TĚLESO V KAPALINĚ
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Vesmír a Země ve vesmíru
Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
Země ve vesmíru.
Uhlovodíky s dvojnou vazbou
Registrační číslo projektu
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
TĚŽIŠTĚ A ROVNOVÁŽNÁ POLOHA TĚLESA
SLUNCE zdroj světla a tepla pro Zemi (jedna z podmínek života)
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
VY_32_INOVACE_13 - SKUPENSTVÍ LÁTEK
Země Měsíc Slunce Sluneční soustava
VY_32_INOVACE_07 - OTÁČIVÉ ÚČINKY SÍLY
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Velký Vesmír. Slunce v různých vlnových délkách. Čtveřice světlých útvarů v horní části jsou sluneční skvrny. V optickém oboru by byly tmavší než okolí,
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Sluneční soustava autor VM:Ondřej.
Planetky, měsíce, komety, meteory
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Šablony GEOLOGIE 2. Vznik sluneční soustavy Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov ZŠ Trávník, Přerov.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_803_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1.
Název : Sluneční soustava Oblast : Zeměpis 6. . ročník
VESMÍR.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Nela Bártová Opava,2010 Březen
Vesmír a hvězdy Vesmír Soubor všech kosmických těles
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Saturn Šablona: III/2
OBRÁZEK ZNÁZORŇUJE 1.ERUPCE NA SLUNCI 2.VYZAŘOVÁNÍ SVĚTLA 3.MAGNETICKÉ VÝBOJE.
ANOTACE Soubor slouží k výkladu a opakování učiva o Slunci. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žák dokáže vysvětlit pojmy Slunce, sluneční soustava,
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Sluneční soustava.
Země ve vesmíru Filip Bordovský.
Velký Vesmír Nejnovější informace o vesmíru 2007.
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 19.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava -Tvoři ji: Slunce, planety, měsíce, planetky, komety, meteoritická tělesa.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl. 13_Sluneční_soustava.
Jméno autora výukového materiáluSoňa Maruničová Datum (období, ve kterém byl vytvořen)11/2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen5. ročník Vzdělávací.
Vesmír, Slunce a Země Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_33_Člověk a příroda.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základy astronomie, Slunce
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sluneční soustava.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA ASTROFYZIKA SLUNEČNÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA CO BYCHOM MĚLI ZNÁT…. ASTROFYZIKA je obor astronomie studující fyzik. a chem. vlastnosti kosmických těles. VZNIK VESMÍRU - předpokládá se, že vznikl po tzv. velkém třesku (před cca 13,5 milardami roků). Po třesku nastalo rozpínání, vznikly částice a tvořili se soustavy hvězd. HVĚZDY jsou vesmírná tělesa, ve kterých probíhají termonukleární reakce. Září vlastním světlem. Hvězdy patří do větších celků – galaxií. VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA SLUNEČNÍ SOUSTAVA je tvořena Sluncem, okolo kterého obíhají planety, z nichž mnohé mají své měsíce. SLUNEČNÍ SOUSTAVU dále tvoří planetky, komety a meteority. Slunce je hvězda, která obíhá okolo středu Méčné dráhy ve vzdálenosti od 25 tisíc do 28 tisíc světelných let a oběh trvá okolo 226 milionů let. Slunce má hmotnost asi 33O tisíckrát větší, než je hmotnost Země. Je to koule žhavého plazmatu, který produkuje ohromné množství energie. Slunce je staré asi 4,6 miliardy let. VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA PLANETY Ve Sluneční soustavě je 8 planet. Obíhají okolo Slunce (v závorce počet měsíců) : Merkur ( 0 ) Venuše ( 0 ) PLANETY Země ( 1 ) VNITŘNÍ Mars ( 2 ) „kamenné“ Jupiter (60) Saturn (31) PLANETY Uran (25) VNĚJŠÍ Neptun (13) „plynné“ Planety vznikaly při gravitačním smršťování molekulárního mračna, současně se vznikem Slunce. VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA M Ě S Í C E Jsou to satelity planet. Vznikly odštěpením od mateřské planety a nebo byly planetou zachyceny. Mají různou velikost. Největší počet měsíců má Jupiter. Dvě planety jsou bez měsíce. Které? VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

P L A N E T K Y Jinak se jim říká asteroidy. Vznikly jako pozůstatky planet, či z materiálu který zbyl po planetách. Jsou to tělesa o průměru 0,1 až 1000 km, která obíhají okolo Slunce. Nejznámější z nich je Pluto. Většina z nich obíhá mezi drahami Marsu a Jupitera. Dosud popsáno více jak 20 tisíc planetek. P L A N E T K Y VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA KOMETY Jsou to tělesa o velikosti i několik km, tvořená ledovým jádrem, plyny a další hmotou. Mají malou hustotu. Při přiblížení ke Slunci vytváří oblak (komu) a dlouhý ohon. Začaly vznikat současně se Sluneční soustavou. Při každém průletu okolo Slunce ztrácí kometa část své hmoty, až se postupně úplně rozpadne. Kolem slunce se pohybují po dlouhých, protáhlých eliptických drahách s velkou periodou. Nejznámější je Halleyova kometa s periodou 76 let. VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA METEORITY Jsou to drobná tělesa ( setiny milimetrů až stovky metrů). Vzhled mají jako běžné kameny, složením se však liší od zemských struktur. Před vstupem do atmosféry Země se nazývají METEORIODY. Při vstupu do atmosféry se třením o vzduch většina vypaří a my vidíme světelnou stopu. Dopad větších těles na naši planetu měl v minulosti katastrofální důsledky. Víte jaké? VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA

VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA Zdroj: Tapeta pro tuto šablonu byla převzata z: http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/results.aspx?qu=2013%20%C5%A1ablony&ex=2&av=all#ai:TC102826178| Snímek č. 2: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=hv%C4%9Bzdy&ex=1#ai:MC900444726| Snímek č. 3: - Power, Wikimedia Commons, volné dílo, [ 13.4.2008] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/NovaSlunecniSoustava.jpg Snímek č. 4: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=planety&ex=1#ai:MC900083185| Snímek č. 5: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=M%C4%9AS%C3%8DCE&ex=1#ai:MP900401287| Snímek č. 6: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=planety&ex=1#ai:MC900083197| Snímek č. 7: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=komety&ex=1#ai:MC900083187| Snímek č. 8: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=METEORIT&ex=1#ai:MC900438714| VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA