Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Cenová konvergence a Balassa-Samuelson efekt
Vysoká škola ekonomická v Praze květen 2012
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Rentabilita (výnosnost, ziskovost) podle účetních měřítek
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Fiskální a monetární politika
Rozklad cyklických a strukturálních šoků pomocí Beveridgeovy křivky
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
A) Determinanty nabídky
Korupce a veřejné zakázky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Globalizace a trh práce Kamil Galuščák ČNB Seminář MF „Fiskální vývoj ČR, cesta k přijetí eura“ Smilovice,
FIM: Aplikace WACC jako diskontní sazby
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Ruská federace x WTO a OECD
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Krátkodobé kolísání ekonomiky
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
METODIKA PROJEKTU Postavení a význam cestovního ruchu v České republice Přínosy cestovního ruchu pro Českou republiku sledované období červen.
Makroekonomické výstupy
Poměrové ukazatele.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
1 Role finančních frikcí v MP rozhodování Jiří Polanský, Jaromír Tonner Tato prezentace nezachycuje oficiální stanoviska ČNB.
Hodnocení pomocí metody EVA - základ
Výnosy podniku Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Analýza návratnosti investic/akvizic
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
PODNIKY V ČR VÝSLEDKY EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ Ladislav Blažek Výzkum konkurenceschopnosti podniků realizovaný v rámci Centra konkurenční.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
Benchmarkingový diagnostický systém finančních indikátorů INFA Hodnocení úrovně rizika (odhad re)
Neoklasický model firmy v podnikovém hospodářství
Finanční páka v podniku
Finanční výkazy obchodních společností
Poměrové ukazatele.
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 3. přednáška.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Generátory tvorby hodnoty
Soustavy ukazatelů – úvod
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
Téma 8. Náklady kapitálu. Kapitálová struktura a její optimalizace 1. Náklady kapitálu a jejich kvantifikace 2. Teorie optimalizace kapitálové struktury.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Změny devizového kurzu ČNB a vývoj mezd doc. Ing. Jaruše Krauseová, CSc.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Finanční management Téma č.3 (a 4) Dnešek Poměrové ukazatele 1
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Tisková konference ČMKOS
Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Tisková konference ČMKOS
Transkript prezentace:

Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI

Vliv zahraničního vlastníctví (ZV) na výkonnost firem Lízal a Švejnar (2002): ZV má (+) efekt na dlouhod. výkonnost privatizovaných firem v ČR Lízal (2002): přítomnost ZV → nížší pravděp. bankrotu, vyšší růst počtu zaměstnanců, „lepší“ finanční ukazatele českých firem Hanousek etal. (2005): majoritní ZV má (+) vliv na výkonnost českých firem Sabirianova-Peter etal. (2004): firmy s majoritním ZV se nachází v nejlepších decilech distribuce TFP v ČR i v Rusku Makhija and Spiro (2000): ZV má (+) vliv na tržní cenu akcií firem v ČR

Opačný směr kauzality? Studie o faktorech přitažlivosti středoevropských firem pro zahraniční investice (ZI) chybí Přitažlivost ČR pro ZI z hlediska nákladovosti produkce zatím nebylo prozkoumáno využitím mikro dat

Otázky Jsou finanční a ekonomické ukazatele firem přitažlivé pro ZI? Je vstup ZV pravděpodobnější ze zemí kde je vyšší daňová sazba, vyšší náklady a intenzita produkce na pracovní sílu?

Determinanty ZI Mikroúroveň: ziskovost (zisk/vlastní zdroje) Riziko (std odch ziskovosti v odvětví, fin páka, KD aktiva/KD pasíva, solventnost) velikost (účetní hodnota) koncentrace vlastníctví (Herfindahlův index) podíl na trhu (tržby / suma tržeb v odvětví) mzdová nákladovost výstupu, podíl přidané hodnoty na výstupu

Determinanty ZI Makroúroveň: statutární daňová sazba na příjmy fyzických osob v zemi původu ZV minus sazba v ČR Prům. náklady na pracovníka v zemi původu ZV / prům. náklady v ČR průměrná mzdová nákladovost produkce ve zprac. průmyslu v zemi původu ZV

Makro data – daně

Makro data – mzdové náklady

Makro data – mzdová nákladovost

Data – mikro úroveň Nerovnoměrný panel českých firem z různých odvětví (kromě finančních) Zkoumané roky: 1997 – 2002 Počet pozorování: Počet firem: až 2850

Mikro data – deskriptivní statistiky

Odhady – lineární modely

Odhady – modely diskrétní volby

Odhad – hazardní model Pozn.: jde o firmy, které zvýšily své ZV z nuly na pozitivní hodnotu

Shrnutí výsledků ZV přicházejí spíše ze zemí, kde jsou: vyšší náklady a intenzita produkce na pracovní sílu vyšší daně z příjmu fyz. osob ZI cílují (nebo zakládají) firmy s: koncentrovanějším vlastníctvím větším podílem na trhu vyšší účetní hodnotou (pokud jde o původně 100% domácí podnik) Finanční ukazatele a produktivita „hostujících firem“ zdánlivě nehrají roli

Závěry Daňové sazby jsou důležitými nástroji v přilákání (P)ZI Zřejmě v důsledku relativně nízkých mzdových nákladů v ČR, cílování podniků s vyšší přidanou hodnotou a produktivitou práce nebylo typické pro ZI