13.1 Peníze (finanční a ekonomická gramotnost)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční trhy Finanční trh – specifický trh se specifickým zbožím = penězi Struktura Peněžní trh – především krátkodobé vklady a úvěry (do 1 roku) Kapitálový.
Advertisements

1. cvičení úrokování.
Platební karty Podstata Embosované a čipové karty Debetní karty
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_06.
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Elektronická učebnice - I
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Nástroje finančního trhu
Daně Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
Elektronická učebnice - II
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
EVIDENCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ
Platit se dá i jinak než penězi
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Kreditní karty. Kreditní karty Platební karty Při zřízení běžného účtu nám je poskytnuta platební karta Tuto kartu využíváme k bezhotovostnímu placení.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Bankovnictví.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Státní rozpočet a daně Občanský výchova 9. ročník.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Platební styk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_VO.9.A.11_financni_ gramotnost_pojmy N ÁZEV.
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_26_Daně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kam s penězi, aby nezahálely
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Moderní platební nástroje
VY_32_INOVACE_56_Národní hospodářství
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Daně (prezentace) Autor: Mgr.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název projektu: Moderní škola
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost - Platit se dá i jinak než penězi.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Daně.
Transkript prezentace:

13.1 Peníze (finanční a ekonomická gramotnost) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.1 Peníze (finanční a ekonomická gramotnost) Kdo šetří, má za tři. Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Bez práce nejsou koláče. … aneb Jak zacházet s financemi? Autor: Mgr. Eva Zralá

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.2 Co již víme o penězích? HOTOVOST BANKOVKY MINCE Víš, jaké osobnosti jsou vyobrazeny na českých bankovkách? Urči hodnotu bankovek (v Kč). Většinu života jsem prožil v 19. století. Byl jsem historikem a jsem považován za zakladatele moderního českého dějepisectví. Žila jsem v 19. století. Byla jsem spisovatelkou. Mezi mé nejznámnější knihy patří Babička. V animovaném filmu O penězích a lidech se dozvíš informace o vzniku a vývoji peněz a o České národní bance. Narodil jsem se roku 1850. Zasloužil jsem se o samostatnost Československa a stal se jeho prezidentem. Žil jsem ve 14. století. Byl jsem českým králem a římským císařem. Měl jsem 4 manželky. Založil jsem např. univerzitu. Žil jsem v 17. století. Byl jsem biskupem jednoty bratrské. Jsem označován za zakladatele moderního školství. Žila jsem na konci 19. a na začátku 20. století. Byla jsem slavnou operní pěvkyní.

13.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Funkce peněz prostředek směny - peníze zprostředkovávají oběh zboží, umožňují platit závazky a pohledávky míra hodnoty - peníze slouží k vyjádření hodnoty zboží nebo služeb uchovatel hodnoty - peníze umožňují přenos hodnoty do budoucna Banky centrální banka - Česká národní banka - dohlíží na finanční trh, spravuje státní rozpočet, vydává bankovky a mince, kontroluje činnost obchodních bank komerční (obchodní) banky - přijímají a opatrují vklady, půjčují peníze, uskutečňují peněžní operace, obchodují na finančním trhu úvěr půjčka (poskytnutí peněžní částky za dohodnutých podmínek) odměnou věřiteli je úrok Formy placení prostřednictvím hotovosti - mince a bankovky (oběživo) bezhotovostně - platební karty, šeky, elektronické bankovnictví (internet, telefon) úrok částka, kterou je povinen platit dlužník (např. bance) za poskytnutí úvěru jeho výše závisí na výši úvěru, úrokové míře, délce poskytnutí úvěru debetní karta umožňuje provádět finanční operace, pokud je na účtu dostatek peněz (při sjednání kontokorentu se může debetní karta zachovat do určité míry jako kreditní) kreditní karta spojena s úvěrem, umožňuje tedy provádět finanční operace, i když na účtu není dostatek peněz kontokorent = bankovní služba sjednaná k běžnému účtu, klient smí „jít do mínusu“ (do max. stanovené výše)

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.4 Co si řekneme nového? STÁTNÍ ROZPOČET příjmy = výdaje → vyrovnaný rozpočet příjmy > výdaje → přebytkový rozpočet příjmy < výdaje → schodkový rozpočet RODINNÝ ROZPOČET výdaje sociální zabezpečení školství zdravotnictví obrana a bezpečnost národní hospodářství státní správa příjmy mzdy důchody sociální dávky zisk z podnikání nájemné z nemovitostí úrokové příjmy z vkladů výdaje nájemné platby za elektřinu vodné a stočné platby za telefon, TV, internet odvoz odpadků potraviny, oblečení, drogerie pohonné hmoty, jízdné školné, kroužky poplatky u lékařů, léky kulturní a sportovní vyžití splátky úvěrů, spoření příjmy daně, cla, poplatky příspěvky na zdravotní a sociální pojištění zisky státních podniků Hlavním zdrojem příjmů státu jsou daně. daň přímá dopadá přímo na poplatníka (daň z příjmu, majetkové daně) daň nepřímá poplatník (spotřebitel) ji platí nepřímo v cenách zboží a služeb (daň z přidané hodnoty, daň spotřební) Kdo si neví rady, může vyhledat pomoc u finančních poradců.

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.5 Procvičení a příklady V pondělí jsem k narozeninám dostala od babičky Boženky stokorunu. Večer jsem šla s kamarádkou Luckou do kina na můj oblíbený film, lístek mě stál 80 Kč. Cestou z kina jsem si ještě koupila zmrzlinu v cukrárně Pusinka, kde mají tu nejlepší vanilkovou na světě (a taky trošku dražší – stojí 15 korun). V úterý jsem odnesla do místní samoobsluhy vratné lahve (celkem šest lahví po 2 Kč a dvě lahve po 4 Kč). Taky jsem si přivydělala sběrem papíru, tentokrát jsem však ve sběrně dostala jen 10 Kč. Ve středu jsme měli další menší oslavu – maminka měla svátek, tak jsem jí koupila za 50 korun nové korále. Maminka totiž nosí korále velmi ráda. Jako každý pátek jsem i tento týden dostala od tatínka pravidelné kapesné (sto korun). O víkendu jsme s našima vyrazili za tetou Alžbětkou do hřebčína, kde jsem pomáhala starat se o koně. Za odměnu jsem mohla celé nedělní odpoledne jezdit na mé nejmilejší kobyle Tamaře. Na základě vyprávění malé Klárky sestav její týdenní rozpočet (vypiš příjmy a výdaje) a zjisti, kolik Kč Klárce zbylo. Jakými způsoby lze platit za různé druhy zboží a služeb? K jednotlivým příkladům vyber vhodné způsoby zaplacení. noviny (v novinovém stánku na sídlišti) potraviny (v hypermarketu) měsíční platba za používání mobilu (částka se každý měsíc mění) měsíční záloha na elektřinu platba opraváři pračky (možnost faktury) platba za nákup DVD přehrávače v internetovém obchodě pomocí hotovosti platební kartou trvalým platebním příkazem (účet v bance) jednorázovým platebním příkazem (účet v bance) dobírkou poštovní poukázkou inkaso 1a 2a,b 3(a),d,f,g 4c,(f),g 5a,d 6(a,b),d,e Klárce zbylo 85 Kč. Ověř si své základy finanční gramotnosti hrou PENÍZE KOLEM NÁS Na internetových stránkách České národní banky vyhledej ochranné prvky českých bankovek.

13.6 Něco navíc pro šikovné TYP ÚČTU ÚROKOVÁ SAZBA (roční) ÚROK Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.6 Něco navíc pro šikovné TYP ÚČTU ÚROKOVÁ SAZBA (roční) ÚROK Běžný účet 0,11 % Termínovaný vklad 1,4 % Spořicí účet 2,5 % 110 Kč 1 400 Kč 2 500 Kč Uložíš si do banky 100 000 Kč na 1 rok. Vypočítej výši úroku, který ti banka přičte na různých typech účtů. Jaké daně v jakém případě zaplatíme? Spoj vhodné varianty. pracovník v továrně dostane výplatu daruji dům svému kamarádovi vlastním budovu nebo pozemek firma dosáhne v daném roce zisku majitel domu prodá svůj dům firma používá osobní nebo nákladní auto obchodník prodá cigarety obchodník prodá auto spotřební daň majetková daň – d. z nemovitosti daň z příjmu fyzických osob daň z přidané hodnoty majetková daň – d. z převodu nemovitosti majetková daň - dědická a darovací majetková daň – silniční d. daň z příjmu právnických osob řešení: 1C 2F 3B 4H 5E 6G 7A 8D

PIN - Personal Identification Number Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics 13.7 CLIL (Money) DOLLAR EURO POUND coins ATM revenues - příjmy costs - výdaje bank - banka saving - spoření saving bank - spořitelna debts - dluhy PIN - Personal Identification Number bills credit card

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.8 Test znalostí 1. Jak se nazývá ústřední banka České republiky, která dohlíží nad finančním trhem? a/ Česká centrální banka b/ Česká obchodní banka c/ Česká národní banka d/ Centrální banka České republiky 3. Jak se nazývá daň, která se odvádí z rozdílu ceny mezi náklady a zvýšenou prodejní cenou zboží a služeb? a/ daň z příjmu právnických osob b/ daň z příjmu fyzických osob c/ spotřební daň d/ daň z přidané hodnoty 2. Jak se nazývá rozpočet, ve kterém výdaje převyšují nad příjmy: a/ vyrovnaný b/ přebytkový c/ schodkový d/ úbytkový 4. Na výši úroku nemá vliv: a/ doba splácení úvěru b/ výše úvěru (zapůjčená částka) c/ úroková míra d/ výše příjmu dlužníka Správné odpovědi: c d

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.9 Použité zdroje, citace http://www.cnb.cz/cs/platidla/mince/ slide 2 http://www.youtube.com/watch?v=HrQTBqxbNZ0 slide 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Pen%C3%ADze slide 3 Skořepa Michal, Skořepová Eva: Finanční ekonomická gramotnost pro žáky základní školy a víceletá gymnázia, Manuál pro učitele, 1.vydání, Praha, Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-40-1 slide 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Finan%C4%8Dn%C3%AD_poradenstv%C3%AD slide 4 Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 7 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2004, ISBN 80-7238-325-6 slide 4 Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 9 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2006, ISBN 80-7238-528-3 slide 4 http://www.financni-gramotnost-hrou.cz./demo/financni-gramotnost.html slide 5 http://www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/ochranne_prvky_1000.html slide 5 http://www.youtube.com/watch?v=E5RSrNFj_is slide 7 kliparty

13.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 13.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 6. a 9.ročník Klíčová slova Peníze, formy placení, rozpočet, daně. Anotace Prezentace popisující funkci a podoby peněz, formy placení, úlohu bankovnictví, rozpočet rodiny, státu, význam daní.