Strukturované učení PROJEKT EU „Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka – základní krok do života“ CZ 1.07/1.2.33/01.0002 Číslo aktivity: 01 Strukturované učení
Strukturované prostředí Strukturované učení Strukturované prostředí Tři třídy vybaveny speciálním nábytkem Žák pracuje na vytvořeném pracovním místě /individuální či samostatná činnost/ Strukturované prostředí dává žákovi odpověď na otázku KDE?
Strukturované učení Režim dne Nástěnné denní režimy složené z piktogramů Žák má každý den připravený „rozvrh hodin“ u svého pracovního místa, po splněném úkolu /činnosti/ otočí piktogram a přendá ho z prvního sloupce do druhého Nástěnné denní režimy dávají žákovi odpověď na otázku CO a KDY budu dělat?
Strukturované krabice Strukturované učení Strukturované krabice Zakoupeno 220 strukturovaných krabic Žák pracuje s krabicemi při samostatné práci v lavici Strukturované krabice /krabicové úlohy/ procvičují jemnou motoriku, logické souvislosti, prostorovou orientaci, umožňují vkládání tvarů, třídění obrázků podle kategorií, třídění podle velikosti a barvy, přiřazování předmětů k obrázkům Vizualizace činností dává žákovi odpověď na otázku JAK dlouho budu pracovat? – dodržujeme pravidlo zleva doprava , shora dolů, kódy
Strukturované učení Komunikační kniha Komunikační kniha zpracovaná v podobě listinné nebo v iPadu Používají někteří žáci, kteří nekomunikují verbálně Komunikační kniha zahrnuje témata – rodina, činnosti doma, učitelé, spolužáci, činnosti ve škole, hygiena, nápoje, potraviny a části těla Žák pomocí komunikační knihy vyjadřuje své potřeby - domluví se se svým nejbližším okolím
Edukačně hodnotící profil Strukturované učení Edukačně hodnotící profil Zpracovává se v písemné podobě a následně vyhodnocuje úroveň jednotlivých oblastí PC program Stanoví vývojovou úroveň žáka v jednotlivých oblastech Tvoří podklady pro hodnocení vývojové úrovně žáků s poruchou autistického spektra Slouží pro sestavení Edukačních plánů pro daný školní rok
Monitorovací indikátory Strukturované učení Monitorovací indikátory „Aplikace metod strukturovaného učení v praxi“ – popisuje a přibližuje metodu strukturovaného učení tak, jak je uplatňována v naší škole „Soubor obrázků pro vytváření strukturovaných úloh“ – podklad pro vytváření krabicových úloh, výuku a procvičování jednotlivých tematických celků podle ŠVP Metodický inspirativní materiál pro pedagogické pracovníky
Strukturované učení DVPP Rozvíjení klíčových kompetencí u dětí dle specifických potřeb jednotlivých dětí – 12 pedagogů Výchova a vzdělávání dětí s autismem I., II. a III. – 2 ped. Práce s žáky s ADHD a dalšími neurologickými onemocněními – 1 ped. Augmentativní a alternativní komunikace ve škole – 2 ped. Zabezpečení výuky žáků se speciálním vzdělávacími potřebami – 22 ped. Funkční komunikace s klienty s PAS – 16 ped. Muzikoterapie v práci s autistickými a mentálně retardovanými klienty -1 ped. Zakoupena odborná literatura Získání, zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace
Strukturované učení Cíl klíčové aktivity Vyučovat žáky metodou strukturovaného učení, které využívá strukturovaného prostoru, časového plánu, vizualizace, pravidelnosti a odměny. Dosažení cíle: Žáci vyučováni metodou strukturovaného učení v 7. třídách ZŠS
Strukturované učení Poděkování Děkuji všem pedagogům za velmi náročnou práci na projektu, za zavedení metody strukturované výuky do vyučování žáků s autismem i žáků se středně těžkou a těžkou mentální retardací. Mgr. Lenka Havlíková