Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 18.4.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Integrita bezúhonnost
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Slečna čekala na nástup do letadla na jednom velkém letišti.....
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Kolja 5 (první část). Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Song Presentation. RL10 nová slova Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Mgr. Michal Oblouk SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují druhy číslovek, žáci si.
Dopis od Boha.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
1. Ó Bože, Otče, uč mne sám, | když pouští bloudím zde a lká, | jak z hloubi duše volat mám: | „Buď vůle Tvá! Buď vůle tvá!“
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense Rewrite the following sentences in the non- past conditional. Vzor: Kdybych to byl věděl, byl.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _14_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nevěřící Tomáš sestaveno s využitím obrázků Henryho Martina Český text: kanan.cz Copyright © Henry Martin Used by Permission.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _11_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Trocha nostalgie pro ženy a snad i pro muže - pamatujete si to ještě ? Já docela jo věcí, které byly dříve lepší.
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
Vlasta Faktorová rozená Daňková ze Sedlčan Zpracovaly Veronika Macháčová a Kateřina Cihelková Sedlčany 2015.
„A teď mi děti řekněte, čím jsou vaši tatínkové a kde pracují. Tak třeba ty Pepíčku.“ „Prosím, můj tatínek je úředník a pracuje jako prostitut.“ „Prosím.
Jan Neruda - dílo.
ZODPOVĚDNÝ EVROPAN Markéta Válková 9.B 2015/2016.
Trocha nostalgie pro ženy a snad i pro muže - pamatujete si to ještě ?
Sada 1 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Naučil jsem se....
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense
Jan Neruda Povídky malostranské
Téma (název prezentace)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura ve 2. polovině 19. století Téma: Jan Neruda, Povídky malostranské, Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku Metodický list/anotace: Rozbor povídky za pomoci ukázek s použitím interaktivní tabule

„Dne 16. února roku tisíc osm set čtyřicet a ještě několik otevřel pan Vorel svůj krupařský krám u Zeleného anděla… Mnohý lehkovážný sobě snad pomyslí, že odevření nového krupařského krámu nebylo ani tak zvláštní událostí. Ale takovému bych řekl jen: „Ty nebohý!“ nebo bych docela jen pokrčil ramenama a neřekl ničeho… Tenkrát mělo vše svoje místo určené, zařídit najednou krupařství tam, kde bylo na příklad dřív kupectví, patřilo mezi věci tak hloupé, že na to nikdo ani nepomyslil. Krám se dědil s otce na syna…“ (1) JAK SE STAVĚLI MALOSTRAŇÁCI KE ZMĚNÁM? NAJDETE VÝRAZ S ODLIŠNÝM PRAVOPISEM?

„Ale pan Vorel byl nejen člověk naprosto cizí, nýbrž zřídil si krupařský krám v domě U zeleného anděla, kde předtím přece jaktěživ nebyl krám žádný, a dal kvůli tomu také prolomit zeď přízemního bytu ven do ulice!“ (2) JAKÉ ZÁSADY MALOSTRAŇÁKŮ PAN VOREL PORUŠIL?

„Bylo tomu právě také tak asi čtvrt roku, co se pan Vorel byl přistěhoval do Ostruhové ulice, přicházel odněkud z venkova. Nevěděli o něm ničeho, než že je synem mlynáře, snad by jim byl sám pověděl víc, a to ochotně, ale neptali se ho. Jevili naproti němu veškerou pýchu domorodců, byl jim cizí… A přec měl pan Vorel dnes zcela novou pěnovku, kovanou stříbrem, a byl si ji pořídil jen proto, aby vypadal jako soused…“ (3) JAK SE CHOVALI MALOSTRAŇÁCI K PANU VORLOVI?

„Dne 16. února, v šest hodin ráno, otevřel tedy pan Vorel svůj krám u Zeleného anděla. Sousedé a sousedky, když šli kolem, podívali se dobře dovnitř, a některý učinil krok nazpět, aby se podíval ještě jednou Ale do krámu nevešel nikdo… Tu šla ulicí vzhůru setníkovic slečna Poldýnka.Vypravovalo se o ní již asi čtyřikráte, že se bude vdávat, a světlé oči její měly onen výraz lhostejnosti, vlastně unavenosti, jaký se vkrade do očí všech dam, když čepec nejde trochu dlouho.“ (4) CO VÍME O SLEČNĚ POLDÝNCE?

„Poníženě ruku líbám. Čím posloužím?“ tázal se ochotně pan Vorel, ustoupil na dva kroky zpět a položil pěnovku na pudl. „Dva žejdlíky prostřední krupice,“ poručila slečna Poldýnka a obrátila se napolo z krámu ven. Pan Vorel se činil. Naměřil dva žejdlíky, přidal skoro půl a vsypal to do papírového sáčku. Bylo mu, jako by něco při tom mluvit měl. „Ráčíte být,jemnostslečinko, tuze spokojena,“koktal. „Tak – prosím zde!“ „První počinek od krásné slečinky – to budu mít nějaké štěstí!“ Slečna Poldýnka podívala se na něho chladně a vyvaleně. Takový cizí krupař! Mohl by být rád, kdyby si ho vzala tamhle mydlářovic zrzavá Anuše, a dovoluje si-. Neodpověděla a vykročila ven.“ (5) ČÍM URAZIL PAN VOREL SLEČNU POLDÝNKU?

„Pan Vorel si mnul ruce. Vyhlídl zas do ulice a zrak jeho spočinul na panu Vojtíškovi, žebráku. Okamžik na to stál pan Vojtíšek, modrou čepici v rukou, na prahu. „Zde je dobrák,“prál pan Vorel lidumilně, „přijďte si každou středu.“ Pan Vojtíšek se usmívavě poděkoval a šel.“ (6) KDO JE PAN VOJTÍŠEK? OBJEVILA SE JEHO POSTAVA V JINÉ POVÍDCE?

„Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené.“ Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jako pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než „uzený krupař“- osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. Krám pustnul a chudnul. As po pěti měsících začly pana Vorla navštěvovat podezřelé postavy, židé. Sousedé si povídali zcela určitě, že Malá Strana uvidí bankrot. „Kdo se jednou se židy spustí!“ (7) PROČ LIDÉ U PANA VORLA NENAKUPOVALI? KDO A PROČ PANA VORLA NAVŠTĚVOVAL?

„K svatému Havlu již se vyprávělo, že pan Vorel bude vystěhován a domácí pán, že z krámu udělá zase byt. Konečně, den před stěhováním, zůstal krám zavřen nadobro. Následujícího dne bylo ale před zavřeným krámem páně Vorlovým do devíti hodin zrána až do večera pořád plno lidí. Vypravovalo se, že pan domácí dal, když nemohl nikde pana Vorla nalézt, krám násilně otevřít, do ulice že vypadla dole dřevěná stolice a nahoře že se vyhoup nešťastný krupař, oběšený zcela ve výši na skobě.“ (8)

„O desáté hodině přišla soudní komise a vešla do krámu domem. Sňali samovraha a pan Uhmühl, malostranský policejní komisař, pomáhal. Sáhnul do kalmuku nebožtíkova a vyndal z něho dýmku. Držel ji k světlu a pravil: „Tak krásně nakouřenou pěnovku jsem ještě neviděl – podívejte se!“ (9) PROČ SE PAN VOREL OBĚSIL?

Obyvatelé Malé Strany neměli rádi změny. Odevření – otevření. Byl to „cizinec“, zřídil obchod tam, kde předtím nikdy nebyl, dokonce nechal probourat dveře. Ignorovali ho, i když on se jim snažil přiblížit, koupil si kvůli tomu i pěnovku. Dívky v jejím věku byly již provdané a ji trápilo, že je ještě svobodná. Oslovoval ji slečno, ona myslela, že se jí posmívá.

Pan Vojtíšek byl žebrák, pojednává o něm povídka Přivedla žebráka na mizinu. Slečna Poltýnka ho pomluvila, že vše v jeho obchodě je načichlé kouřem z dýmky. Navštěvovali ho židé, zřejmě si u nich půjčil peníze. Zbankrotoval.

 POUŽITÁ LITERATURA, CITACE  NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)  Zdroj klipartů: MS Office, Verze :