HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI - RACIONÁLNÍ ZPŮSOBY HOSPODAŘENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Finanční gramotnost Fynanční gramotnost
Ekonomická gramotnost
7. července 2013VY_32_INOVACE_100303_Bankovnictvi_3_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
ZŠ a MŠ L.Kuby 48 České Budějovice Mgr. Libuše Jandová Počet hodin: 1.
Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Domácí účetnictví, systém hospodaření
Ing. Lucie Kratochvílová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Zpracovala: Simona Rolníková UČO: Předmět: TE2BP_CTV Cvičení z techniky a technického vzdělávání.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vypracovala Nelly Bočková
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Bankovnictví.
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Materiál pro výukovou oporu zpracovanou v rámci projektu Informační technologie proti bariérám ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Služby peněžních ústavů N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku.
Spoření Dominika Nováková, C2A. Spoření Spoření je činnost, kterou vznikají úspory.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Bankovní služby Úvěry Obchodní banky vykonávají : pasivní úvěrové operace (banka přijímá peníze) a aktivní ú.o. (banka poskytuje úvěry) Druhy úvěrů:
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_EKO10 Název školy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI - RACIONÁLNÍ ZPŮSOBY HOSPODAŘENÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI - RACIONÁLNÍ ZPŮSOBY HOSPODAŘENÍ Mgr. Michal Oblouk

RACIONÁLNÍ ZPŮSOBY HOSPODAŘENÍ člověk se musí naučit se svým majetkem a penězi dobře hospodařit Co všechno by měl umět dobrý hospodář? umět šetřit, zbytečně neutrácet umět svůj majetek rozmnožovat – dobře pracovat, podnikat, umět obchodovat umět o svůj majetek dobře pečovat a chránit jej – dobře s každou věcí zacházet, včas ji opravovat, správně ji skladovat, chránit ji před krádeží nebo vandalstvím dobrý hospodář vždy myslí na budoucnost, plánuje a promýšlí své hospodaření – aby tohle plánování bylo úspěšné, musí umět sestavit správný ROZPOČET RACIONÁLNÍ ZPŮSOBY HOSPODAŘENÍ

ROZPOČET seznam veškerých plánovaných příjmů a výdajů rodinný rozpočet = plán finančního hospodaření domácnosti, jeho vytvoření vede k získání kontroly nad finanční situací rodiny a ke snížení rizika jejích zbytečných výdajů a případného zadlužování PŘÍJMY rodiny – mzdy, výdělky z brigád či přivýdělky z podnikání, příjmy ze spoření (úroky), důchod (starobní, invalidní, sirotčí, vdovský), dávky, výpomoc od rodičů a přátel, výživné, výnos z pronájmu VÝDAJE rodiny nutné – nájemné, splátky, bankovní poplatky, platby na spoření a připojištění, koncesionářský poplatek za rozhlas a televizi, platba za elektřinu, vodu, plyn, topení, telefony a internet, výdaje na dopravu nebo provoz automobilu, potraviny, drogerie, kosmetika a kadeřnictví, léky, běžné oblečení, potrava a péče o domácí mazlíčky, údržba domácnosti či zahrady, školné a školní pomůcky, kroužky, kapesné dětem, oprava oděvů, bot a dalších nezbytností zbytné – kouření, jídla v restauracích a v podnicích rychlého občerstvení, oslavy svátků, módní oblečení, koníčky, sport, nákupy pro radost, kina a divadla, dovolená, vybavení domácnosti ROZPOČET

TVORBA RODINNÉHO ROZPOČTU sestavování rodinného rozpočtu lze rozčlenit do pěti fází: 1. přehled všech příjmů 2. seznam vydání 3. porovnání příjmů a výdajů 4. přehodnocení a přizpůsobení výdajů 5. aktualizování rozpočtu veškeré propočty rodinného rozpočtu je třeba tvořit pro jednotné časové období (např. měsíc) - všechny položky se pak k tomuto časovému období budou vztahovat pro tvorbu opravdu důkladného rodinného rozpočtu je nutné přistoupit k zhodnocení počátečního stavu všeho v rodině (celé domácnosti, všech věcí) ve třetí fázi sestavování rodinného rozpočtu dochází k porovnání součtu veškerých příjmů se sumářem všech výdajů (tyto dvě hodnoty by se sobě měly rovnat) - v případě, že jsou vydání větší než příjmy, je třeba snížit výdaje nebo navýšit příjmy, popřípadě provést obojí, v opačném případě, kdy jsou příjmy vyšší než výdaje, je vhodné zvýšit částku určenou na spoření k tvorbě finanční rezervy TVORBA RODINNÉHO ROZPOČTU

TVORBA RODINNÉHO ROZPOČTU i přes to, že jsou třeba příjmy domácnosti vyšší než její výdaje, je vhodné provést jejich bilanci a případné úpravy vydání, zvažuje se totiž, zda je třeba mít zbytné (ale i nutné) výdaje ve stávající výši, tedy zda by je nešlo snížit ideální rozdělení finančních výdajů by mělo být následující: a) 10 % na kontě finanční svobody – dlouhodobé úspory, které se budou investovat ve snaze jejich zhodnocení b) 10 % na kontě pro radost – koupě oblíbených věcí či dovolených c) 50 % na kontě běžných nákupů – výdaje na bydlení, jídlo, telefony d) 10 % na kontě velkých nákupů – finance střádané na pořízení nákladnějších věcí (pračka, lednička nebo nábytek) e) 10 % na vzdělávacím kontě – vydání na kurzy, školení či vzdělávací literaturu f) 10 % na kontě dárků a charity – finance na veškeré dárky (vánoční, narozeninové, svatební), pozornosti blízkým a vydání potřebným (charita) provést lze též změnu využívaných bankovních produktů nebo volné finance investovat (do fondů, ukládat je do bank na termínované vklady či spořicí účet, nakupovat akcie nebo dluhopisy, stát se společníkem nadějného podnikatele, nakupovat a pronajímat nemovitosti anebo finance zkoušet zhodnotit v loteriích či jiných hrách), větší část volných příjmů se doporučuje ukládat na spořicí účet a zbývající část investovat kupříkladu do podílových fondů - není totiž dobré investovat všechno na jeden účel, nýbrž lepší je rozdělit své úspory mezi více produktů péči o investice lze svěřit finančnímu odborníkovi nebo mohu investovat sám - během investování je však nutné sledovat a vážit míru rizika, likvidity a výnosu investic aby rozpočet odpovídal skutečnosti, je třeba provádět jeho aktualizaci a zahrnovat do něj aktuální potřeby či vydání domácnosti - kontrolu rozpočtu se doporučuje provádět jednou za měsíc, za půl roku či jednou za rok TVORBA RODINNÉHO ROZPOČTU

NÁSTROJE KE ZPRACOVÁNÍ ke zpracování rodinného rozpočtu lze využít papír, tužku a kalkulačku nebo některý z počítačových programů: přehledy lze sestavovat v tabulkových procesorech, jimiž mohou být například programy Microsoft Excel či OpenOffice.org Calc ke zpracování rodinného rozpočtu lze využít počítačový program, který je možné získat například na internetu - k dispozici jsou kupříkladu program „Domácí Hospodářství“ či „RQ Money“ porovnání příjmů a výdajů domácnosti je možné spočítat také v kalkulačkách dostupných na webu rodinné finance lze spravovat i jiným způsobem - příjmy lze rozdělit do obálek či hrníčků, přičemž každá z takto separovaných částí bude určena na jiný účel finančních výdajů (např. na bydlení, výdaje na energie, na provoz automobilu atp.), z jednotlivých skupin se pak podle charakteru vydání odebírají vydávané finanční částky v případě, že rodinné finanční transakce probíhají především bezhotovostně, si lze v bance založit (někdy i bezplatně) více účtů NÁSTROJE KE ZPRACOVÁNÍ

SPOŘENÍ činnost, kterou vznikají úspory člověk spoří, pokud odkládá spotřebu a část svých čistých příjmů neutratí spořením vzniká majetek, případně kapitál protikladem úspor jsou dluhy pokud člověk uchovává své úspory doma, v pokladničce nebo ve slamníku, jsou tyto prostředky vyňaty z oběhu a nemohou sloužit jako investice pokud je uloží do banky, banka je půjčí tomu, kdo je potřebuje a je ochoten za ně zaplatit úrok, tím se peníze dostávají do oběhu, slouží ekonomickému životu a majitel je za to odměňován úrokem SPOŘENÍ

komodity ve formě burzovních kontraktů obrazy a jiná umělecká díla část příjmu (důchodu), která je vložena do kapitálu - do dlouhodobých statků, které nepřinášejí okamžitý prospěch, ale umožní zvýšení produkce statků v budoucnosti, ekonomický subjekt (stát, podnik, jednotlivec) tak odloží část své současné spotřeby (úspor) za účelem získání budoucího užitku (může být peněžního nebo nepeněžního charakteru) akcie podílové fondy dluhopisy deriváty komodity ve formě burzovních kontraktů nemovitosti obrazy a jiná umělecká díla INVESTICE

finanční účet v bance, který zaznamenává finanční transakce mezi klientem a bankou a sleduje tak finanční situaci účtu může mít kladný neboli kreditní zůstatek, kdy banka dluží peníze zákazníkovi, nebo záporný tedy debetní zůstatek, když zákazník dluží bance peníze účty otevřené za účelem vkladů = depozitní účty, účty vedené za účelem půjček = úvěrové účty typy účtů: běžný – účet, který slouží především k snadnější hotovostní i bezhotovostní správě, manipulaci a hospodaření s finančními prostředky (převody, platby, vklady) spořící – účet, který slouží nejčastěji ke spoření nebo ukládání dočasně volných finančních prostředků s vyšším úročením termínovaný vklad - účet slouží k uložení volných finančních prostředků s vyšším úročením úvěrový – účet, na kterém banka eviduje stav poskytnutého úvěru BANKOVNÍ ÚČET

BANKOVNÍ ÚČET služby k účtům: a) kontokorent – služba, která klientovi dovoluje čerpat z účtu peníze až do určité záporné výše zůstatku (kontokorentní úvěr) b) platební karta, debetní nebo kreditní – nástroj k bezhotovostní platbě klienta vydávaný nejčastěji bankou c) přímé a internetové bankovnictví – způsob bankovního styku mezi bankou a klientem, který umožňuje přístup k účtu bez návštěvy pobočky banky pomocí pošty, telefonu, bankomatu, mobilních zařízení případně přes Internet d) bankovní a cestovní šeky – krátkodobé cenné papíry vydané bankou jako akceptovaná poukázka k vydání peněz, šek je proplácen po předložení šeku bankou typy operací a transakcí: vklad v hotovosti výběr v hotovosti příkaz k úhradě příkaz k inkasu bankovní poplatky BANKOVNÍ ÚČET

HOSPODAŘENÍ S HMOTNÝM MAJETKEM rozmyslet se před koupí – využitelnost koupě – výběr vhodného obchodu péče o zakoupenou věc HOSPODAŘENÍ S HMOTNÝM MAJETKEM

HOSPODAŘENÍ S PENĚZI možno investovat (zmnožovat): uložit peníze do banky – úroky koupit určitý majetek – pronájem HOSPODAŘENÍ S PENĚZI

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Rodinn%C3%BD_rozpo%C4%8Det http://www.vestec.cz/obec-vestec/rozpocet-obce.html http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Aspory http://cs.wikipedia.org/wiki/Investice http://cs.wikipedia.org/wiki/Bankovn%C3%AD_%C3%BA%C4%8Det ZDROJE