Veronika Kavková & Marek Malůš

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Transakční analýza.
PSYCHICKÉ STAVY.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Zásady dobré komunikace
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
OSOBNOST.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení.
Zdravá škola.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
KRIZOVÁ INTERVENCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
Eric Berne V8A Štěpánková Šárka.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA A ASERTIVITA
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Eric Berne Marek Zámečík C4A.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 5. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ S VYUŽITÍM TRANSAKČNÍ ANALÝZY.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Teorie vzdělávání dospělých
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Sociální dovednosti učitele
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Veronika Kavková & Marek Malůš Transakční analýza Veronika Kavková & Marek Malůš

Vo co de ? poradenský a psychoterapeutický přístup vychází z PA slučuje kognitivní, emocionální, behaviorální a fyzické rozměry myšlenky TA rozpracoval americký psychiatr Eric Berne v pol. 50.let 20.století 2

Kdo s kým ? 1.) Paul Federn (psychologie ega) viz. koncept stavů ega zakladatel Eric Berne (1910 – 1970) byl inspirován: 1.) Paul Federn (psychologie ega) viz. koncept stavů ega 2.) Erik Erikson (důležitost sociálních a vývojových vlivů na formování osobnosti ) viz. koncept životního scénáře 3

Eric Berne Paul Federn Erik Erikson 4

Pohled na člověka každý člověk může myslet (schopnost učit se i schopnost měnit se) lidé mohou dělat rozhodnutí a utvářet svůj osud každý má odpovědnost sám za sebe autonomie (spontánnost, uvědomování si a prožívání blízkosti) 5

Základní koncepty TA analýza osobnosti: model stavů ega analýza komunikace: transakce analýza komunikativních vzorců: psychologické hry analýza životního plánu: životní scénář 6

Stavy ega jedna a tatáž osoba se vnímá různými způsoby prožívání, které ovlivňují myšlení, cítění a k nim se vztahující chování. stavy ega jsou jednotky prožívání, obsahují myšlení, cítění a chování, které dohromady tvoří ucelený tvar existují 3 stavy ega: Rodič, Dítě a Dospělý 7

Rodič V Rodiči jsou nahrány všechny domněnky, pravidla a zákony, které dítě slyšelo od rodičů a vidělo v jejich životě. Mnoho rodičovských dat se projevuje v současném životě v kategorii „jak se co dělá“ Berne rozlišuje ve funkčním modelu rodičovský stav ega na Kritického a Pečujícího Rodiče. Pečující Rodič je často chápán čistě pozitivně, ale má i negativní aspekt – např. přehnaně ochraňující postoj vůči dětem (př. moje babička) Kritický Rodič bývá naopak mnohdy chápán negativně, protože kritika má v naší řeči negativní konotaci. Př. pozitivního Kritického Rodiče může být např. otcův výrok k dítěti: „Stůj, jede auto!“ (př. Já)

Dítě Dítě je pozůstatkem vnitřních duševních stavů člověka v dětství. V negativním smyslu se jedná o pocity bezmoci a strachu, provinilosti, protestu a snahu překonat pocit méněcennosti. V kladném smyslu má Dítě i pozitivní stránky jako jsou zvědavost, tvořivost, spontánnost, přání vědět, dotýkat se, zkoumat a nezkažená schopnost prožívat. Dětský egostav rozlišujeme na Dítě Svobodné a Reagující a na Dítě Přizpůsobené Pojem Reagující Dítě zahrnuje jak pozitivní tak negativní aspekt (př. poslušnost X rebelie), zatímco Přizpůsobené Dítě je zpravidla chápáno jako něco pozitivního. (př. opět Já)

Dospělý Zpracovává a hodnotí informace na základě své vlastní zkušenosti a vlastního rozumu. Liší se od stavu Rodiče, který tvoří soudy na základě nápodoby, ale i od stavu Dítěte, které reaguje na základě citů a nedovede dostatečně diferencovat. Dospělý si dovede uvědomit i jednotlivé stavy Já. (př. Já)

Diagnostika stavů ega (slova) Rodič - dobrý/špatný, má se/nemá se, musíš/nesmíš, vždycky/nikdy, pamatuj si…, opovaž se... Dítě - chci/nechci, citoslovce, nemohu, proč?, věřím,cítím, to je divné, to není možné, bojím se, že... Dospělý - jak, kde, kdy, co, praktický, možný, zajímavý, zjistit, dělat, rozvažovat, rozumný, účelný 11

Diagnostika stavů ega (hlas) Rodič - zaujatý, kritický, uklidňující chlácholivý, přesvědčující Dítě - uvolněný, stísněný, výbojný, vzlykavý, žádající, mazlivý, koketní, parodující Dospělý - věcný, klidný 12

Diagnostika stavů ega (výraz/gesta) Rodič - rozevřená náruč, vlídný úsměv, zamračená tvář, zdvižený prst Dítě - nebržděný, naivní, veselý, smutný, ztracený, spontánní, bystrý, dychtivý, překvapený, „aha-moment“, vítězný Dospělý - přemýšlivý, bdělý a činčilý, vstřícný, otevřený; gesta úsporná naznačující „přidržování myšlenek“ 13

Diagnostika stavů ega (postoje) Rodič - pečující, dávající, chápající, kritické, posuzující, autoritářské, moralizující Dítě - udivený, stěžující, obranný, hravý, neukázněný, manipulativní, drzý, tvůrčí, zahanbený, podmiňující Dospělý - přímé, otevřené, racionální, hodnotící fakta (ad rem, ne ad hominem) 14

Transakce (teorie komunikace) nejmenší komunikační jednotka, která sestává ze zprávy vysílajícího (stimulu) a reakce přijímajícího (reakce). stimul a reakce mohou být také neverbální umožňuje pochopit nejen to, jak vnitřní svět ovlivňuje interakce s druhými, ale umožňuje pochopit i samotné interakce. 15

Druhy transakcí komplementární (funguje nám to) zkřížené (trochu zmatek v rolích, v egostavech) latentní nebo skryté (viz. např. dvojná vazba) angulární (s přidruženým významem) 16

Komplementární transakce RO RO DÍ DÍ DO DO „Rodičovské sdružení“ 17

Komplementární transakce RO RO DÍ DÍ DO DO „Dospělá dohoda“ 18

Komplementární transakce RO RO DÍ DÍ DO DO „Pojďte pane, budeme si hrát“ 19

Komplementární transakce RO RO „Bojím se.“ DÍ DÍ „Pomohu ti.“ DO DO Přirozený paternalismus 20

Latentní, dvojsmyslné nebo skryté transakce RO RO otevřená zpráva DO DO latentní zpráva DÍ DÍ Skrytá zpráva ke vztahu od Dí k Dí, např. při flirtu. 21

Angulární transakce RO RO DO DO DÍ DÍ Terapeut: „Nebude lehké vám pomoci, ale když se mnou budete dobře spolupracovat, půjde to.“ 22

Analýza jednotlivých transakcí Analýza transakce Analýza jednotlivých transakcí Ze kterého egostavu osoba vysílá? Na jaký egostav přijímajícího se vysílající obrací? Z jakého egostavu reaguje přijímající? Na jaký egostav vysílajícího se obrací přijímající? 23

Obsazení energií v DO, DÍ nebo RO Analýza transakce 2 Obsazení energií v DO, DÍ nebo RO Vztahují se obsahy a výraz k dané situaci a směřují rozhovor k jasnému cíli (aktivity Dospělého)? Působí obsahy a výraz jakoby se přehrával vnitřní magnetofon a jsou trochu mechanické nebo odpovídají vázanosti na roli (obsazení Rodiče)? Máte dojem, že nasloucháte dítěti? Odpovídají obsah a výraz mladšímu věku než náleží osobě, která mluví (obsazení Dítěte)? 24

Latentní a skryté transakce Analýza transakce 3 Latentní a skryté transakce Zapadají do sebe obsah s výrazem? Dá se vnímat „podtón“? A je spíše dětský nebo rodičovský? Co říká Vaše intuice? Cítíte se při poslechu jasně nebo nejistě a zmateně? Máte tendenci reagovat jinak, nežli ten, kdo mluví, zřejmě očekává? Máte dojem, že ten, kdo mluví, chce něco jiného, nežli říká? 25

Analýza transakce 4 Komunikativní vzorce Dlouhodobé paralelní komunikace beze změny egostavu (odkazy na společné vztahové rámce, riziko krácení si dlouhé chvíle, pevné přiřčení rolí). Přerušení rozhovoru vlivem opakovaných zkřížených transakcí. Jsou podpůrné nebo blokující? (Známky toho, že rozhovor je veden rebelujícím postojem, boj o moc.) Používání všech egostavů: jsou některé egostavy příliš časté nebo jsou obcházeny či vůbec nejsou postřehnutelné? (Známka toho, že jde o určitý konstantní egostav nebo o vyloučení egostavu.) Další sekvence skrytých transakcí (známka toho, že jde o psychohry). 26

Psychologické hry hry jsou opakující se vzorce chování řídí se danými pravidly jsou svou podstatou neupřímné a nečestné, vedou ke špatným pocitům X nejednoznačný pojem hra, který je vztahován ke svobodné hře dítěte, která přináší požitek hry v sobě obsahují role pronásledovatele, oběti a zachránce a tyto role se mohou střídat cílem teorie her je předpovědět jaká pravidla hry mají a zjistit pravděpodobnost a pravidla vztahů v průběhu procesu lidského rozhodování viz. Berneho kniha „Jak si lidé hrají“ 27

„Hry jsou nedílnou a dynamickou součástí nevědomého životního plánu - scénáře každého jedince - slouží k vyplnění času při čekání na jeho naplnění.“

Příklady her KOUT KVŮLI TOBĚ ANO, ALE (asi první hra popsaná v TA) KOPNĚTE SI DO MĚ UŽ TĚ MÁM TY DAREBÁKU DRAHOUŠEK MŮJ JE LEPŠÍ NEŽ TVŮJ (evolučně první hra podle TA) 29

Jak nakládat s hrami? Vyhnout se hře - nespolknout návnadu Vzít hru jako předmět diskuse Konfrontovat hru - přerušit předvídatelný průběh Zapojit se do hry a analyzovat ji později Nabídnout alternativu 30

Životní scénář nevědomý životní plán vytvořený v raném dětství (5 – 6 letech) posilován rodiči postaven na rozhodnutích, k nimž došlo v reakci na vnější vlivy a vnitřní zranitelnost 31

4 základní životní pozice I´m not OK – you are OK I´m not OK – you are not OK I´m OK – you are not OK I´m OK – you are OK srovnej s Anthony de Mello: Já jsem osel – Ty jsi osel  32

Využití TA psychoterapie – „scénářová“ léčba poradenství – rozvoj vnímavosti, schopnosti volit, osobní rozvoj, posílení autonomie vzdělání – získání emočních a interpersonálních dovedností organizace – výuka efektivní komunikace, řešení systémových problémů 33

Terapeutická smlouva v TA (DO- DO) Jaké změny chce pacient dosáhnout ? Je takový úkol reálný? Je splnitelný? Specifikovat změnu v behaviorální rovině Jak se na změnu dívá pacientův RODIČ ? Jak bezpečně se cítí jeho DÍTĚ? Jakou ochranu mu mohu poskytnout? Pro koho pacient změnu podniká? Co bude stát tato změna; není to mnoho? Kdo mi v tom pomůže? Nejméně 5 aktivit, které je třeba udělat Vybrat první a začít s ní TEĎ Kontrola plnění, event. „rekontrakt“ 34

„ Lidé se narodili jako princové a princezny a život z nich udělal žáby. S pomocí terapeutů a skupiny se mohou vrátit a být zase princové a princezny.“ E. Berne 35

Použitá literatura Harris,T.A. (1997). Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma Hennig, G.,Pelz, G.(2008). Transakční analýza, terapie a pora-denství. Praha: Grada Honzák, R., Novotná, V. (1987). Jak se dobře cítit mezi lidmi. Praha: SPN Kratochvíl,S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál Lister-Ford,Ch.(2006). Transakční analýza v poradenství a psy-choterapii. Praha: Grada 36