Zásady pro tvorbu dotazníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Maturita 2015.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Pardubický kraj Ing. Jarmila Halouzková
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_194.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Srovnání výsledků testů žáků 9. tříd základních škol v letech 2005 a 2011 Koho a na co jsme se ptali Filip Karel, Šimon Stiburek, Jan Hučín Scio Praha.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
Rozbor celkové úrovně vzdělávání na ZŠ Olbramovice po ukončení celkové rekonstrukce školy (ve školních letech 2012/2013 a 2013/2014) Vyhodnocení dotazníku.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Komunikace s rodiči.
Pedagogická diagnostika
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy pedagogické metodologie
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Téma Hypotézy ve výzkumu
(c) RPIC-ViP s.r.o. 1 Průzkum mezi podniky v v Moravskoslezském kraji 2006 Hlavní výstupy RPIC-ViP, s.r.o. Výstavní 8, Ostrava,
Sára Motyčková 9.B 2015/2016 Název úkolu: Životní prostředí - Jak se vám žije ve Veselí nad Moravou? Číslo úkolu: 28 Zadání úkolu: Vytvoř a následně zpracuj.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Otterwave – nácvik výslovnosti Výuková prezentace.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
CHYSTÁME SE PSÁT DOPIS POKYNY A RADY ZÁSADY NA ÚVOD O DOPIS JE VIZITKOU AUTORA, ORGANIZACE O S P R Á V N O S T  VĚCNÁ  SLOHOVÁ  JAZYKOVÁ  ESTETICKÁ.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Projekt Mapa školy Jihlava,
Příprava dat před analýzou
Závěrečná zpráva projektu Karmelka
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Komunikace učitele se žáky
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Dotazník a výzkumná šetření
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Transkript prezentace:

Zásady pro tvorbu dotazníků seminář VÚP 6. 10. 2004 © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Stavba dotazníku úvod otázky identifikace © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Úvod dotazníku krátký úvod do problematiky kdo a proč dotazník zadává informace o zachování anonymity © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Identifikace otázky týkající se věku, příjmu, velikosti místa bydliště, apod. – vždy s nabídkou kategorií! Příklad: Kolik je vám let? 15 – 19 20 – 24 25 – 29 atd. © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Podle nabídky odpovědí Otázky dotazníku Podle nabídky odpovědí uzavřené Jste spokojen s výukou matematiky? velmi spokojen – spíše spokojen – spíše nespokojen – velmi nespokojen – neumím rozhodnout otevřené Jaký je hlavní nedostatek výuky matematiky? částečně otevřené = uzavřené + možnost vlastní odpovědi © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Otázky dotazníku Podle toho, co zjišťují názory (postoje) Považujete náš způsob klasifikace za vhodný? ·  fakta Kolik hodin denně se žák věnuje přípravě do školy? ·  pocity (dojmy) Chovají se učitelé přátelsky a vstřícně? ·  hodnocení Jak hodnotíte úroveň výuky angličtiny? ·  spekulativní (hypotetické) otázky Dal byste své dítě znovu do naší školy? Lze kombinovat: jedna otázka na fakt a druhá na hodnocení aj. © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Otázky dotazníku Podle způsobu dotazu tázací věta Chovají se učitelé přátelsky a vstřícně? tvrzení k posouzení Učitelé se chovají přátelsky a vstřícně. pokyn Ohodnoťte na škále 1 až 5 chování učitelů. Seřaďte předměty podle jejich důležitosti pro Vaše dítě. © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Otázky dotazníku Podle časové orientace minulost – hodnocení současnost – monitoring budoucnost – marketing © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Doporučení ke stavbě dotazníku čím méně otázek, tím lépe seskupit podobné otázky členit dotazník (nadpisy) vyhnout se záporně formulovaným otázkám, zejména dvojí negaci někdy vhodné střídat otázky s pozitivním a negativním obsahem Chovají se k Vám žáci zdvořile? Setkáváte se s projevy vandalismu ve škole? © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Doporučení ke stavbě dotazníku u hodnotící škály (1 – 5, příp. 1 – 7) slovně popsat pouze první a poslední kategorii nabídka možnosti „neumím/nemohu posoudit“ vždy jako poslední Používané hodnotící škály zcela souhlasím – zcela nesouhlasím naprosto spokojen – naprosto nespokojen určitě ano – určitě ne © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Chyby při tvorbě otázek dvojitá otázka (v jedné otázce se ptáme na dvě věci) Nemám dobrou představu o tom, co obsahuje Řád školy a Vnitřní klasifikační řád. Škola dostatečně vede žáky k udržování pořádku ve škole i kolem školy. chybná nabídka odpovědí (nenabízí vyčerpávající alternativy) Škola vede žáky k samostatnému učení a) ve všech předmětech b) pouze v některých předmětech c) pouze v českém jazyce © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Chyby při tvorbě otázek kategorie se překrývají Komunikace se školou je: a) vždy dobrá b) občas nedobrá c) někdy nedobrá d) vždy nedobrá zjišťuji vše najednou Jak by měla vypadat výuka žáků na vaší škole? všeobjímající otázka Škola učí žáky řešit krizové situace. Ve škole pracují schopní učitelé. © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Chyby při tvorbě otázek mlhavá otázka (formulace, která znamená pro každého něco jiného, např. pravidelně, často) Škola dostatečně vede žáky k udržování pořádku ve škole i kolem školy. Škola skoro nic nedělá pro prevenci kriminality mládeže. otázka o názoru někoho jiného Považují učitelé vaše dítě zbytečně za méně talentované? © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Chyby při tvorbě otázek otázka v žargonu nebo v hantýrce (i cizí slova) Diferencovaná výuka cizích jazyků je efektivní. Škola se signifikantně podílí na řešení osobních problémů žáků.   hypotetická otázka Domníváte se, že bude škola nadále dobře plnit svou vzdělávací a výchovnou funkci? zavádějící otázka Měla by škola nabízet program pro své žáky v době prázdnin a ve dnech školního volna? © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Vyhodnocování dotazníku statistická procedura, zjišťuje: četnosti odpovědí jaké faktory významně ovlivňují rozložení četností (např. pohlaví, typ školy, kraj…) vazbu mezi otázkami (četnosti volby odpovědí v otázce X mohou záviset na volbě v otázce Y) Ideální jsou uzavřené otázky – lze plně automatizovat. © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Vyhodnocování dotazníku Škálované odpovědi Lze vyhodnocovat: jako neškálované, tj. prosté četnosti slučování sousedních (kladné vs. záporné odpovědi) průměrování, pokud lze škálu brát jako bodovou stupnici © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004

Vyhodnocování dotazníku Otevřené otázky Vyhodnocují se obtížněji – velké spektrum možných odpovědí. Obvyklý postup: Vytipují se časté součásti odpovědí a zaznamenává se, zda je dotázaný uvedl. Doporučuje se převést na uzavřené – nabídka alternativ se zjistí zadáním otevřené otázky malému vzorku dotázaných; nejčastější odpovědi se stanou nabízenými alternativami. © Jan Hučín, Zuzana Poláková, ÚIV 2004