Právní myšlení 17. a 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Advertisements

Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
I. Osvícenský absolutismus
Politologie jako věda Politika moc
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Demokracie Seminář politologie.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B1_Základní pojmy AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Teorie státu - pokračování
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Právní dějiny Vojáček.
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Stát a národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Právní myšlení 17. a 18. století. Právní filozofie 17. století  Racionalismus – silná víra v lidskou schopnost objevit základy společenského řádu a rozpracovat.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Filozofie osvícenství v Německu
Stát Definice, funkce, typy.
OSVÍCENSTVÍ.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evropské právní dějiny
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
Základní filozofické otázky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Právní myšlení 17. a 18. století

Právní filozofie 17. století Racionalismus - silná víra v lidskou schopnost objevit základy společenského řádu a rozpracovat a prosadit pravidla, která tento řád vyjadřují Laicizace práva - byla výsledkem přesvědčení autorů přirozenoprávní školy, že právo lze vydedukovat z morálky Právní věda se soustřeďuje na jednotlivce s jeho vůlí a s jeho právy Teorie společenské smlouvy

Hugo Grotius (1583 – 1645) Holandský právník, představitel školy přirozeného práva, jeden z prvních teoretiků mezinárodního práva Byl první, kdo přenesl otázky vztahů mezi státy z morálky do práva a kdo se snažil na ně dát přesné, tedy právní odpovědi Utvářel mezinárodní právo tak, že na mezinárodní vztahy aplikoval pro všechny přijatelné přirozené právo, založené na lidské zkušenosti a ověřené tradicí

Hugo Grotius – přirozené právo Nikoli Bůh, ale rozum je prvotním zdrojem přirozeného práva Přirozené právo je vyjádřením vnitřních morálních imperativů člověka, diktovaných správným, řádným rozumem Povinnost sociability, tedy povinnost spolužít s druhými, je důležitým zdrojem práva Pro harmonické soužití lidí je nezbytně nutné šetřit lidský život, nesahat druhému na věci, které potřebuje ke své existenci, neškodit mu (případně mu škodu nahradit) a dodržovat daný slib.

Osvícenství Osvícenství je intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, který znamenal převrat ve vývoji evropského myšlení. Osvícenství je odmítavou reakcí na barokní religiozitu, proti níž staví vlastní prostředky a možnosti člověka - racionalismus, logiku a humanismus. Vytvořilo vlastní duchovní, etické a estetické principy, které daly základ mj. dnešním konceptům občanské svobody a rovnosti, demokracie, pokroku a lidských práv.

Přirozenoprávní racionalismus a smluvní teorie Modernější přístup ke státoprávním otázkám - teoretickým východiskem bylo opuštění středověké představy o vztahu vládnoucích a ovládaných - již jde o vztah státní moci a občana Občan má svou důstojnost a svá práva, s kterými přichází na svět a které mu nemůže nikdo odebrat, protože jsou v souladu se základními zákony lidského rozumu S myšlenkou přirozeného práva šla ruku v ruce také myšlenka o smluvním původu státu Lidé se sice vzdávají realizace svých přirozených práv ve prospěch moci, ale ponechávají si možnost kontrolovat účel, jemuž moc slouží

Thomas Hobbes (1588 – 1679) Anglický filozof a politolog, známý dnes především jako teoretik práva a společenské smlouvy Vychází z teze, že člověk je v původní podobě tvor nespolečenský V tzv. přirozeném stavu má každý tolik práv, kolik si jich dokáže vydobýt - přirozený stav je proto pro lidi neúnosný, přináší jim jen utrpení Stát tedy není výsledkem sociálního instinktu, ale bezbrannosti a pudu sebezáchovy jedince

Thomas Hobbes – společ. smlouva Společenská smlouva v jeho podání má jeden aspekt - podrobení se suverénní moci Jediným posláním státu je zabezpečovat blaho občanů Suverén nepodléhá kontrole poddaných a o všem rozhoduje bez jejich účasti - poddaní jsou mu bezpodmínečně a beze zbytku podřízeni Lid nemá právo odvolat mandát, který dal svrchované moci a to ani tehdy, jestliže tato moc vládne v neprospěch občanů

Thomas Hobbes – právo Přirozené právo je pro Hobbese samotnou svobodou, kterou má každý proto, aby ji využíval jak nejlépe umí Hobbes akceptuje existenci přirozeného zákona i jeho vliv na chování lidí, neuznává však jeho právní povahu a obsah Tento přirozený zákon je třeba začlenit do obsahu pozitivního práva, čelit tím libovůli při jeho výkladu a zabezpečit tak jeho objektivitu Zde má své zárodky právní pozitivismus se svými nároky na řád a právní jistotu

John Locke (1632 – 1704) Anglický filozof, proslul zejména svou empiristickou teorií poznání a svou politickou filosofií, v níž hájil přirozenou svobodu a rovnost lidí Díla: Dvě pojednání o vládě Esej o lidském rozumu Dopis o toleranci

John Locke – společenská smlouva Přirozený stav nazývá občanskou společností, na rozdíl od Hobbese chápe tento stav jako zlatý věk lidstva, ve kterém vládnou přirozené právo, svoboda, rovnost a vlastnictví Z pocitu nedostatečné bezpečnosti vyplývá ochota lidí vzdát se tohoto stavu Společenskou smlouvu tvoří dva akty - nejdříve se mezi sebou dohodnou jednotlivci a vytvoří občanskou společnost (pactum unionis) a až potom se společnost dohodne jakou bude mít moc podobu - na vytvoření státu a státních orgánů (pactum subjectionis)

John Locke – právo Přirozená svoboda má své hranice v přirozeném právu Platné právo je konkretizací přirozeného práva v juristicko-technické rovině a jeho mocenskou garancí Společenská smlouva je pramenem pravomoci státu přeměnit „natural rights“ na „legal rights“ Pokud moc neslouží účelu, k němuž byla dohodnuta, je zde právo na odpor

John Locke – dělba moci Locke pro revoluce neměl příliš sympatie, a tak se zamýšlí nad tím, jak jim předejít a zabránit tomu, aby se moc zvrhla v tyranii - teorie dělby moci Občanská vláda má podle něj vykonávat tři moci: zákonodárnou, výkonnou a federativní - tyto moci mají být svěřeny různým orgánům, aby se dosáhlo toho, že se budou navzájem kontrolovat Zákon je rozhodující nástroj nejen zabezpečení, ale i rozšíření svobody člověka, jeho osobnosti a současně jej chrání od zvůle a despotismu druhých

Charles Montesquieu (1689 - 1755) Francouzský právník, filosof a spisovatel, kritik francouzského absolutismu a společnosti své doby Perské listy - satira na francouzský absolutismus Hlavním dílem je Duch zákonů - Montesquieu zde používá historickou, místy až sociologickou metodu Lidská společnost je produktem působení objektivních zákonů, které formovaly dějiny a tím i ducha každého národa

Charles Montesquieu – dělba moci V každém státě je nutno rozlišovat tři státní funkce - zákonodárnou, soudcovskou a výkonnou Jeden orgán nemůže mít v rukou dvě nebo dokonce tři státní moci Je nezbytné, aby jedna moc byla omezována druhou mocí - tím bude mezi nimi dosaženo rovnováhy a jedna bude druhou udržovat v žádoucích mezích

Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) Východiskem politického učení tohoto filozofa je nový pohled na člověka a společenské poměry všeobecně - je obsažen především v jeho díle O původu nerovnosti mezi lidmi V přirozeném stavu vedli lidé šťastný život Vzniklo soukromé vlastnictví - mravní nerovnost Mravní nerovnost si vyžádala vytvoření státu a vznik zákonů, které stabilizují a garantují vlastnické a mocenské vztahy - vzniká politická nerovnost

Rousseau – společenská smlouva Jeho představu o stanovení rovných podmínek života ve společnosti představuje jeho nejslavnější dílo O společenské smlouvě neboli o zásadách státního práva Důsledkem uzavření smlouvy je, že místo jednotlivých osob, které uzavřely smlouvu vzniká celek, který má vlastní vůli – stát; nositelem suverenity a tedy zdrojem moci ve státě je lid Rozhodnutí jsou přijímána na základě obecné vůle (volonté générale) - ta se utváří v procesu přímé demokracie